Internet už vyrostl z dětských střevíců

Ľubica Domanová, 28. března 2000, e-komerce.cz

Já pevně věřím, že tomu tak je i v České Republice. Minimálně vyrostl z plenek. Dnes už neuslyšíte komentáře typu ”dělám do internetu”. Tedy, abychom byly přesní – uslyšíte, ale je to záruka, že dotyčný asi nebude patřit mezi budoucí hvězdy na českém internetovém nebi.

Dnes už internet vykazuje charakteristiky vyspělého oboru podnikání. Naprostou nezbytností se stává specializace oboru u profesionálů, jelikož jeden člověk absolutně nemůže zvládnout celou komplexní oblast internetu. Pokud to někdo tvrdí, znamená to, že zůstává velmi na povrchu. Podobná je situace i u firem. Zkrátka, internet je velmi schopný a dospívá s rychlostí jemu vlastní.

Já jsem měla to štěstí pozorovat vývoj internetu (a zúčastnit se jej) od samého počátku. V roce 1995 tvrzení ”dělám do internetu” bylo naprosto opodstatněné a mělo velmi přesný obsah: znamenalo to, že jste jedním z odvážlivců, kteří založili tzv. ISP, aby do ČR zavedli novinku která fanatizovala vyspělý svět. Ze začátku také, jako všude, uzurpovali internet akademici a šlo hlavně o přístup k informacím zvenčí. Potvrzoval to provoz těch samých ISP, většina trafiku šla ven z ČR.

Jak zájem o internet rostl, objevovalo se stále více českého obsahu (zase dle osvědčeného vývoje ve světě), a to mělo za následek, že se o internet začalo zajímat více neakademiků, a trafik, jak potvrzovala čísla ISP, už zůstával doma.

Jakmile světový věhlas podnítil, a určitá kritická masa uživatelů dovolila, ujala se internetu i v ČR podnikatelská obec. Ze začátku, jako všude, se jednalo o internet sobě, to znamená věci potřebné pro tvorbu internetového obsahu, jeho rozšíření, počítačové vybavení, atd.

V této fázi se víceméně internet v ČR nachází dnes. Pokud chceme zjistit, kterým směrem dál, stačí zase pohled do světa: opravdový komerční boom nastane, až se internet ”polidští”, to znamená přesvědčí o své užitečnosti tradiční business a širokou veřejnost, a nejen úzkou skupinu ”interneťáků”. Momentálně totiž značně převažuje nabídka nad poptávkou většiny internetových služeb. Trochu varující je tendence, že se nůžky ve vývoji internetu u nás a ve světě rozevírají. V dobách ISP jsme byli velmi dobrým světovým průměrem, v některých oblastech dokonce velmi pokrokoví.

Nemám pochyb o tom, že jsme velice schopnými žáky, a už dnes vývoj naznačuje, že jsme se tím směrem vydali. Jak postup urychlit můžeme zase zjistit u sousedů: snižováním nákladů, výukou ve školách, ale především protěžováním nových technologií vládou a podnikatelskou obcí.

Takže nám všem, interneťákům i těm ostatním, přeji nejen v Březnu, měsíci internetu, hodně úspěchů a dobrých nápadů. Třeba budeme zase jednou vývoj nejen dohánět.

Ľubica Domanová
lubica.domanova@e-komerce.cz