Pavel Hrůza, 9. května 2002, e-komerce.cz
Akvizicí společnosti Navision, mezi jejíž hlavní devizy patří kvalitní obchodní řetězec, Microsoft značně posílí svou pozici v Evropě. Po ukončení akvizice se Navision stane součástí Microsoftí divize Business Solutions. Současné hlavní sídlo Navisionu v dánském Vedbaek se stane hlavním vývojovým centrem Microsoftu pro Evropu, Střední východ a Afriku. Bude to největší vývojové centrum Microsoftu mimo USA.
Koupě společnosti Navision v hodnotě 1.3 miliardy dolarů se stala druhou největší akvizicí v historii Microsoftu. Prvenství dosud drží koupě tvůrce grafického softwaru Visio.
Logický tah
Navision nabízí v rámci svých obchodník aplikací CRM software a související nástroje. Microsoft nabízí podobné produkty, ty se však daří prodávat především ve Spojených státech. Akvizice Navisionu by tak měla značně podpořit prodej obchodních řešení Microsoftu v Evropě. Řečí čísel prodá Microsoft 80% svých obchodních řešení v USA, zatímco Navision prodá 86% svých produktů v Evropě.
Kromě posílení prodeje obchodních řešení Microsoftu v Evropě má však akvizice ještě další význam v dlouhodobé strategii společnosti. Po akvizici společnosti Great Plains, americké "obdoby" Navisionu, za 1.1 miliardy USD, je koupě Navision dalším krokem k chystanému vstupu Microsoftu na trh s CRM aplikacemi. Vývoj CRM řešení na platformě .NET oznámil Microsoft počátkem tohoto roku. V současné době se pracuje na alfa verzích, koncem měsíce podle Microsoftu začne beta testování.
Vstup Microsoftu na pole CRM řešení vyvolává otázky nad budoucí velikostí a tvarem tohoto trhu, na kterém v současné době působí značné množství hráčů. I když bude řešení Microsoftu mířeno na menší a střední podniky, společnosti typu SAP a Oracle budou muset napříště s Microsoftem počítat. Menší společnosti zaměřené na podobný segment trhu jako Microsoft, budou mít pravděpodobně o problém víc. Minimálně co do škálovatelnosti produktů a zákaznické podpory bude Microsoft velmi silným soupeřem.
Pavel Hrůza