V Expandia Bance se těší na tvrdší konkurenci

Leoš Prušvic, 5. srpna 1999, e-komerce.cz

S trochou nadsázky se dá říci, že český internet se časově dělí na dobu před příchodem Expandia Banky a po něm. Jelikož je Expandia Banka vlastně lídrem e-komerce na české půdě a vzhledem k svému poslání i nepřímo jejím neoficiálním garantem, požádal jsem na toto téma ředitele banky pana Jana Kalu o rozhovor .

Pane řediteli, jste znám jako úspěšný bankéř v oblasti přímého bankovnictví a to i na mezinárodním poli. Jste autorem analýzy kapitálového trhu, píšete odborné články na toto téma, máte pověst propagátora moderních forem bankovní distribuce. Z té neprofesní stránky se však o Vás maximálně ví, že je Vám 26 let a že jste svobodný. Můžete se proto blíže představit našim čtenářům, mezi nimiž je nepochybně i dost Vašich klientů ?

Jistěžě mohu. Je mi skutečně 26 let, jsem svobodný a bezdětný. Snažím se nevěnovat se ve svém volném čase pouze práci, ale co možná nejvíce času najít i pro svou přítelkyni. Jednou za týden si zajdu zahrát košíkovou, abych si utužil svou fyzickou kondici a potkal se s přáteli, a bridge, abych procvičil své myšlení a přitom se odreagoval. Rád cestuji a poznávám nové kraje, projel jsem již celou řadu zemí na mnoha kontinentech, značnou část z nich na kole, které také patří k mým koníčkům.

Expandia Banka má za sebou více než rok úspěšné, ale také hektické práce.Za své úsilí na poli internetbankingu jste získali celou radu ocenění a banka si velmi rychle získala vynikající pověst díky rychlosti a kvalitě svých služeb. Existuje vůbec něco v projektu nástupu na peněžní trh, co považujete za nedotažené, nebo co se dokonce nepovedlo? A na druhou stranu - kterého ocenění si vážíte nejvíce ?

Asi bych velmi těžko hledal něco, co se nám vyloženě nepovedlo nebo by bylo nedostatečné. Snažíme se jít velmi rychle dopředu zejména v kvalitě a šíři poskytovaných služeb. To je asi hlavní důvod, proč se nám daří sklízet ovoce mimo jiné i v podobě různých cen a ocenění. V každém případě největším oceněním pro nás zůstává a i nadále zůstane velký počet spokojených klientů, kteří si nás vybrali za svou banku právě z důvodu kvalitních, silně klientsky orientovaných služeb.


Pohled do hlavního vestibulu brněnské pobočky Expandia Banky

České bankovnictví stojí díky počínající privatizaci na prahu rozsáhlých změn, které nutně přinesou noví majitelé. V současnosti prakticky nemáte ve svém portofoliu služeb na českém bankovním trhu konkurenci; to se však pravděpodobně rychle změní. Jaké provádíte přípravy na tvrdší konkurenční prostředí ?

Počítáme s tvrdší konkurencí a svým způsobem se na ní i těšíme. Konkurence je totiž motorem změn a rozvoje a naše společnost je postavena právě na rychlém vývoji nových služeb, produktů, ale i na realizaci projektů, které posouvají celé české prostředí blíže budoucnosti. Jako příklad může sloužit projekt eCity, který se stal doslova hitem na poli českého marketingu a ukázal a zpřístupnil spoustě chytrých lidí a firem nové cesty a možnosti.
Naše služby jsou mimo jiné založeny na silném klientském přístupu, kde se domnívám, že jsme a i nadále zůstaneme nedostižní. V každém případě pro to děláme spoustu kroků a celá naše společnost věnuje vysoké úsilí neustálému zlepšování úrovně našich služeb a péče o klienta.

Vaše služby jsou možná pro mnohé potencionální klienty nedostupné. Působí zde negativně faktor vyššího věku, nižšího vzdělání, příjmu ….. Ne každý si také může dovolit mít doma internetovou přípojku. Tito lidé pracují svými vklady ve prospěch vaší konkurence. Nepokusíte se je někdy v budoucnu některými klasickými bankovními službami přetáhnout na svoji stranu ?

Neuvažujeme přímo o tom, že bychom šli odlišnou, tedy “nepřímou” cestou. Naše banka se specializuje na špičkové služby v oblasti přímého bankovnictví a jsme se současným vývojem spokojeni, nevidíme důvod, proč se od současné strategie odchýlit. Na druhé straně je možné, že více posílíme například roli mobilního telefonu při komunikaci s bankou právě pro ty lidi, kteří nemají tak častý nebo jednoduchý přístup k Internetu. Jako příklad mohou sloužit naše bankovní služby prostřednictvím přehledného menu v mobilním telefonu (GSM SIM TOOLKIT). Bez přehánění mohu říci, že v této oblasti jsme v naprosté světové špičce. I přesto nebo snad právě proto ji budeme i do budoucna rozvíjet a posilovat.

Pracoviště osobní bankéřky v klientském centru

Jaký význam přisuzujete rozvoji elektronické komerce v ČR? Nebo spíš opačně – co by způsobilo trvalé opomíjení tohoto trendu a následné zaostávání za okolním světem ?

Význam přímého obchodování nebo chcete-li elektronické komerce je pro ČR stejně významný a zásadní jako pro každou jinou civilizovanou zemi, stejně tak jako pronikání moderních komunikačních technologií do běžného života. Je to trend, který buďto zachytíme a budeme v popředí, nebo nezachytíme a budeme postupně ztrácet jak ekonomicky, tak i v ostatních oblastech například životní úroveň nevyjímaje. Můžeme si vybrat, jestli chceme směřovat k mozkům Evropy nebo k nájemní síle. Mě osobně je sympatičtější to první.

Jako ředitel banky, která je lídrem v rozvoji moderních bankovních služeb a do značné míry je závislá na rozvoji e-komerce u nás a to jak ve spotřebním tak v průmyslovém sektoru, určitě pozorně sledujete reakce české vlády v této oblasti. Jaká je z Vašeho pohledu postoj současné vlády k podpoře e-komerce v ČR ?

V první řadě bych chtěl říci, že pasivně nepozorujeme situaci, ale naopak velmi agresivně podporujeme dynamiku rozvoje služeb přímého obchodování a přímé komunikace obecně, což opět může nejlépe potvrdit projekt eCity s více než 80 tis. obyvateli a téměř neuvěřitelnými 1,5 miliony “zkušebních” nákupů. V této podpoře chceme i nadále pokračovat ve spolupráci s našimi partnery.
Ale zpět k Vaší otázce směřované k roli vlády v podpoře rozvoje e-komerce, respektive obecněji podpoře rozvoje moderních technologií. Roli vlády vidím ve těchto oblastech:

· Veřejně prosazovat rozvoj informačních a komunikačních technologií a vysvětlovat jejich vliv na budoucnost země, na její budoucí potenciál, představit veřejnosti trend zvaný informační či komunikační revoluce a přijmout jej jako hlavní zdroj budoucího růstu a ekonomické prosperity naší země podobně jako to udělalo například Finsko, které si tím vytvořilo obrovský potenciál, kterého již dnes, to jest po pár letech, využívá.
· Upravit legislativní prostředí tak, aby podporovalo rozvoj moderních služeb založených na nových komunikačních prostředcích.
· Chovat se ve svých vlastních institucích moderně, tj. jít příkladem ve využívání moderních technologií, zvyšovat pomocí nich efektivitu své práce a odstartovat tak vývoj i v jiných oblastech.

Nechám na posouzení každého, do jaké míry vláda plní tyto své role. V některých případech bohužel takto nadefinované úkoly mohou znít až směšně v souvislosti se současnou situací v chápání ekonomických priorit.
Naštěstí trh nečeká na jednotlivá vládní usnesení a sám o sobě pokračuje mílovými kroky. I mimo oblast bankovnictví existují společnosti, které před několika lety neexistovaly a které zaujímají velmi významné postavení právě díky tomu, že postavili své služby na trendu rychle se rozvíjejících moderních komunikačních prostředků podložené silným klientským přístupem. Mám na mysli takové společnosti, jako je RadioMobil či Eurotel.

V čem je podle Vás ono příslovečné úzké hrdlo pro rozvoj internetové komerce u nás ? Je to v nabídce, poptávce, špatném marketingu, v placení, v zásilkové službě, nebo je jádro pudla někde jinde?

Odpovím trošku kulišácky. Úzké hrdlo právě roztahujeme, nechte se proto překvapit.

Expandia Banka se může pochlubit, že stála spolu s RadioMobilem a s firmou SPT TELECOM u zrodu e City. V eCity se chystají k ostrému startu nového projektu. Můžete nám prozradit co se chystá a jakou úlohu v tom bude hrát Expandia ?

Můžu potvrdit to, že jsou v plném proudu přípravy na “ostrý” start eCity, který je naplánován na 4.října tohoto roku. Expandia Banka hraje v eCity jednak velmi významnou roli organizátora a garanta tohoto projektu, jednak samozřejmě roli finanční infrastruktury celého systému. Ale znovu, nechte se překvapit, máme pro Vás, věřím, řadu příjemných překvapení. Rozhodně bude eCity znamenat opět značný kvalitativní skok v oblasti přímého obchodování v ČR.

V květnu došlo k založení Asociace pro elektronickou komerci ( APEK ). Mezi zakládajícími členy je i Expandia Banka. Budete podporovat práci této organizace hlavně vahou jména banky, nebo předpokládáte aktivnější činnost ?

Expandia Banka byla u zrodu této organizace, od které si slibujeme posílení významu elektronického, respektive přímého obchodování v ČR. Asociace může mít svou nezastupitelnou roli ve formování prostředí, ať již legislativního, nebo přímo obchodního. V této roli chceme Asociaci rozhodně podporovat a jsme připraveni pomoci, pokud bude třeba. Naši roli zároveň vidíme v praktických krocích a projektech, které budou uvádět moderní způsob komunikace do běžného života lidí.

Na závěr osobní otázka: kdybyste nemusel být ředitelem banky, čím byste byl ? Ale netvrďte mi, že ředitelem banky

Dovedu si představit mnoho činností, které by mne oslovili, ale neřeknu zcela konkrétní představu, protože ani necítím potřebu o ní uvažovat. V každém případě jsem člověk, který rád pracuje s lidmi a zároveň ho lákají nové věci a vysoké výzvy. Myslím, že se tyto vlastnosti projevují i na výsledcích mé dosavadní práce. Takže neřeknu přesně, ale určitě by to bylo něco zajímavého...

Děkuji Vám za rozhovor a přeji Vám i Expandia Bance hodně úspěchů.
Leoš Prušvic
leos.prusvic@e-komerce.cz