Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Komentáře ke článku "Jak podvádí s platebními kartami obchodníci?"


Jméno:
Předmět:
A jak teda spravne?
Datum:
06.05.2003 12:45:18

A jak teda spravne ma postupovat najemce/Aral, aby byl pan autor spokojen?

- prirazit na DZ 5% (PRO VSECHNY), aby nakrmil banku v pripade eventuelni platby kartou

- neprodavat DZ.

Jinou, ekonomicky rozumnou variantu totiz nevidim.

Karel

P.S. A taky nejak nechapu, kde je to sizeni a proc ma mit pan Pobezal neciste svedomi?!

Jméno:
Předmět:
RE: A jak je to teda spravne?
Datum:
06.05.2003 14:15:10

Myslím, že nejde o spokojenost autora článku. Cílem bylo upozornit na reálný problém, nikoli nalézt všechny uspokojující řešení. V některých případech snad takové řešení ani neexistuje.

Faktem je, že v případě DZ by stát rád dostal co nejvíce a tak prodává DZ s příliš nízkou marží a nutí tak prodejce k porušování jejich smluvních závazků. Seriózní by podle mého názoru bylo, kdyby řetězce čerpacích stanic jasně řekly ne, takové zboží prodávat nebudeme. Ať si je za stávajících podmínek prodává stát sám. Nenínikde napsané, že to musejí dělat. Je pravda, že motoristé by brblali, že DZ nejsou nikde k sehnání, až by třeba odpovědné osobě na příslušném ministerstvu konečně secvaklo.

Druhá věc je, že prodejce pokud zvažuje rozšíření nabídky svých služeb o přijímání plateb platebními kartami, nemůže chtít pouze zvýšení obratu, ale musí kalkulovat taky případné ztráty z některých operací. Nemůžu z toho chtít jen půlku, jen to, co je výhodné pro mě.

V daných případech šidí obchodníci - zákazníky, protože jim kladou nesmyslné podmínky, a banky/karetní společnosti porušováním smluvních podmínek, k jejichž dodržování se podpisem smlouvy zavázali.

Pan Pobežal, který reagoval za společnost Aral,vědomě uvedl nepravdivé informace. Peněžní toky totiž společnosti vlastnící sítě čerpacích stanic drží vždy pod kontrolou. Centrála je místo, které uzavírá smlouvu s bankou a peníze tečou na účet centrály, nikoli nájemce. Smlouvu s bankou tedy porušuje centrála, v našem případě Aral, nikoli jednotliví nájemci. Obdobně je to srozhodnutím o omezení prodeje DZ. I zde jde o "doporučení" centrály, nikoli libovůli nájemce. Nájemci kteří doporučení centrály nedbají, přestávají po čase být nájemci.

Jméno:
affe
Předmět:
dalsi priklad
Datum:
06.05.2003 15:33:06

Dalsim prikladem znevyhodnovani placeni platebnimi kartami muze tak byt i firma Gemma sport, ktera, pri prokazani se kartou ISIC, nabizi 6% slevu pri platbe v hotovosti, avsak pri platbe kreditni kartou pouze 3%.

Jméno:
Jiri Ludvik
Předmět:
Podvod?
Datum:
14.05.2003 11:00:45

Pane Celustka,

Mohl byste uvest jake podklady mate pro sve tvrzeni, ze penezni toky putuju do centraly Aral? To prece asi zalezi na tom, jakou formou je firma provozovana a jestli ma Aral francizy, tak to muze byt uplne jinak.

Pripada mi take, ze jste vuci obchodnikum zaujaty. Mam pocit, ze to, ze jsou platby platebnimi kartami nevyhodne pro male obchodniky je vseobecne zname a ja sam jsem byl tercem vymluv 'proc to nejde', ale podvod mi prijde jako trochu silny vyraz.

Jméno:
Předmět:
RE: Podvod?
Datum:
14.05.2003 12:04:37

Pane Ludvíku,

disponujete informacemi, že tomu tak není? Podle mých informací Aral drží nájemce ještě víc zkrátka, než je to běžné u konkurenčních společností. :-)

Nejsem proti obchodníkům zaujatý, ve článku je korektně uvedeno, že k podobným omezením jsou obchodníci často nuceni, např. obchodní politikou státu v případě DZ. Často jsou ale navině sami obchodníci, např. vydají inzerát hlásající slevu a až na místě se dozvíte, že sleva platí jen při platbě v hotovosti. Přitom by stačilo, kdyby tato informace byla součástí inzerátu...

Ke slovu podvod - jak byste označil vědomé porušování smluvních závazků, v důsledku kterého navíc dochází k poškozování spotřebitele?

Jméno:
Předmět:
Aral
Datum:
21.05.2003 16:58:50

Neco na tom pokynu z centraly asi bude. Me se nepodarilo na kartu koupit ani jednu znamku (rocni) u zadne ze stanic Aral v Praze a okoli. Vsude shodne prohlasili, ze kdyz chci platit kartou tak mi prodaji maximalne desetidenni znamku. Nakonec jsem koupil na kartu uplne bez problemu u OMV.

Jméno:
David Nebeský
Předmět:
Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 07:01:22

Už jsem se opravdu lekl, že článek je o tom, jak obchodníci v oblasti e-komerce podvádějí s platebními kartami. Naštěstí tomu tak není a e-komerce.cz jen vypotila další blábol, který nijak nesouvisí s elektronickou komercí.
To, že obchodníci jsou při přijímání platebních karet nuceni občas porušovat smlouvu s bankou nebo tratit, je všeobecně známo a rozhodně se nejedná o podovod. Podvod je využití něčí NEVĚDOMOSTI k tomu, aby se na jeho úkor obohatil. O to tady zjevně nejde, zákazník není v nevědomosti a obchodník se na jeho účet neobohatí (totéž platí i ve vztahu k bance). Pokud by se Aral rozhodl pana Čelustku žalovat pro pomluvu, má, myslím, velkou šanci uspět.

Jméno:
Předmět:
RE: Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 09:19:29

S logikou: dělají to všichni, všichni to vědí takže to není podvod, rozhodně nemohu souhlasit. Připomíná mi to normalizační: Kdo nekrade, okrádá rodinu.

A k vaší definici - je skoro přesná :-) Obchodník využívá nevědomosti spotřebitele/držitele karty, aby se na jeho úkor obohatil (nedošlo ke snížení zisku, případně vzniku ztráty). Argument, že o tom vlastně všichni vědí, tady neobstojí.

Jméno:
David Nebeský
Předmět:
RE: Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 10:40:40

Pane Čelustko,
buďte tak laskav a přečtěte si ještě jednou, co jsem psal já a co jste na to odpověděl vy. Třeba si všimnete, že píšete zcela od věci a podsouváte mi tvrzení, která jsem neučinil. O podvod vůči zákazníkovi se v žádném případě nejedná, protože zákazníkovi nejsou zatajeny žádné informace a není ani jakkoli poškozen. Možná budete namítat, že je poškozen tím, že nemůže platit kartou, ale to neobstojí. Pokud by totiž obchodník nechtěl porušovat smlouvu s bankou, nesměl by karty přijímat vůbec, a tím by byl zákazník dle této logiky "poškozen" více. Takže vůči zákazníkovi se o podvod nejedná, protože obchodník nevyužívá jeho nevědomosti ani ho nijak nepoškozuje.
S bankou je to trochu jiné, protože banka přijde o provizi. Na druhou stranu ale ani neposkytne žádné služby, takže poškozena rovněž není. Jediný, kdo je tedy poškozen, jsou obchodníci (podotýkám, že k nim nepatřím), které jste lživě pomluvil.

Jméno:
Předmět:
RE: Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 11:28:35

Pane Nebeský,

je dobrý vklad do diskuze začít názor druhého označovat jako blábol, že je to od věci atd.

K vašim argumentům - narozdíl od vás si myslím, že zákazník poškozen JE. Obchodník uzavřel smlouvu, označil svoji provozovnu logem příslušné karetní společnosti, které zákazníky informuje o možnosti platit kartou. Ale u pokladny se dozví, že jen něco a jen za určitých okolností. Zákazník, který navštívil daný obchod třeba právě z důvodu proklamované možnosti platit kartou, měl minimálně náklady spojené s cestou tam a zpět.

K vaší výhradě, že nepatříte k obchodníkům - nejste většinovým vlastníkem společnosti Musica bona s.r.o., která na svých stránkách nabízí zákazníkům mj. platbu platební kartou?

A protože máte rád definice - pomluva, je tvrzení, které se nezakládá na pravdě. Přitom sám uvádíte, že k omezování prodeje zboží při platbě kartou běžně dochází. Pomluva by to byla, kdybych si celou věc vymyslel.

Jméno:
David Nebeský
Předmět:
RE: Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 14:06:06

Pane Čelustko,

začnu vám trochu netradičně odpovídat pozpátku:

1) Netvrdím, že jste si něco vymyslel. Tvrdím ale, že vámi popisovaný případ nenese žádný rys podvodu (a z článku není ani zřejmé, koho pokládáte za podvedeného), tedy jednání, při němž někdo využije něčí neznalosti k tomu, aby ho poškodil nebo aby se na jeho úkor obohatil. Pokud tedy nazvete článek tak, jak jste ho nazval, a pokud v něm píšete o konkrétní osobě, pak tuto osobu označujete za podvodníka. Vzhledem k tomu, že se jednání, které popisujete, není ani vzdáleně možno označit za podvod, dopustil jste se pomluvy. Tím nechci jakkoli hájit společnost Aral ani nájemce pumpy, jen konstatuji fakt.

2a) Skutečně jsem většinovým vlastníkem internetového obchodu, který přijímá platby platebními kartami. Ale NEJSEM obchodníkem, který přijímá platby zároveň hotově a zároveň kartou a který tedy buď dodržuje nebo naopak nedodržuje klauzuli smlouvy s bankou, na níž je celý váš článek vystavěn.

3) Konstrukce, že zákazník navštívil obchod PRÁVĚ PROTO, že (obchod) proklamuje možnost platit kartou, a že zákazník je poškozen zmařenými náklady do obchodu a zpět je obecně chatrná. V případě, který jste však popisoval (čerpací stanice), je zcela neudržitelná, protože zákazník se zcela zjevně musí rozhodnout zastavit u čerpací stanice dávno předtím, než může spatřit znak platební karty o velikosti cca 15x20 cm na dveřích.

4a) Váš časopis se jmenuje e-komerce a podle titulku se věnuje "businessu na internetu". Váš článek není ani vzdáleně o e-komerci ani o "businessu na internetu" a od věci tedy zcela zjevně je.

4b) Váš článek je rovněž zcela banální (nepřináší žádné informace, které by uživatelům platebních karet nebyly notoricky známé), vyvolává vážné pochybnosti o vašich předsudcích (viz například komentář k chybějící funkci pana Pobežala), uvádí nepravdivé údaje (například provize od 0,75%) a její nadpis je mírně řečeno zavádějící (evokuje článek o podvodech "e-obchodníků" s platebními kartami, nikoli o tom, že marže některého zboží v kamenných obchodech je nižší, než provize z platby kartou). Výraz blábol mi tedy připadá docela výstižný a přiléhavý.

Přeji vám příjemný den.

Jméno:
Předmět:
RE: Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 14:42:20

Pane Nebeský,

těžko diskutovat, když jste článek nečetl dost pozorně. Není totiž o obvinění konkrétní osoby nebo společnosti, je upozorněním pro spotřebitele na jeho práva. Přidává i konkrétní příklad, kdy dochází k využívání neznalosti spotřebitele, tedy k podvodu.

Co se týče vašeho vymezení zda jste nebo nejste obchodníkem, přijde mi to stejné jako s tou diskuzí o tom, zda zákazník je či není v daném případě podveden. Když už to nejde jinak, tak nejste obchodníkem protože nepřijímáte platby hotově. :-) Pozor, není nic špatného na tom, být obchodníkem. Většina obchodníků jsou solidní a poctiví lidé/firmy.

Ani Váš protiargumet s výběrem neobstojí. Právě z důvodu jeho významné úlohy při výběru obchodu jsou na čerpacích stanicích loga karetních společností nezřídka umístěna již na stožárech informujících zákazníky o ceně PH. Rozměr bych si tipnul na 30x60 cm.

Možná jste si nevšiml, ale věc kterou kritizujete v případě e-komerce, je běžná praxe. IT magazín recenzuje auta, motoristický magazín láká čtenáře na módní přehlídku atd. Navíc, problematice používání platebních karet, která podle mého názoru s e-komercí přímo souvisí, se na stránkách serveru věnujeme již dlouho.

Škoda, že nejste stejně kritický k obsahu svých příspěvků do této diskuze. Nebo jsem to špatně pochopil a Předmět: Další blábol na e-komerce.cz byla sebekritika?

Hezký den.

Jméno:
Předmět:
RE: Další blábol na e-komerce.cz
Datum:
22.05.2003 19:22:35

Pánové,

nevím jestli vaši malou <FLAMEWAR>výměnu názorů</FLAMEWAR> někdo sleduje, ale mě připadá že se to zvrhlo na chytání za slovíčka a výměna definic slova podvod atd.

Jak to vidím já:
Pod titulkem článku jsem si představoval opravdu něco jiného, nicméně článek mě zaujal a myslím že jde opravdu o bolavé téma. Když přivřu jedno oko "business na internetu" v titulku zmizí a zůstane e-komerce, kam bych toto téma jako laik klidně zařadil...

Jako konzument, který jednou za rok navštíví Českou republiku vyhledávám právě místa, kde mohu platit platební kartou. A může mě opravdu vytočit když se někdo z toho loga na dveřích snaží vytočit... To logo na dveřích dostal obchodí opravdu na to aby dal vědět, že když projdu mezi regály a do něčeho se zakousnu, a třeba i do DZ, rád vezme "plastik". Zvykl jsem si nenosit u sebe moc papírků a cítil bych se opravdu poškozen kdyby mě s tou nakousnutou známkou v zubech vynesli s náramky na rukou, protože známky jen za hotové...

Obchodík porušuje "klauzuli", protože mu nic jiného nezbyde - pokud chce mít logo na dveřích, poutači pumpy, ?dopravní značce na příjezdu? ... Děkuji za jeho dovahu...
Nebo, zbyde? Kdosi reagoval, že si šel koupit známku k OMW. Hurá, "stokorunáčka" putuje ... To je asi ten správný přístup. Pokud obchodník, centrála ... zjistí že se známky neprodávají, protože si lidi nenechají všechno líbit.

Děkuji za tento server, diskusi, názory, věřím, že pomáhá lidem pootevírat oči a snad přispívá i k tomu, že bude v české a moravské kotlině jednou pořádek.

Děkuji a hezký den všem

Jméno:
cc
Předmět:
Autor je trochu mimo
Datum:
06.07.2003 00:23:21

Nějak si vůbec neuvědomuje, že by měl především napadnout banky za jejich nenažranost!
Provize o kterou obere banka obchodníka je od 2 až 5 a více % z celé částky, na Internetu když máte vůbec štěstí a někdo vám to milostivě zřídí, je to nejméně 5%. A to z celé částky, třeba i z poštovného.
Další věc - nikdo z nadšených zákazníků, které to "nic nestojí" si neuvědomuje, že po větším rozšíření plateb kartami banky schramstnou minimálně 2% toho co vůbec lidi v této zemi vydělají jen na poplatcích! A až budou platby kartami pro obchodníky nezbytnost, zcela jistě se to projeví v cenách.

Jméno:
Martin
Předmět:
Autor je trochu mimo
Datum:
06.07.2003 21:33:02

Kdybyste si dal tu práci a přečetl si další články na téma platebních karet a platebních systémů na tomto serveru, nikdy byste autora nemohl obvinit, že je mimo. Všechny okolnosti vysokých poplatků se tady na serveru probíraly už dávno.

Jméno:
cc
Předmět:
Autor je trochu mimo
Datum:
07.07.2003 00:53:01

Nemám v úmyslu se prohrabávat tímto serverem, abych změnil svůj dojem z tohoto článku - autor osočuje kdekoho mimo pravých viníků.

Jméno:
Martin
Předmět:
Autor je trochu mimo
Datum:
07.07.2003 06:25:15

Hmm, tak to pak ale děláte přesně to, z čeho autora obvinujete - osočujete nepravé a jste hodně mimo.

Jméno:
cc
Předmět:
Autor je trochu mimo
Datum:
07.07.2003 16:37:45

Hmm, a co z toho co jsem napsal není pravda?

Jméno:
pmt
Předmět:
Karty ...
Datum:
08.07.2003 11:30:12

Souhlasim s nazorem ze neni mozno diskrimonovat urcite zbozi pro platbu kartou ... coz snad bylo predmetem clanku. Pokud nechci platit poplatky bance tak nenabizim tuto moznost platby. Docela me jako cloveka pouzivajici plastikove penize (85% plateb) takove veci dokazi nastvat.

Jméno:
Pep
Předmět:
To snad neni pravda
Datum:
18.07.2003 08:07:31

Clanek je namiste, je presny a vypovida hodne o vykladu terminu volneho trhu v nasi spolecnosti. Obchodnici nejsou nuceni mit na dverich logo karty a uzavirat pro ne nevyhodne smlouvy s bankou. Jenze jsou nenasytni, spocitaji si, ze to logo na dverich je urcita konkurencni vyhoda (proc by to jinak delali ze) a pokud to ma nejake nevyhody, tak je vyhadaji se zakazniky. Procento, ktere odvadeji bankam neni regulovano statem. Pokud by obchodnici meli vsech pet pohromade a nehamonili, nebyly by karty tak rozsirene a banky by museli s cenou dolu, aby se karty rozsirily.
Podvod je v tom, ze obchodnik verejne proklamuje sluzbu, kterou nabizi (platbu kartou) a nasledne ji taky nedostanete. Ale co, zbozi uz je v kosiku tak to zaplatim hotove. Ze by klamava reklama?
Jeste k p Nebeskemu: Jestli on se nediva, zda u pumpy berou karty, tak je to pravdepodobne proto, ze bud jiz vsechny pumby v tehle republice karty berou (a na velike vyjimky) a nebo nosi v penezence normalne 2, 3 tisice a problem, ze neco koupi bez hotovosti je pro nej banalita.
Ja platim vysoke poplatky za kreditku prave kvuli tomu, ze nabida obchodu a zbozi je jiz tak velika. Pokud by nebyla, nebylo by duvodu, proc bych porizoval kartu. Pokud me obchodnici podvadeji karetni spolecnost ve sve nabidce, citim se i ja podveden. A to nikoliv ze strany karetni spolecnosti.

Jméno:
David Nebeský
Předmět:
Re: To snad není pravda
Datum:
22.07.2003 23:46:06

To snad opravdu není pravda, Pepe (nebo Pepi?) 1) S výkladem termínu volného trhu nemá článek společného vůbec nic, to jste snad jen žertoval. Vaše představa nenasytných obchodníků je v realitě české společnosti naprosto mimo, je vidět, že o tom nevíte zhola nic. Po důchodcích a rodinách s malými dětmi jsou drobní podnikatelé, tedy ti, kdo si na výlohy lepí samolepky s nápisem VISA nebo EC/MC, nejvíce bitou skupinou obyvatel, a to nemluvím o drobných podnikatelích, kteří jsou zároveň důchodci nebo živí rodinu s malými dětmi. Uzavírat nevýhodné smlouvy s bankou je samozřejmě někdo nutí, je to konkurence a pravidla volného trhu. Banky nabízejí velmi nevýhodné smlouvy právě proto, že vědí, že smlouvu neuzavřít je ještě nevýhodnější. Proč zmiňujete fakt, že procento, které si banka z tržby ponechá, není regulováno státem, naprosto nechápu, následující věta je však už úplně mimo realitu 21. století a jen tak mimochodem, společné jednání obchodníků, které by banky donutilo jít s cenou dolů, již regulováno státem je, je totiž zakázané.
<P>Ad podvod: Podvod je termín, který něco znamená. T.j. jako podvod nelze označit jakékoli špatné jednání (například šlápnutí na nohu), ale jen to, co definici podvodu odpovídá. Příklad uváděný panem Čelustkou to prostě není, ať už ho překroutíte jakýmkoli způsobem.
<P> Ad já: Kreditní kartou u pumpy neplatím. Mám velké potíže přečíst si za jízdy cenu Naturalu 95 a nedokážu si představit, že bych ještě stihl sledovat loga karet, ale po přečtění článku jsem se u několika pump podíval, zda tam ta loga (čitelná pro projíždějící řidiče) jsou. A zjistil jsem, že nikoli, s výjimkou CCS, což, pokud tuším správně, je jakási specifická karta právě na benzín. Ale nemá smysl se dohadovat o pumpách jen kvůli tomu, že pan Čelustka si nešťastně vybral právě tento příklad.