E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Datart bojuje proti klamavé reklamě

Emil Čelustka, 16. září 2002, e-komerce.cz

Společnost Datart International podala k Městskému soudu v Praze návrh na předběžné opatření proti společnosti Europe Technic, která provozuje síť prodejen Electrocity.

Domáhá se jím zastavení klamavé reklamy na billboardech a v tisku, kterými síť Electrocity nabízí zboží, které v jejích prodejnách v rozporu s reklamním sdělením není k dostání. Zákazník je tak záměrně oslovován klamavou reklamou ve formě neexistující nabídky.

„Nabízet se slevou zboží, které neprodávám, s cílem oklamat zákazníka nebo poškodit konkurenci je marketingová praktika, kterou zákon zapovídá,“ uvedl Pavel Sláma, předseda představenstva akciové společnosti Datart International. „O důvěru spotřebitelů na českém trhu usilujeme již bezmála deset let. Ale zahrávat si s důvěrou zákazníků, jak to dělá Electrocity, bychom si nikdy nedovolili. Zákazníci totiž, stejně jako sloni, mají nekonečnou paměť,“ dodal Sláma. Ceny zboží, nabízeného v reklamách Electrocity jsou mimořádně nízké (pod úrovní nákupních cen) a spotřebitelsky velmi lákavé.Ve skutečnosti ale inzerované zboží není v prodejnách k dostání, resp. je k dostání v tak omezeném čase a množství, že reálně není vůbec dostupné, takže reklama slouží pouze k vyvolání zájmu zákazníků a jejich přivedení do prodejem Electrocity.

Obchodní zákoník však doslova určuje, že „klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů.“ Za „šíření údajů“ se přitom považuje sdělení mluveným nebo psaným slovem, tiskem, vyobrazením, fotografií, rozhlasem, televizí či jiným sdělovacím prostředkem. Konečně pak zákon též stanoví, že klamavým je i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl.

Spotřebitel se takovým nekalým praktikám jen těžko může bránit. Konkurenční podniky se naopak mohou domáhat, aby se pachatel takového nekalosoutěžního jednání zdržel a závadný stav odstranil. Podle názoru právních zástupců společnosti Datart je tedy využití institutu předběžného opatření, kterým soud může velmi rychle zakázat další porušování práva, namístě.

e-komerce.cz komentuje
Společnost Datart International není potřeba zvlášť představovat. Provozuje totiž konkurenční síť obchodů se spotřební elektronikou Datart. To ale význam učiněného podání nijak nesnižuje. Naopak. S nekalosoutěžním jednáním a klamavou reklamou se totiž setkáváme všichni každý den. A netýká se to pouze billboardových kampaní. Klamavá reklama se totiž mimořádně často vyskytuje především v prostředí Internetu. Určitě si vybavíte nejednu nudli slibující nejvýhodnější nákup, nejnižší ceny, neomezený prostor na disku, nejširší sortiment, dostupnost 99,999% atd. Oblíbeným trikem pak je zveřejnění ceny bez DPH s tím, že informaci o nutnosti připočíst 22% autor jaksi pozapomene uvést.

Problém napadení takovéhoto jednání je spojen s náklady na soudní spor. Oklamaný zákazník většinou neztrácí tolik, aby se mu vyplatilo domáhat se náhrady škody. A tak jediným subjektem, který soudní spor může financovat a komu to může přinést oprávněný prospěch je konkurenční společnost. Je s podivem, že k tomu dochází až nyní. Prostředí Internetu na první vlaštovku tohoto druhu stále ještě čeká.

Proti společnosti Europe Technic osobně nic nemám, ale pokud se podání Datart International zakládá na pravdě, přeji Datartu ve sporu hodně štěstí. Případný úspěch by mohl vyvolat vlnu podobných podání na nekalosoutěžní praktiky, což by v konečném důsledku bylo pro spotřebitele jen a jen přínosem.


Emil Čelustka
celustka@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz