Pavel Hrůza, 31. května 2002, e-komerce.cz
"Je správný čas pro nové HP," uvedl optimisticky naladěný Michael Capellas, prezident HP a pokračuje, "Současné ekonomické skutečnosti řídí trh informačních technologií směrem k síle HP. Zákazníci chtějí méně strategických partnerů, zato s globálním působením a velikostí."... "Nové HP má co je potřeba k vedoucímu postavení na trhu".
Spojením společností Hewlett-Packard a Compaq vznikla společnost, potenciálně schopná oslovit kompletní spektrum zákazníků od domácích uživatelů až po globální korporace. Sloučení dvou velkých společností s různými firemními kulturami a principy se samozřejmě neobešlo bez restrukturalizace.
Nová struktura
Vnitřní struktura společnosti je rozdělena do čtyř základních skupin. Jednotlivé skupiny v logických celcích integrují produkty, služby a řešení spolu s příslušným modelem prodeje a oslovením trhu:
- Personal System Group (PSG) -do této skupiny patří technologie pro osobní využití - stolní počítače, pracovní stanice, přenosné počítače a nové technologie.
- Imaging & Printing Group (IPG) - zahrnuje tiskárny a zařízení pro digitální zobrazování a digitální publikování
- Enterprise System Group (ESG) - skupina systémů pro podnikání má na starosti servery, zálohovací zařízení, software a podniková řešení
- HP Services (HPS)- skupina služeb obstará zákaznickou podporu, služby, konzultace a integrace
Pro podporu a strategické plánování těchto skupin vznikne nová jednotka
Worldwide Operations, která bude zodpovědná za řízení klíčových horizontálních procesů, které přesahují rámce jednotlivých skupin (globální aliance, dodavatelský řetězec a další)
Personal System Group
Ve skupině PSG se více než jinde projeví slučování produktových řad.
- Business desktopy se od letošního října budou distribuovat pouze pod značkou Compaq
- Business notebooky přejdou ve stejném termínu taktéž pod značku Compaq
- Consumer notebooky i desktopy obou značek se budou dále prodávat s oběma značkami, minimálně do dubna příštího roku.
- Všechny pracovní stanice sloučené společnosti přejdou od října pod brand HP,
- Veškeré handheldy čeká stejná změna už v červenci letošního roku.
- Domácí síťové prvky a bezdrátová LAN obou značek bude v červenci taktéž sjednocena pod značkou HP.
- Tenké klienty, které měl v portfoliu pouze Compaq, přejdou do dubna 2003 také pod značku HP.
Imaging & Printing Group
Ve skupině Imaging & Printing Group zůstanou stávající HP periferie plně zachovány, některé významné produktové kategorie budou navíc rozšířeny tak, aby doplnily nabídku nového HP v dalších oblastech trhu (digitální projektory).
Enterprise System Group
Skupina Enterprise System Group zahrnuje jednotky ISS (Industry Standard Servers), ta má na starosti servery na platformě IA-32 a veškeré příslušenství a BCS (Business Critical Systems), která se stará o servery na platformě PA-RISC a Alpha procesorů a NonStop servery.
Skupina ISS vznikla kombinací příslušných divizí Compaqu i HP. V této oblasti dosud Compaq nabízel servery pod značkou ProLiant a Hewlett-Packard stroje NetServer, později HP Server. Nová HP bude nadále nabízet servery řady ProLiant. Nabídka současných NetServerů bude ukončena pravděpodobně koncem září 2002. Všechny záruční a servisní smlouvy budou dodrženy pro všechny dodané servery a nové HP garantuje dostupnost servisních dílů po dobu 5 let.
Software
V oblasti softwaru se bude nové HP zaměřovat na svá obchodní řešení OpenView, Utility Data Center (UDC), telekomunikační řešení Opencall a aplikace J2EE.
Pod značkou OpenView bude nabízen veškerý obchodní software HP, do produktové řady OpenView bude integrováno řešení TeMIP, vyvinuté Compaqem.
Do balíku UDC bude zahrnut i Compaq Insight Manager, Adaptive Infrastructure a Toptool, čímž by podle HP mělo vzniknout jedno z nejvíce škálovatelných a obsáhlých řešení na trhu.
Telekomunikační balík Opencall bude taktéž integrovat řešení vyvinutá jak v HP, tak v Compaqu. Software bude umožňovat provoz datových, hlasových a souvisejících služeb.
Distribuční kanály
Během následujících dvou měsíců (cca) bude podle představitelů nové HP veškerá obchodní komunikace a procesy probíhat jako dosud, návazné obchodní modely a systémy zůstanou nadále oddělené, popřípadě budou vzájemně doplněny o produkty druhé značky. Nedojde ke změnám v dosavadních strategiích práce a rozvoje partnerského kanálu.
Nové HP nazývá svůj distribuční model
go-to-market. Jeho součástí je jednak globální síť distributorů, account týmů a partnerů, ale také přímý prodej.
IT drak, nebo papírový tygr?
Představitelé nové HP hýří optimismem, uvidíme jak si poradí s vlastní integrací. "Nové HP je největší spotřebitelsky orientovaná IT společnost na světě a největší IT dodavatel pro trh malých a středních firem." říká Carly Fiorina, CEO HP a patrně nejvýše postavená žena v IT světě. Podle Michaela Capellase, prezidenta HP, se během tří měsíců před uskutečněním fúze, tedy v pro společnost nejisté době, podařilo obchodníkům HP a Compaqu uzavřít nové obchody v hodnotě 5 miliard USD, v oblastech finančnictví, výrobním průmyslu, energetice a komunikacích.
Jak si povede nové HP ve srovnání s konkurencí, kterou v současné situaci tvoří obzvlášť gigant IBM, naznačí až finanční výsledky za další období. I když je nové HP potencionálně velmi silná firma, na rozdíl od IBM bude muset po nějakou dobu řešit integrační problémy uvnitř firmy. O tom, že ani konkurence nespí, jsme již
informovali.
Pavel Hrůza