E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Jak odpovídají finanční instituce zákazníkům na mailové dotazy

Emil Čelustka, 16. ledna 2003, e-komerce.cz

Zajímavý průzkum mezi finančními institucemi provedly ke konci minulého roku společně divize Interactive společnosti Taylor Nelson Sofres a společnost Donath-Burson-Marsteller. Výsledky jsou více než zajímavé.

Projekt byl, podle informací jeho autorů, proveden metodou mystery mailingu, tedy zasláním konkrétních testovacích dotazů fiktivních zákazníků přes Internet. Dotazování proběhlo prostřednictvím rubrik typu "Napište nám" od 5.12.2002 do 6.12.2002, a to buď odesláním dotazu pomocí formuláře nebo e-mailem na elektronickou adresu. Vybráno bylo v každém odvětví minimálně šest finančních institucí, jejichž souhrnný tržní podíl přesahuje 90 procent trhu.


Zaslané dotazy

  • Banky, téma: "Vánoce na úvěr"
Prosím o zaslání informací o vaší nabídce spotřebitelských úvěrů či jiných instrumentů k financování například vánočních výdajů ve výši přibližně 50 tisíc korun.
  • Pojišťovny, téma: "Životní pojištění"
Rád bych uzavřel do konce letošního roku životní pojistku. Pravda nevím, jak postupovat, abych si vybral tu nejlepší nabídku. Prosím o radu v tomto směru a o odpověď na otázku, zda je výhodné uzavřít pojistku ještě do konce roku.
  • Stavební spořitelny, téma: "Smlouva ještě v tomto roce"
Rád bych si uzavřel stavební spoření a zajímala by mě vaše nabídka. Je pro mě výhodné urychlit podpis smlouvy, tak abych začal spořit ještě v tomto roce, nebo je to jedno?
  • Otevřené podílové fondy, téma: "Dostupnost investování do fondů"
Dobrý den, již delší dobu zvažuji investovat do podílových fondů. Poskytujete také podílové listy v hodnotě pod deset tisíc korun? Můžete mi prosím sdělit podrobnosti, včetně doporučení vhodného fondu pro investici v tomto směru?


Výsledky

Autoři pilotního projektu hodnotili především dobu odezvy v minutách, přičemž automaticky generované odpovědi nebyly považovány za relevantní. Osobně však považuji za nejzávažnější zjištění počet společností, které ve lhůtě 10 dnů neodpověděly vůbec. Jejich počty shrnuje následující tabulka:

Oblast
Počet institucí
Počet institucí, které neodpověděly
Podíl institucí, které neodpověděly
banky
11
2
18 %
pojišťovny
17
4
24 %
stavební spořitelny
6
2
33 %
fondy
11
8
78 %

Je škoda, že jména společností, které se neobtěžovaly svým zákazníkům odpovědět vůbec, nebyla zveřejněna. Pozornost by si určitě také zasloužila i kvalita odpovědí, která podle zkušeností pracovníků naší redakce, značně kolísá. Výsledky pilotního projektu hezky zhodnotil pan Michal Donath, generální ředitel Donath-Burson-Marsteller:

„Nereagovat na on-line žádost klienta je skandální. V takových případech pravidlo ’mlčeti zlato’ prostě neplatí. Zvláště když někdo zákazníky k on-line komunikaci přímo vyzývá."

Nezbývá, než si přát, aby takovýchto testů proběhlo více. Mnohdy neexistuje jiný způsob, jak dát odpovědným osobám navědomí, že v komunikaci se zákazníkem to hodně skřípe. Jak by asi v podobném testu dopadly například státní úřady a instituce, které narozdíl od soukromých komerčních firem mají ze zákona za povinnost sloužit občanům tohoto státu?

Emil Čelustka
celustka@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz