Emil Čelustka, 16. ledna 2003, e-komerce.cz
Projekt byl, podle informací jeho autorů, proveden metodou mystery mailingu, tedy zasláním konkrétních testovacích dotazů fiktivních zákazníků přes Internet. Dotazování proběhlo prostřednictvím rubrik typu "Napište nám" od 5.12.2002 do 6.12.2002, a to buď odesláním dotazu pomocí formuláře nebo e-mailem na elektronickou adresu. Vybráno bylo v každém odvětví minimálně šest finančních institucí, jejichž souhrnný tržní podíl přesahuje 90 procent trhu.
Zaslané dotazy
- Banky, téma: "Vánoce na úvěr"
Prosím o zaslání informací o vaší nabídce spotřebitelských úvěrů či jiných instrumentů k financování například vánočních výdajů ve výši přibližně 50 tisíc korun.
- Pojišťovny, téma: "Životní pojištění"
Rád bych uzavřel do konce letošního roku životní pojistku. Pravda nevím, jak postupovat, abych si vybral tu nejlepší nabídku. Prosím o radu v tomto směru a o odpověď na otázku, zda je výhodné uzavřít pojistku ještě do konce roku.
- Stavební spořitelny, téma: "Smlouva ještě v tomto roce"
Rád bych si uzavřel stavební spoření a zajímala by mě vaše nabídka. Je pro mě výhodné urychlit podpis smlouvy, tak abych začal spořit ještě v tomto roce, nebo je to jedno?
- Otevřené podílové fondy, téma: "Dostupnost investování do fondů"
Dobrý den, již delší dobu zvažuji investovat do podílových fondů. Poskytujete také podílové listy v hodnotě pod deset tisíc korun? Můžete mi prosím sdělit podrobnosti, včetně doporučení vhodného fondu pro investici v tomto směru?
Výsledky
Autoři pilotního projektu hodnotili především dobu odezvy v minutách, přičemž automaticky generované odpovědi nebyly považovány za relevantní. Osobně však považuji za nejzávažnější zjištění počet společností, které ve lhůtě 10 dnů neodpověděly vůbec. Jejich počty shrnuje následující tabulka:
Oblast | Počet institucí | Počet institucí, které neodpověděly | Podíl institucí, které neodpověděly |
banky | 11 | 2 | 18 % |
pojišťovny | 17 | 4 | 24 % |
stavební spořitelny | 6 | 2 | 33 % |
fondy | 11 | 8 | 78 % |
|
Je škoda, že jména společností, které se neobtěžovaly svým zákazníkům odpovědět vůbec, nebyla zveřejněna. Pozornost by si určitě také zasloužila i kvalita odpovědí, která podle zkušeností pracovníků naší redakce, značně kolísá. Výsledky pilotního projektu hezky zhodnotil pan Michal Donath, generální ředitel Donath-Burson-Marsteller:
„Nereagovat na on-line žádost klienta je skandální. V takových případech pravidlo ’mlčeti zlato’ prostě neplatí. Zvláště když někdo zákazníky k on-line komunikaci přímo vyzývá."
Nezbývá, než si přát, aby takovýchto testů proběhlo více. Mnohdy neexistuje jiný způsob, jak dát odpovědným osobám navědomí, že v komunikaci se zákazníkem to hodně skřípe. Jak by asi v podobném testu dopadly například státní úřady a instituce, které narozdíl od soukromých komerčních firem mají ze zákona za povinnost sloužit občanům tohoto státu?