Úvod do B2B!
Petr Palán, 10. května 2000, e-komerce.cz
Jak se v poslední době stalo dobrým zvykem, všchni mluvíme ve zkratkách, případně používáme anglické termíny. No uznejte, že vykládat o růstu "B2B sektoru" (Business-to-Business) zní mnohem lépe než "řešení na straně DODAVATEL-DODAVATEL"! :) Nejsem zastánce amerikanismů, ale také nejsem přívržencem krkolomných překladů. Důležité je, abychom si všichni rozuměli.
Takže začnu od začátku. V tomto článku se pokusím stručně vysvětlit problematiku elektronického obchodu typu B2B nebo-li Business-to-Business. Hezky česky řečeno to znamená vzájemný obchod mezi dodavateli polotovarů (příp. hotových výrobků). Tedy všechen obchod odehrávající se bez účasti nás - finálních spotřebitelů. Tento druh obchodu budu označovat dále B2B (protože jsem
pohodlný a těžko bych vymyslel kratší českou zkratku). :)
Co to jsou elektronické trhy B2B?
Říká se jim také internetové trhy či elektronické burzy. Jedná se o virtuální komunity, které využívají internet k vytvoření výrazně efektivnějšího dodavatelského řetězce (od dodavatele základních surovin - přes dodavatele polotovarů - až po dodavatele finálních výrobků do obchodu). Virtuální komunity využívají zabezpečené stránky pro obchodní transakce svých členů (např. protokol SSL). Většina z nově vzniklých B2B trhů se zabývá zkvalitněním, urychlením a zlevněním nákupu. Není to ovšem podmínkou, protože tyto trhy (a jejich nástroje) se dají využít i např. pro společné plánování výroby, řízení poptávky, společný klientský servis apod.
Jak takový trh B2B pracuje?
Všechny takovéto trhy o kterých dnes slyšíme pracují na principu MNOHO ku MNOHA. Znamená to, že mnoho nakupujících a prodávajících se setkává na daném e-trhu. Ten většinou podporuje nákupy a prodeje z katalogů, aukce, cenové nabídky pro zvolené zboží. Účastníci (registrovaní členové) mají možnost zadat své požadavky a specifikaci na výrobky či suroviny, které poptávají (nabízení) a na základě toho obdržet cenové nabídky od kvalifikovaných prodávajících v krátkém čase (kvalifikovaným prodávajícím se rozumí člen trhu nabízející určité zboží).
Hlavní výhody
Výrobci: zvýšení efektivity procesů typu - uvedení výrobku na trh, jeho představení
široké odběratelské základně, transakce v reálném čase s globálními dodavateli,
zaměření se na kvalitu výrobku.
Dodavatelé: přístup na globální trh odběratelů, možnost snížení nákladů na prodej a
objednávky, automatizovaný globální prodejní systém fungující v reálném čase.
Spotřebitelé: nižší ceny, čerstvější produkty, větší možnost výběru, inovativnější produkty.
Příklady významných B2B trhů:
+ CPG Global Internet Marketplace (73 světových výrobců z oblasti potravinářského
průmyslu a spotřebních produktů, včetně členů
komory "Grocery Manufacturers of America" -
něco jako Svaz průmyslu a obchodu v ČR)
+ GlobalNetXchange (globální elektronický trh pro retailingové firmy
s členy tak zvučných jmen jako - Sears, Carrefour, Kroger,
Sainsbury & Metro)
+ GM TradeXchange (na stránkách e-komerce již zmiňovaný trh mezi
General Motors a Daimler-Chrysler)
+ Envera (konsorcium zhruba 20 firem z oblasti petrolejářského
a chemického průmyslu)
Jistě by se našlo mnoho dalších příkladů, ale o těch se můžete každý den dočíst na stránkách e-komerce či jinde. Takže jestli máte nápad a odvahu, tak hurá do toho! :)
Petr Palán petr.palan@e-komerce.cz
|