E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


I LIKE Q: Jak se vám daří?

Pavel Hrůza, 14. prosince 2001, e-komerce.cz

Nedávno vydala společnost Villusion, provozující platební systém I LIKE Q, obsáhlou tiskovou zprávu s výsledky své dosavadní činnosti. Některými médii prošla bez povšimnutí, některá mezi řádky vyčetla poselství "Máme skvělé výsledky, kupte si nás!" a neodpustila si spekulace nad finanční situací této poměrně dobře rozjeté firmy.

Elektronická peněženka I LIKE Q je jeden z mála zajímavých ryze českých start-upů a jako takový byl jeho vývoj vždy ostře sledován. Z počátku se projekt zaměřoval pouze na mikroplatby (platby v haléřových částkách, které však měly celkově znamenat slušnou sumu), mluvilo se o nich jako o možné revoluci v placení, postupně však společnost svoji strategii přehodnotila a 'kvéčkama' je možné platit téměř vše. Vznikla tak alternativní platební metoda, založená na metodě skutečné elektronické peněženky. Do této peněženky si uživatel 'nasype' skutečné peníze, které pak ve formě Q na internetu utrácí.

Za poměrně krátkou dobu existence projektu se podařilo společnosti získat slušnou bázi uživatelů (téměř 35 000 kteří provedli aspoň jednu platbu), služeb I LIKE Q využívá kolem 70 serverů. Kvéčkama je možné uskutečnit dobrovolné platby za obsah na některých informačních serverech (podle viditelných výsledků na Lupě se tato možnost nesetkala s velkým přijetím), klasické platby v internetových obchodech, ve virtuální měně Q je dokonce možné zaplatit Pražské energetické za elektriku. Celkově bylo od 1.2. 2001 bylo uskutečněno 2.1 milionu transakcí.

Intervalové rozdělení plateb v systému I LIKE Q a jejich podíl na celkovém obratu:

Platby Kč% celkového obratuNejprodávanější zboží a služby
0,01 – 15%Dobrovolné platby za články
Věrnostní odměny pro uživatele
1,01 – 2011% Mobilní komerce
Zpoplatnění obsahu
20,01 – 10015%Platby za obsah
Zábava (vč. erotiky - Leo)
100,01 – 50023%Předplatné
Předplacené karty na mobilní telefony
Převody mezi uživateli
500,01 – 200021%Nákupy v internetových obchodech – knihy, dárky, počítačové hry
2000,01 – 1000025%Mobilní telefony
Elektronika

Dají se tyto výsledky považovat za úspěch? Určitě ne na tolik, aby se společnost mohla cítit ve své oblasti jako neohrožený bard. Loňský rok hospodařili ve Villusion s očekávanou ztrátou, letos budou červená čísla díky příjmům z reklamy příznivější než se očekávalo. Projekt prokázal svoji touhu po životu a setkal se s odpovídající odezvou, ale k upevnění své pozice na trhu a uskutečnění rozhodujících kroků bude potřebovat pomoc silnějšího partnera, nejlépe z finanční oblasti. To mi potvrdil také Nikola Rafaj, předseda představenstva Villusion, a.s.: "Naše finanční možnosti a plány nám nadále dovolují nezávislé provozování systému i bez vstupu strategického partnera. Dobře si ale uvědomujeme nutnost určitého partnerství nebo spojení s kredibilním subjektem - nejlépe bankou.

V současné době však vedeme jednání s několika bankovními subjekty nejen z ČR. V okolních zemích se jedná o dodávku kompletní technologie pro elektronické peněženky, v ČR navíc i zákazníků. Některá jednání jsou již značně daleko a tudíž jsme vázáni mlčenlivostí do doby uzavření obchodu. Jediné, co můžu z obsahu jednání zveřejnit, je, že k dohodě dojde pravděpodobně mnohem dříve, než jsme plánovali."

Tato vize nevypadá nereálně. Různé elektronické peněženky se prosazují stále více, zejména v případě pravidelných plateb (kromě zmíněného případu Pražské energetiky např. také zaměstnanecké platby za stravování, dopravu...) a je jen otázkou času, kdy se tyto různé systémy integrují. Villusion má kvalitní produkt, který by dokázal obohatit portfolio služeb většiny bank, ne jen tuzemských.

Na rok 2002 plánuje společnost především expanzi nových platebních nástrojů (mobilní placení, off-line platby) a dokončit otevřená jednání se strategickými partnery. Ve Villusion předpokládají, že se bouřlivý vývoj v oblasti internetového placení na českém Internetu příští rok ustálí a na trh nebudou na čas vstupovat nové subjekty, kterým by se investice nemohla za jediný rok vrátit.

V posledním předpokladu se však stratégové Villusion mýlí. Jak je možné vidět například na této adrese (citát z uvedeného webu: "Monetku provozuje a účty spravuje Computer Press a.s., významná mediální a vydavatelská společnost se stovky tisíc zákazníků a ročními tržbami dosahujícími 400 mil. Kč a vysokým základním jměním - nikoli internetový start-up se zanedbatelným základním kapitálem, který může kdykoli zmizet ze světa."), některé subjekty se úspěchem I LIKE Q inspirovaly a hodlají na tento trh vstoupit. V případě společnosti vlastnící v portfolo populárních informačních serverů a nepřímo několik velkých internetových obchodů, může vzniknout "kvéčkám" hodně nepříjemná konkurence, která může, poučena z chyb I LIKE Q , hodně rychle smazat časový náskok mladé společnosti.

Nezbývá než popřát společnosti Villusion hodně štěstí v jednáních s potencionálními partnery.


Vývoj akcionářské struktury Villusion, a.s.:

- Společnost zapsána 29.5.2000, na ustavující valné hromadě založena 9 lidmi, kteří ve společnosti nadále setrvávají

- Po 3 měsících společnost získala 5 českých angel investorů mimo IT sektor. Do společnosti vstoupili úpisem nových akcií - bylo posíleno základní jmění

- 13. června 2001 se uskutečnila řádná valná hromada, která mj. rozhodla o úpisu nových akcií - stávající akcionáři mají zájem o zvýšení svého podílu ve společnosti - bude posíleno základní jmění.

- V současné době má společnost Villusion 16 akcionářů (původní zakladatelé + angel investoři + někteří z nových zaměstnanců, kteří sami měli zájem získat akcie), největší akcionář vlastní 20% společnosti.


Pavel Hrůza
pavel.hruza@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz