E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Tradiční poradenství vs. poradenství pro internet?

Petr Palán, 26. října 2000, e-komerce.cz

Chcete vybudovat skutečný online obchod, zefektivnit vnitrofiremní procesy s využitím internetových technologií nebo formulovat strategii pro vaší cestu do virtuálního světa? Pak máte několik možností na koho se obrátit. Poskytovatelé hardware, významné i méně významné softwarové firmy, tradiční poradenské firmy a nakonec firmy nabízející internetové poradenství, eServices, eSlužby, web design apod.

V České republice je stále ještě celkem malý a nevyspělý trh co se poptávky i nabídky služeb souvisejících s internetem a e-komercí týče. Neexistují zde žádná všeobecně známá jména firem zabývajících se výlučně poskytováním kompletních služeb pro internet. Z toho těží právě tradiční poradenské firmy, dodavatelé softwaru a poradenské divize velkých hardwarových firem. Zde ale často může platit – není zlato všechno co se třpití.

Bez nějaké aspirace na vyčerpávající popis (to by bylo na dlouho :-( ) se zde pokusím srozumitelně vysvětlit rozdíl mezi firmami a službami typu:

  1. tradiční poradenské služby (ekonomické, strategické poradenství – např. Deloitte&Touche, PwC, Andersen Consulting, APP, McKinnsey, apod.)
  2. služby softwarových firem (od malých softwarových firmiček až po giganty jako – Oracle, Sybase)
  3. služby dodavatelů hardware (např. HP či IBM)
  4. web designových studií (vetšina je málo známých, ale pro představu např. Multimedia Atelier,)
  5. služby reklamních agentur (třeba OglivyInteractive)
  6. služby firem, které si říkají e-services nebo internetové poradenství (zde čistě subjektivní výběr – Logos, Globe Internet, Samba Digital Media)


Bez velkých okolků řeknu, že základní odlišností firem, které se považují za poskytovatele kompletního internetového poradenství/služby (tedy tzv. e-services) je současné pokrytí následujících tří oblastí:
  1. Strategie: vytvořit kvalitní a proveditelnou strategii (pokoušejí se dělat tradiční poradenské firmy)
  2. Design: navrhnout a zpracovat originální a funkční design (práce web designových studií, někdy i reklamních agentur a často mnoha firem, které tvrdí, že poskytují poradenství pro internet)
  3. Technologie: zajistit nejvhodnější technické řešení (dělají s ohledem na své produkty softwarový a hardwarový dodavatelé a mnoho menších firmem poskytujících poradenství pro internet).

Veškeré služby, které budete potřebovat k vytvoření skutečně funkčního e-business řešení můžete samozřejmě získat také, pokud budete obcházet a spolupracovat s několika firmami z různých oblastí. Potíž bude pouze v tom, že vás to bude stát mnohem více času, pravděpodobně i peněz a celý projekt a spolupráce se bude obtížněji řídit a nikdo nebude na konci zodpovědný za celé řešení. Bez povšimnutí by neměla zůstat ani otázka kvality poskytnutých služeb. Pokud je někdo dobrý expert v oblasti vnitropodnikových procesů či implementace systémů ERP, ale nikdy žádné e-business řešení nerealizoval, pak je otázka zda-li je to ten pravý pro vytvoření a implementaci vaší nové strategie pro internet. Také musíte počítat s tím, že pokud se obrátíte na Oracle či IBM, tak otázky ohledně nejvhodnějšího softwaru a hardwaru už máte předem zodpovězeny. A to i v případě, že pro vaše současné potřeby zdaleka nepotřebujete robusní řešení od Oracle, ale stačilo by vám open source řešení typu MySQL, ze kterého v budoucnu můžete přejít na kvalitativně jiné řešení od Oracle. (pokud se ukáže, že vaše strategie a plány se naplńují úspěšně)

Na druhé straně lidé pracující ve firmách poskytujících kompletní internetové služby se živí každý den právě poskytováním těchto služeb a navíc stavějí na zkušenostech z práce v softwarových, hardwarových, mezinárodních poradenských aj. firmách. Jelikož nepatří pod žádnou softwarovou či hardwarovou značku, tak je velice pravděpodobné, že vám doporučí nejvhodnější řešení pro vaše současné potřeby a budoucí záměry. Měli by být také schopní (pokud to bude nutné) zastřešit spolupráci se všemi výše zmíněnými dodavateli jednotlivých částí, pokud si to budete přát nebo to bude z povahy projektu nutné. Vaší výhodou pak zůstává, že jeden projekt = jedna strana zodpovědná za jeho úspěch. Současně však využíváte veškerých možností, které se na trhu nabízejí. Schopnosti takovýchto firem by měly jít až na hranici vašich interních informačních systémů typu ERP, MRP, CRM apod., kde bude zajištěna integrace veškerých internetových řešení se zbytkem vašeho firemního světa.

Vím, že se jedná o krátký exkurs, ale důvod proč se např. v U.S.A. kapitalizace firem poskytujících kompletní internetová řešení (např. AGENCY.COM) pohybuje v řádech miliard dolarů je právě ona detailní znalost prostředí internetu, schopnost vytvořit inovativní a proveditelnou strategii pro tuto oblast a možnost zvolit nejvhodnější řešení pro danou situaci.

Takže ať máte všichni šťastnou ruku při výběru partnera! :-)

Petr Palán
petr.palan@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz