E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Stanovisko k novému modelu připojení k Internetu ČTc

Tisková zpráva, 8. srpna 2002, e-komerce.cz

Společnost Aliatel považuje nový model připojení k i Internetu ČTc za hrubé zneužití dominantního postavení na trhu připojení k Internetu.

Představitelé společnosti Aliatel a.s. jsou velmi znepokojeni poslední aktivitou Českého Telecomu. Dominantní operátor na včerejší tiskové konferenci představil „Nový model připojení k Internetu prostřednictvím telefonní linky (dial-up)“. Zavedení tohoto modelu do praxe ve svých důsledcích povede k naprosté eliminaci konkurence a k dominantnímu postavení ČTc (resp. IOL) na trhu připojení k internetu.

„Předložený koncept představuje hrubé zneužití dominantního postavení v oblasti vytáčeného přístupu k internetu. Jsme o to víc překvapeni, že model nebyl vůbec konzultován s dalšími operátory a ISP. S ´alternativním konceptem´ jsme byli seznámeni ve stejném okamžiku jako veřejnost, aniž jsme se k němu mohli předtím vyjádřit. Tento diktát je naprosto nepřijatelný jak pro operátory, tak budoucnost českého internetu,“ řekla tisková mluvčí společnosti Aliatel Martina Kemrová.

Předložený model má řadu nejasných míst, které vyžadují podrobnou analýzu. Ze zveřejněných materiálů je jasné toto:

  • V rámci tarifu Internet 2002 ČTc sice „zlevňuje“, nicméně cena pro koncového uživatele se zvýší, nejméně o minimální částku dle cenového rozhodnutí ČTÚ 03/PROP/2002. Toto zvýšení je prezentováno jako „vina“ ISP nebo OLO (alternativní operátor).
  • Nově zaváděný tarif Internet Plus, který je pro uživatele cenově výhodnější než Internet 2002, nelze realizovat propojením, ale pouze za jiných, pro OLO nevýhodných podmínek. ČTc tak zneužívá zákazníka, resp. koncových cen, které rozhodují o volbě poskytovatele, k definici způsobu, jímž je přístup k internetu realizován. Poskytovatelé jsou tak nuceni ke způsobům realizace, které jsou pro ně finančně mnohem náročnější, takže ztrácejí prostor pro cenotvorbu a snižuje se jejich konkurenceschopnost.

Důsledky zavedení nového konceptu jsou snadno předvídatelné – významné omezení konkurence, zvýhodnění dceřiné společnosti IOL, vedoucí k naprostému ovládnutí trhu.
Pro uživatele to bude znamenat (zpočátku nenápadné) zdražování služeb a ztrátu možnosti výběru poskytovatele. Bez nadsázky se dá říci, že uplatnění tohoto konceptu v praxi představuje znamená popření strategie rozvoje informační společnosti, která je mj. jednou z priorit nové vlády.

Tisková zpráva
redakce@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz