Internet jako součást marketing mixu

Jiří Rýdl, 2. března 2000, e-komerce.cz

Dosavadní postoj většiny reklamních agentur k Internetu byl řekněme váhavý a skoro nikdo k propagaci nového produktu s tímto médiem nepočítal. Proč taky? Málo uživatelů, žádné marketingové informace, hodně rizika. Ale časy se mění.

Nejprve bych rád připomněl nedávné prohlášení výrobce populárních pracích prostředků, společnosti Procter&Gamble, která změnila způsob odměňování reklamních agentur. Původní a jinde dodnes fungující systém provizí nahradil systémem “odměn za výkon”.

Pokud má reklama měřitelný dopad, tedy např. ve zvýšení prodeje, potom agentura dostane třeba i víc, než by jí připadlo podle staršího “provizního” systému. Nyní tedy nejde o to, kolik proinvestujete, ale JAK investujete, což je podstatná změna.

Již při čtení této zprávy jsem se zaradoval nad většími investicemi do Internetu, který je na měřitelnou kampaň jako dělaný. Už při jejím průběhu víte kolik lidí oslovíte, kolik z nich na Vaši výzvu reaguje a v případě online prodeje i kolik z nich si něco koupí. Oproti televizi v podstatě “nekonečné” možnosti interakce.

Netrvalo dlouho a první vlaštovka je tady a světe div se, v češtině! A také ve slovenštině, abych byl přesný. Najdete jí na adrese http://www.nikdy-bez-neho.cz, slovenští čtenáři pouze vymění cz za sk. Co zde najdete? Především krátký komiks s “nečekaným” koncem. Vzhledem k zaneprázdněnosti většiny čtenářů serveru e-komerce.cz vám prozradím o co jde, ale pokud si sami chcete vychutnat překvapení, neváhejte a využijte výše uvedeného odkazu. A vy ostatní se připravte na první stránky pracího prostředku!

Televizní reklamy na prací prostředky bývají obvykle společně s dámskými potřebami nejhůře hodnocené diváky. Svěží vítr mezi takto nepříznivě hodnocené vizuály přináší spot, který můžete nyní vidět v televizi a na stránce http://www.nikdy-bez-neho.cz/soutez. Jak si možná bystřejší všimli, na konci spotu (v televizní verzi pochopitelně) se zobrazí právě “propíraná” adresa, kde se setkáte s praktickou Celestýnou (ve slovenské verzi Evelínou) a také novým pomocníkem v domácnosti.

Tím pomocníkem není nikdo jiný, než Ariel LiquidActiv a překvapením je soutýž o pračku se sušičkou. Vzhledem k novému zákonu o soutěžích a loteriích tentokrát není vaším úkolem pouze zadat svůj email a čekat na losování, ale také vymyslet nějaký vtipný slogan. Další podmínkou účasti je uvedení alespoň jednoho emailu nějakého přítele, o kterém si myslíte, že by se také rád zúčastnil. Pokud chcete, můžete uvést věk a pohlaví. Co dodat?

Relativně jednoduchý systém oslovování přátel pomocí emailů není žádná novinka, něčím podobným se projevují prakticky všechny filmové stránky společnosti Bontonfilm a.s. Novinkou je zejména sortiment, který bychom před pár měsíci na Internetu nečekali. Domnívám se, že lepší důkaz postupného převažování “běžných” lidí nad techniky, programátory a webmastery na Internetu neposkytují ani stále oblíbenější magazíny pro ženy.

Jiří Rýdl
jiri.rydl@e-komerce.cz