Seznam.cz už není seznamem českého Internetu

Emil Čelustka, 3. června 2003, e-komerce.cz

Poslední změny provedené v katalogu Seznam.cz jsou faktickým koncem Seznamu, který jsme všichni znali a který byl bezkonkurenčně nejoblíbenějším vyhledávačem v Česku.

Je pro mne obtížně uvěřitelné, že se Ivo Lukačovič rozhodl dobrovolně opustit pozici tuzemské jedničky mezi portály a pustil se do tak odvážného experimentu. Tváří v tvář výsledkům, které nyní vyhledávání v katalogu Seznamu poskytuje, je těžké věřit tiskové zprávě ze 13. května 2003: "Nová podoba portálu Seznam.cz je výsledkem 14 měsíců vývoje a sběru dat.". Z databáze seznamu totiž vypadla spousta firemních stránek a skoro všechny známé internetové obchody.

O tom, jak bylo vše pečlivě naplánováno a provedeno, svědčí i následující email, který jsme jako vlastník několika zaregistrovaných stránek obdrželi 27. května 2003 v 18:20 až 18:29 celkem 4x.

Vážený uživateli,

pokud jste obdržel tento e-mail, znamená to, že jste v minulosti podal žádost o zatřídění odkazu Vaší společnosti do katalogu Seznam.cz, a.s., části Obchod a prodej: Internetové obchody.

Od 1. 6. 2003 spouští společnost Seznam.cz, a.s. novou verzi katalogu (pro více informací klikněte zde, která u firem vyžaduje základní údaje jako IČO či název firmy dle rejstříků ministerstva financí. Ve Vašem případě se nepodařilo tyto údaje z webových stránek získat a existuje tak velké nebezpečí, že by se záznam Vaší firmy po spuštění nové verze v příslušné sekci neobjevil.

Abychom této nepříjemné alternativě mohli zabránit, zkontaktujte nás prosím na telefonním čísle 234 694 200, kde s pomocí našich operátorek budete moci tyto údaje doplnit. Operátorky Vám zároveň ochotně odpoví na Vaše dotazy.

Děkuji za pochopení a těším se na další spolupráci.
David Bauckmann
Ředitel oddělení obsahu
Seznam.cz, a.s.


Pokud stejně jako já postrádáte jakoukoli informaci o tom, které ze zaregistrovaných domén se mail týká, nemýlíte se. Žádná taková informace v mailu není (ani v subjectu). Všimněte si také data a času, kdy byl mail odeslán. Na doplnění údajů, které mimochodem všechny naše internetové obchody s certifikací APEK obsahují, jsme tedy měli 3 pracovní dny. Zkusil jsem na uvedené číslo zavolat, ale neměl jsem štěstí - 3 pokusy a 3x obsazeno. Patrně jsem nebyl jediný, protože nový Seznam.cz nezná nejen naše internetové obchody spotřebák.cz a paměti.cz, ale ani tolik populární Vltavu. Další jména namátkou: Orchidea, Zvěřinec, Patro, kamery.cz a spousty dalších. Těžko přetěžko věřit 14 měsícům usilovné práce při sběru dat.


Nejen internetové obchody

Katastrofa ale nepostihla pouze internetové obchody. Neschopností odpovědné osoby byly postiženy spousty firemních stránek. Seznam tak nezná nejen stránky ABC Systems, ale třeba i stránky Computer Press, CP Online, NotesCS, asociací a sdružení jako jsou Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Centra pro elektronický obchod (CEO) nebo Sdružení pro informační společnost (SPIS). Prostě a jednoduše, snad všechny ty stránky, kde se jméno domény neshoduje se jménem firmy.

Jen pro úplnost dodávám, že některé stránky Seznam najde pomocí full-textu, ale to nepovažuji za výsledek hledání v katalogu.


K čemu je teď Seznam?

Na první, ale i druhý pohled k ničemu. Informační hodnota místo slibovaného nárustu podstatně klesla. Seznam prostě už není to co býval, naopak z hlediska informační hodnoty a přínosu pro uživatele se propadl na samotné dno. Bude-li chtít zůstat jedničkou mezi portály, bude muset tyto chyby rychle napravit. Atlas i Centrum na takové zaváhání čekají jako psi na kost už dlouho.

Emil Čelustka
celustka@e-komerce.cz