E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Chcete peníze? Musíte se více snažit.

Karel Baláš, 27. listopadu 2001, e-komerce.cz

Tohle není pár kouzelných rad toho typu "řekneme vám jak získat peníze a přitom působit na lidi". Naopak. V podnikání obecně existuje několik pravidel, pokud chcete získat peníze. To, že váš business se točí kolem internetu není nic výjimečného, ale také žádný zázrak.

Získání kapitálu nikdy nebylo lehké. Ani tehdy, když internetové podnikání zažívalo zlaté časy. Slyšel jsem sice fámy, že prý stačilo pouze vyslovit vhodné spojení slov "internet", "investice", "potřebovat" a peníze se jen hrnuly.

Doba se změnila, pro internetový business nastaly tvrdé časy. Jak tvrdí zlé jazyky, konečně se internetoví podnikatelé musí snažit, aby k nim přilétl nějaký business angel. Naštěstí nám zbývají tzv. rizikoví investoři. Rizikoví investoři vás potřebují a vy potřebujete je. Vzájemná symbióza. Tedy, měl bych to upřesnit. Kvalitní investoři potřebují důvěryhodné podnikatele. Proto byste měli vyvinout větší úsilí než je jen pouhá prezentačka v Power Pointu. Musíte se více snažit.

Opravdu hledáte finance pro váš business?

Takto se nedávno zeptali v magazínu EcommerceTimes.com. Už slyším, jak si říkáte, že tohle platí pouze pro Američany, v našem případě jsou rozhodující kvalita projektu, známosti a osobní vazby. Asi máte pravdu. Nicméně neuškodí pokud víte, jak to dělají vaši konkurenti.

Buď připraveni

První zásada by měla být, že znáte toho, kdo bude vašim nápadům naslouchat. Tím nemyslím jen jméno a příjmení. Důležité je jeho zázemí, zkušenosti, vliv apod. Měli byste si domluvit nezávaznou schůzku, třeba přes třetí osobu. Pokud vám kývne, máte "nohu mezi dveřmi". Na dohodnutou schůzku se nezapomeňte připravit. Profesionální vystupování podepřené znalostmi by mělo být pravidlem. Nepředpokládejte nenucený rozhovor. Naopak, připravte se na tvrdost a profesionalitu. Nezbytností je také odpovídající oděv. Zvláště tady v Čechách se na to moc nehledí. Sako s tanečních a boty po bratrovi raději nechte doma. Jak podotýká Jesse Reyesr z Thompson Financial pro Ecommercetimes.com, vyjadřujete tím svou úctu svému potencionálnímu investorovi. Investoři již dávno odložili růžové brýle a přestali poslouchat každého, kdo umí vyslovit slova "technologie" a "web". Bývá více než odvážné, říci si o peníze někomu, kdo již uzavřel stovky dohod o investicích do internetových firem a vy vidíte že se v nich přichází o peníze.

Kouzelné slůvko - trh

Tak zní klíčové slovo vašeho setkání. Máte trh? Existuje po vašem produktu poptávka? Pak o vás bude na trhu zájem. Teď hned, ne až později, až se trh vytvoří. Vím , tohle jste už četli stokrát. Pouhým čtením rad se nic nenaučíte . Musíte na sobě pracovat. Hlavně si nemyslete, že "zasvěcené" vykládání vás spasí. Každý chce slyšet tvrdá data, řeč čísel, fakta.

Příběhům o tom, že trh bude až budete silní, už nikdo nevěří. Na stránkách fuckedcompany.com je hezký seznam těch kdysi atraktivních společností. Většina z nich právě neměla jasno ve svém plánu a svůj "core business" si neustále pletla s něčím jiným.

Jaké jsou vaše zkušenosti se získáváním kapitálu? Pokud se chcete podělit o své zážitky a zkušenosti, neváhejte a napište mi. Možná, že s vaší pomocí vznikne menší seriál na téma jak získat kapitál pro svůj podnik na Internetu.


Karel Baláš
karel.balas@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz