E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Vyhledávače vládnou Internetu

David Kozák, 27. listopadu 2003, e-komerce.cz

Search Engine Marketing je stále významnější součástí internetového marketingu. Asi každý provozovatel webových stránek by chtěl, aby odkaz na jeho stránky byl při zadání požadované fráze či slova ve výpisu vyhledávače co nejvýš. To ale není vůbec snadné. Vyhledávače jsou totiž stále náročnější a způsoby, které při hodnocení relevantnosti odkazů využívají jsou stále náročnější...

V posledních několika málo dnech se na Internetu objevily dvě nové informace. Jejich význam docení především provozovatelé webů. Pro uživatele jsou však v podstatě bezvýznamné. Jedná se o žebříčky vyhledávačů, z nichž nejčastěji přicházejí návštěvníci na weby. Jako první - a to v pondělí 18.11. - tuto informaci zveřejnil server OneStat.com. Jasným vítězem se stal Google. Od 24.11. podobný žebříček nabízí také český server TOPlist. A vítěz? I v tomto případě je poměrně jednoznačný a je jím český lídr Seznam.cz.


Vládci refererů

Žebříčky o nichž je řeč vyhodnocují podíl jednotlivých vyhledávačů v refereru sledovaných serverů. To znamená, že zveřejněné výsledky vyjadřují přesné podíly vyhledávačů na počtu návštěvníků, kteří na odkazované servery přicházejí jejich prostřednictvím. A to jsou údaje - zejména pro provozovatele serverů - velmi významné. Říkají jim totiž, které vyhledávače nejčastěji používají "jejich" návštěvníci.

Vyhledávače jsou pro řadu uživatelů Internetu hlavní "branou" do Internetu. Pro mnohé - zejména méně zběhlé - dokonce jedinou. Ostatně není proč se nad tím podivovat, když řada prodejců počítačů nastavuje některý z vyhledávacích serverů jako domovskou adresu předinstalovaného prohlížeče. A tak zvaný běžný uživatel v podstatě nemá důvod, proč na původním nastavení něco měnit - vždyť jej dodali odborníci.

Výsledky, které vyhledávač nabídne, představují pro mnohé uživatele maximum toho, co jim Internet může nabídnout a o nalezení možného řešení jinou cestou se ani nepokoušejí. V konečném důsledku tedy můžeme říci, že vyhledávače jsou jedním z důležitých faktorů, rozhodujích o úspěchu či neúspěchu internetového projektu.


Byl a přesto vlastně nebyl

Má-li internetový projekt naplnit očekávání provozovatelů (a především investorů), měl by se objevit co nejvýš ve výpisu vyhledávače vždy, když uživatel zadá frázi, která nějak souvisí s oborem, kterým se server zabývá. Pokud se nedostane do první desítky (to je nejobvyklejší počet odkazů zobrazovaných na jedné stránce výpisu), ztrácí cenné body (uživatele). Má však ještě šanci. Nedostane-li se do první třicítky, jako by neexistoval. Na čtvrtou a další stránky výpisu vyhledávače se totiž podívá jen málokdo.

Propagovat server je samozřejmě možné i jinými způsoby, než prostřednictvím vyhledávačů. Například reklamou. Jenže... zatímco reklamu lidé stále častěji odmítají a považují ji za něco, co by na Internetu být konec konců nemuselo, vyhledávače jsou stále oblíbenější.

Ignorovat "moc vyhledávačů" není moudré. Proto není moudré bez povšimnutí přecházet ani informace, které o vyhledávačích cosi vypovídají. A mezi ty patří i výše zmíněné statistiky. Proto je můžeme jen doporučit.


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz