E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Reklama na Internetu nejsou jen bannery.

Libor Švec, 22. března 2000, e-komerce.cz

Koncem loňského roku začaly některé české vyhledávací servery (Atlas, Centrum) nabízet nové marketingové služby založené na klíčových slovech. Jde o novinku, která je v zahraničí již delší dobu běžně používaná a také klienty hojně využívaná. Jde především o podmíněné zvýhodnění odkazů na Web klienta podle určité množiny klíčových slov zadaných do vyhledávače.

Do samotného popisu odkazu vkládaného do vyhledávače obvykle nelze umístit všechny informace, které vyčerpávajícím způsobem popisují nabízené produkty a služby a navíc nelze zajistit, aby se odkaz objevoval na předním místě ve výsledcích vyhledávání. Toho však lze docílit použitím “keyword based” nástrojů.

Ve skutečnosti to funguje tak, že zadáte do vyhledávače požadovaný výraz a pokud je tento výraz obsažen v množině klíčových slov klienta, tak se objeví odkaz na prezentaci klienta prioritně zobrazený – první v seznamu relevantních odkazů.

Určitá omezení jsou však zatím i u těchto služeb. Na portálu Atlas je možné využít tohoto podmíněného zvýhodnění pouze v části obchody.atlas.cz a Centrum nabízí toto zvýhodnění pouze při hledání ve fulltextu. Seznam by měl začít nabízet tyto služby ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Problémy, spíše však dětské nemoci, se vyskytují u on-line vyhodnocovacích nástrojů, kde zatím nelze sledovat všechny informace, které by bylo možné následně marketingově využít.

Podmíněné zobrazování se používá i pro zobrazení bannerů, které mohou navíc marketingový efekt ještě znásobit. Bannery potom nejsou zobrazovány jen podle profilů skupin návštěvníků a cílových skupin klienta, ale jsou generovány na základě skutečného požadavku zadaného do vyhledávače a tím se jejich účinnost násobí. Jsou také pro klienta velmi efektivním nástrojem, protože se zobrazují pouze při skutečném požadavku ze strany potenciálního zákazníka. Samozřejmě tím nelze nahrazovat celoplošné bannerové kampaně, umístěné na různé oborové nebo zájmové servery, které mají zasáhnout co největší počet návštěvníků Internetu.


Libor Švec
libor.svec@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz