Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Komentáře ke článku "Cenová válka"


Jméno:
Předmět:
Cenová válka
Datum:
30.07.2001 12:22:48

Souhlasím, že efektivní kontrola nákladu je podstatná pro úspech firmy. Nicméne je to podmínka nutná, nikoliv postacující. Záleží jestli se firma vedome rozhodla konkurovat pouze cenou, nebo se snaží odlišit od svých konkurentu i jinými aspekty své nabídky a tedy nabízí svým cílovým zákazníkum i jinou hodnotu než jen tu vytvorenou nízkou cenou (napr. lepší kvalita, servis - v podstate jde o specializaci firmy na urcitý druh dodatecné pridané hodnoty zákazníkovi). V prípade, že firma je schopná snížit a udržet své náklady pod úrovní nákladu ostatních firem, je to její konkurencní výhoda a firma si muže dovolit agresívne snižovat cenu. Tato strategie však stojí na dvou predpokladech. Za prvé, celé fungování firmy a celý management firmy musí být zameren na snižování nákladu. Firma musí získat pomerne velký tržní podíl, aby se nízké náklady mohly realizovat. Za druhé, cílový trh firmy musí být citlivý na cenu a tento tržní segment musí být dostatecné velký, aby zabezpecil firme pomerne velký objem prodeje. V prípade, že trh je výrazne segmentován nebo hlavní tržní segmenty nejsou citlivé na cenu, ale na jiné aspekty nabídky, nemusí být strategie snižování nákladu vždy ta nejlepší.

V prípade, že se firma zamerí na tržní segmenty, které nejsou primárne ovlivnené cenou a prikládají vetší význam jiným aspektum produktu, nemusí být náklady firmy nutne nejnižší. Firma je schopná prodat i za vyšší cenu než konkurence práve proto, že je schopná dodat daný aspekt lépe, rychleji, atd. V tomto prípade jsou náklady taky duležité - ale z jiného duvodu. Firma musí zajistit, aby pridaná hodnota, kterou zákazníkovi poskytuje (ve forme dodatecných aspektu nabídky a za vyšší cenu) nebyla nižší než pridaná hodnota výrobce s nejnižšími náklady. Ten totiž muže snížit cenu natolik, že pridaná hodnota jeho nabídky bude vyšší než u nabídky specializující se firmy.

Z výše uvedeného vyplývá záver, že cím více je v odvetví firem, které se specializují na urcitý tržní segment a snaží se odlišit od konkurence i jinými aspekty než pouze cenou, tím nižší je pravdepodobnost cenových válek. Nejhorší alternativou (pro firmy v odvetví) je situace, kdy se firmy snaží získat tržní podíl na úkor svého konkurenta pouze snižováním cen a ignorují, že na trhu existuje více odlišných skupin zákazníku, kterí jsou ochotni zaplatit i vyšší cenu za urcitou specifickou službu/aspekt navíc. Na rozdíl of clánku si myslím, že alfou a omegou dnešního úspechu firmy je spíš správná segmentace trhu (a následné rozhodnutí o nejvhodnejší strategii firmy) než pouze kontrola nákladu.