E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Třetina aut se prodá přes Internet

David Kozák, 21. ledna 2004, e-komerce.cz

Podle aktuálního průzkumu agentury Jupiter Research bude do roku 2008 Internet generovat až třetinu všech prodejů automobilů. Naproti tomu veletrhy, které byly doposud ideálním místem pro představení novinek, budou svůj význam postupně ztrácet.

Význam e-komerce roste. O tom už asi nepochybuje nikdo. Internetový byznys překonal svou "klinickou smrt" po splasknutí bubliny nereálných očekávání na přelomu tisíciletí a znovu začíná naplno demonstrovat svůj potenciál. Jedním z důkazů je i Forecast Report: Automotive, 2003-2008 společnosti Jupiter Research zveřejněný na konci loňského roku.


Internet? Ano!

Předpovědi vývoje využití Internetu se v poslední době začínají podobat výsledkům, které průzkumné agentury a konzultační firmy zveřejňovaly před rokem 2000. Věřme, že aktuální předpovědi více korespondují s realitou. V každém případě není Jupiter Research první průzkumnou agenturou, která tvrdí, že význam e-komerce v příštích letech bude vzrůstat.

V současné době podle Jupiter Research koupí prostřednictvím Internetu auto 0,6 procenta zákazníků. To je samozřejmě velmi málo a mimo jiné se toto číslo odráží i v poměrně malém zájmu o obchodní využití Internetu ze strany jednotlivých automobilek. Do roku 2008 se však má počet nákupů uskutečněných prostřednictvím Internetu zvýšit až na 5,4 procenta. Samozřejmě, řada takto uskutečněných objednávek bude realizována firmami, které budou doplňovat stávající vozový park o standardní vozy, u nichž budou maximálně upravovat výbavu. I tak je to ale zajímavý skok.

V roce 2008 by měl Internet generovat celou třetinu prodejů automobilů. Většinu prodejů budou i nadále zprostředkovávat prodejci. Výrazně ale vzroste vliv Internetu jako informačního zdroje. Ten je ostatně poměrně značný už dnes. Vždyť mnozí potenciální zákazníci, kteří si do autosalonu přicházejí "osahat" vůz, o něm vědí téměř vše. Bez osobního "setkání" by si ale auto nekoupili. A Internet jim přímý kontakt zatím nabídnout nemůže.


Trh se změní

Značný vliv na trh s automobily budou také mít změny, ke kterým bude docházet v příštích letech.

V celé Evropské unii (a tedy i u nás) totiž budou postupně zrušena omezení, která dosud bránila vzniku plně konkurenčního prostředí na trhu s automobily. Například bude možné na jednom místě prodávat více značek, prodejci nebudou muset sami zajišťovat servis a pododně.

Z tohoto pohledu se prognóza Jupiter Research jeví velmi zajímavě. Bude jistě poučné sledovat, jak se stávající (ale i budoucí) prodejci vyrovnají s vlivem, který Internet v jejich byznysu získá.


Veletrhy? Ne!

Význam Internetu jako marketingového nástroje podle všeho vzrůstá. Naopak, i nadále bude zřejmě klesat význam nákladných a přitom nepříliš efektivních akcí, jakými jsou například veletrhy. Především ty největší. V současné době jsou gigantické autosalony pro většinu automobilek jediným správným místem, vhodným pro prezentaci novinek v jejich nabídce. Do budoucna ale může vývoj jít i jiným směrem.

Podle všeho bude počet novinek prezentovaných na veletrzích klesat. Stále větší počet firem bude své novinky raději prezentovat elektronickou cestou, ať už prostřednictvím multimediálních CD, DVD nebo Internetu. Tak jako to udělalo například Volvo. Svůj model S60 na trhy v USA a Kanadě uvedlo výhradně prostřednictvím internetové prezentace a reklamních CD, která byla rozeslána na 200 tisíc adres.

Výstavy a veletrhy se podle všeho stanou především příležitostí k "osahání" aut. Podobných akcí se totiž účastní většina značek, takže jsou na jednom místě k dispozici všechny dostupné modely. Asi jen málokterý nerozhodnutý zájemce přitom opovrhne možností osobně si prohlédnout a prolézt všechny potenciálně zajímavé vozy. Na šikovnosti prodejců pak bude záležet, zda si zákazník koupí auto u nich a nebo si ho objedná na Internetu.


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz