E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Vaše firma v nové ekonomice – část 1. Pojmy se mění v dojmy (aneb e-business vs. e-commerce)

Petr Palán, 17. ledna 2001, e-komerce.cz

Dnes začíná náš seriál, kterým se vám pokusím přiblížit, jaké příležitosti přináší tzv. nová ekonomika a internet vaší firmě. Pro začátek si musíme ujasnit slovník, a proto bych se chtěl věnovat dvěma pojmům, pod kterými si mnoho lidí představuje mnoho různých věcí. Nelze bohužel ani říci, že by odborná veřejnost mezi nimi vždy rozlišovala. Takže, je to e-business nebo e-commerce ?

Jak je dnes zřejmé z denního tisku, či televize tak e-business nebo e-komerci dělají všichni, případně se na to chystají. Už proto bude dobré si pro začátek ujasnit co je co. Zjednodušeně lze říci, že pojem e-commerce (nebo česky e-komerce) je podmnožinou pojmu e-business.

E-komerce = transakce (obchod)
Vs.
E-business = informace

Pod pojmem e-komerce se ve většině případů rozumí především prodej či poskytování služeb skrze internet (či lépe world wide web, používám oba pojmy jako synonyma). Je to tedy vaše transakční rozhraní na internetu, vaše stránky, kde umožňujete nákup knih, objednání automobilu či download softwaru a procesy na ně navazující. Většina firem v současné době neustále vytváří nová a nová e-commerce řešení a obchodní modely. Může se jednat jak o nové vznikající čistě internetové firmy, ale také o tradiční firmy typu ČKD.

Na druhé straně e-business je pojem řádově širší, zahrnuje nejen prodej a poskytování služeb přes internet a procesy s tím spojené, ale znamená transformaci všech procesů uvnitř, ale také vně firmy, s využitím moderních technologií na bázi internetu či webu. Tento pojem v sobě zahrnuje skutečnou transformaci firemních aktivit a profitování z využití moderních technologií. Každý proces ve vaší firmě totiž obsahuje určitou část informace nebo celou informaci. Všechny procesy potom zákonitě získávají určitou přidanou hodnotu ze situace, kdy informace jsou přesnější, detailnější a rychleji se dostávají k lidem, kteří je potřebují a umějí s nimi pracovat. A to se skrývá pod pojmem e-business – využití moderních technologií pro zefektivnění všech firemních procesů (interních i externích).

Takže např. Amazon, je typický příklad e-commerce firmy. Naopak IBM sice prodává své produkty skrze internet (to je e-commerce), taktéž Dell, ale další interní procesy těchto firem prošly/procházejí transformací (např. výzkum a vývoj, projektové řízení, atd.) a využívají moderní technologie ke zvýšení produktivity firmy a efektivity vykonávaných činností (to je e-business).

Co se týká dalších nejběžnějších pojmů či zkratek, které se používají v souvislosti s internetem a obchodem na něm, o těch jen stručně. Většinou nám naznačují na jaké skupiny zákazníků se dané řešení bude zaměřovat:

B2C = Business to Consumer = firmy zákazníkům
B2B = Business to Business = firmy firmám
B2E = Busienss to Employees = firmy zaměstnancům
C2C = Consumer to Consumer = jednotlivci jednotlivcům
E2E = Exchange to Exchange = elektronické burzy mezi sebou


Dnešní vysvětlení pojmů mělo být přípravou a zároveň záchytným bodem ve světě, který je přeplněn zkratkami a pojmy bez obsahu . Příště bych se chtěl zmínit o firemních procesech, ve kterých se nové technologie prosazují nejčastěji a možná také nejsnadněji.

(Další díl: Nejžhavější kandidáti na inovaci)


Petr Palán
petr.palan@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz