E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Marketing a Internet III. – Produkt

Martin Žalmánek, 3. května 2001, e-komerce.cz

S jakým produktem dnes přijít do světa? O co je zájem a co “frčí”? Je možno přijít s něčím novým a uspět? Móda je proměnlivá jako počasí. Je proměnlivá jako přání a touhy lidí. Co dnes bylo populární zítra být nemusí. Proto rozpoznat správně trend, vývoje výrobků a služeb, je přímo marketingovým oříškem.

Internet jako prostředek

Internet je stále bílé místo na mapě. Mnoho oblastí je zatím neprozkoumáno. Mnoho čeká na své objevení. Tak se můžete stát objevovatelem nových území či založit “osadu” na již probádaných trasách.

Portál nebo Vortál

Před šesti lety začal boom portálů. Ve světě známe nejvíce yahoo.com, hotbot.com či lycos.com. Prvý z jmenovaných se za těch pár let stal opravdu gigantem a v oblasti B2C skutečným pojmem. Ze začátku to vlastně ani nebyly portály, pouze vyhledávače či katalogy stránek a serverů světové sítě internet. S rostoucí konkurencí v této sféře se snažily ponechat si alespoň původní díl koláče reklamních příjmů či ho zvýšit. Tak se k vyhledávačům přidaly další produkty a služby. Stále zadarmo. Jmenujme například emailové schránky, přehled zpráv a počasí, burzovní čísla atd. To se dělo buď vývojem vlastních aplikací či akvizicí již existující služby. U Yahoo.com to bylo například srpnová (srpen 2000) akvizice společnosti Egroups,Inc., provozující službu egroups.com. Dnes tuto službu najdete pod adresou clubs.yahoo.com. U nás za všechny jmenujme Seznam.cz v čele s Ivo Lukačovičem, jemuž se jako prvnímu podařilo široce zaujmout uživatele internetu (výborná doména, navigace a grafika podobná yahoo.com) nebo centrum.cz, které však přišlo později a stále bojuje se zavedeným jménem prvního. Dnes by se tedy dalo říci, že není místa na tomto trhu. K tomu nás může ponoukat i “chladnější vítr” s amerických akciových trhů, oslabení reklamních investic. “Never say never” řekneme spolu s Jamesem Bondem. Je pravdou, že proniknout s novým portálem na současný trh by znamenalo obrovskou výši investic. Především do propagace a servisního zajištění. Přitom návratnost není vůbec jistá. Neboť by byla založena spíše na předpokladu penetrace uživatelů internetu. Tedy získání nových zákazníků, než těch stávajících. Výhody portálu jsou v kvantitě poskytovaných informací a služeb. Cokoliv, co se dá zveřejnit jako html stránka či webová aplikace můžete najít na portálu. Hry a soutěže psané v JavaScriptech, JavaApletech, v PHP. Aktivní hledání v televizním programu (CGI či PHP skript ve spojení s MySQL), emailové schránky (zde se předhání, ten kterýkoliv portál, kdo nabídne více prostoru). Nevýhodou všech portálů je nižší schopnost filtrovat správně data. Když zadáte klíčové slovo, dostane více než jste doufali.

Je-li Portál zaměřen na kvantitu informací, pak Vortál se zaměřuje spíše na kvalitu informace. Dáme-li příklad ze zpravodajství, pak Portál bude informovat o tom, že například v Praze proběhla akce “Internet World”, kdežto Vortál zaměřený na oblast IT/IS přinese podrobné informace, fotky, rozhovory a fundované články z této akce. Tedy v této oblasti se zatím skrývají netušené možnosti. A budoucí e-podnikatelé by se měli na tuto sféru podrobněji zaměřit.

Jak uspět s Vortálem :

    • zaměření bude svým obsahem jedinečné
    • bude podrobné
    • prvky a vazby Vortálu budou tvořit jeden celek
Malý příklad za všechny. Mám-li znalosti o houbaření a houbách a vím, že nic podobného na internetu není, založím Vortál s názvem “Houby.cz”. Jsem profík na houby. Tedy vystavím zde množství informací. Rubriky jako “Kde hledat houby, Jak je poznat a Jak je připravit”, přilákají mnoho návštěvníků nejen z řad houbařů. Využiji i svého objemného fotoalba hub v rubrice “Foto Hub” a své dlouholeté zkušenosti v rubrice “Fígle”.

Zdrojem příjmů mého Vortálu bude jednak proužková reklama na některých stránkách, příjmy z prodeje Atlasů Hub nebo Houbařské kuchařky a také za propagaci několika hostinců a restaurací, jež se specializují na houbařské pochoutky. Jejich reklama bude spočívat ve vytvoření stránky s přehledem menu a specialit doplněné o fotografie podniku s možností například rezervace. Později mohu doplnit svůj server o návštěvní knihu, diskusní fórum, knihou receptů ostatních houbařů, přehledem ze světa atd. Možností je mnoho. Vždy záleží na přesnosti informací a schopnosti je zprostředkovat.

Pěkným příkladem Vortálu může být www.vegetarian.cz (server o vegetariánství a zdravé výživě), www.doktorka.cz (server o zdraví, v poslední době proslul udělením Bludného balvanu jako ocenění spolku Sysifos, prostě člověk se všem nezadluží ) a třeba i www.eskort.cz (co do zpracování výtečné, obsah hodnotit nebudu).

Portál ala ALL IN ONE

Dalším pokrokem v oblasti Portálu je schopnost soustředit opravdu všechno na jedno místo.

Tedy opravdová vstupní brána do světa internetu. Nyní můžeme sledovat jak poskytovatelé připojení doslova vycítili své možnosti a přednosti svých služeb. K možnosti zdarma se připojit na internet ( bez úvahy telekomunikačních poplatků ) přidaly další balíčky služeb podobné současným portálovým aktivitám. Jmenujme tedy např. RedBox.cz (firmy Contactel a.s.), Quick.cz (firmy Český Telecom a.s. divize IOL) a Volny.cz (firmy Czech On Line a.s.).

Tyto Portály mají velkou šanci oproti ostatním. I když občas ze světa prosákne zpráva o rušení poskytování připojení zdarma. U nás zatím nic nenasvědčuje tomuto kroku, také díky Českému Telecomu a jeho poplatkům.

Jak být ziskový

Zisk není jediným zaklínadlem firmy. Pokud není mnoho rozporů mezi vlastníky a manažery firmy (nebo je-li manažer a vlastník jedna osoba, viz. Ivo Lukačovič), nachází se kompromis někde mezi zvyšováním obratu/podílem na trhu a ziskovostí firmy.

Utahování opasků není třeba pokud firma, v našem případě Portál či Vortál, správně diverzifikuje své portfólio služeb a z ní přicházející příjmy. V případě Portálu se už nyní vyplácí nespoléhat pouze na příjmy z proužkové reklamy. Své místo si zde najde platba za exklusivní umístění odkazu ve vyhledávači (viz. Seznam), vlastní prodej či smluvní prodej zboží a služeb (např. prodej letenek na Atlas.cz). Vzorným příkladem je i Yahoo, kde po zadání klíčového slova např. kaktus se vám kromě miliónu odkazů zobrazí i možnost najít si knihy o pěstování kaktusů v knihkupectví Amazon.


Martin Žalmánek
martin.zalmanek@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz