Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Komentáře ke článku "Internetové bankovnictví v ČR - bouda na zákazníky?"


Jméno:
Předmět:
Internetové bankovnictví
Datum:
21.11.2002 11:12:09

Každý, kdo je trochu obeznámen s ekonomikou bank ví, že náklady bank jsou tvořeny provozními náklady (vedení účtů, zprostředkování transakcí,provoz bankomatů, výplaty,atd.) a náklady spojené s vklady (vyplácení úroků z uložených prostředků). Cílem investicí (a to jsou další náklady) do nových technogií je především snížit část provozních nákladů (zejména v úspoře lidských zdrojů). <B>Výnosy</B> má banka pouze z úroků z poskytnutých úvěrů, operací na kapitálovém trhu a z <B>vybraných poplatků</B>.
Nelze porovnávat naše a zahraniční bankovnictví - při stavu našeho kapitálového trhu a možnostech poskytování úvěrů (které právě proto, aby se neopakovala situace, která vedla k tak velkým sanacím bank, jsou nyní velmi zpřísněné)je jedinou cestou bank v ČR jak zvýšit výnosy - zvyšovat poplatky za cokoli. Pokud se nezmění stav ekonomiky v ČR tak, aby banky zvýšily rozsah poskytovaných úvěrů na důvěryhodné projekty, do té doby budeme platit poplatky bankám jako mourovatí.....
Ale to už je jiné téma.

Jméno:
Předmět:
RE: Internetové bankovnictví
Datum:
21.11.2002 15:11:42

Domnívám se, že začarovaný kruh, který jste naznačil, v žádném případě nemohou rozetnout sami zákazníci. Trh úvěrů rozhodně neporoste, pokud je banky budou poskytovat za stávajících podmínek. A tím mám namysli nejen výši úrokových sazeb, ale také všechny poplatky a veškeré papírování s poskytnutím úvěru spojené. Tento kruh rozetne spíše agresivní konkurence mezi bankami.

Co se týče porovnávání našich a zahraničních bank - proč bychom nemohli porovnávat? Jestliže není možné získat prostředky podnikáním s mě svěřeným kapitálem a jediným příjmem jsou pro mne poplatky za transakce, připadá mi naprosto logické vyvinout zcela maximální tlak na co nejvyšší snížení nákladů = zvýšení zisku při zachování stávajících příjmů. Internetové bankovnictví jednoznačné snížení nákladů bance přináší. Dokážete mi v dané situaci vysvětlit, proč naše banky vyvíjejí tak malou aktivitu při zavádění těchto technologiíí a proč například banka s nejlepším internetbankingem na našem trhu ústy svého nového managementu formuluje jako prioritní strategii zvyšování počtu kamenných poboček?

Jméno:
Předmět:
Internetové bankovnictví
Datum:
22.11.2002 00:06:28

Souhlasím s tím, že začarovaný kruh nemohou rozetnout sami zákazníci - v závěru komentáře uvádím, .."to už je jiné téma."
Nesouhlasím však s tvrzením, že "tento kruh rozetne spíše agresivní konkurence mezi bankami". Na vliv konkurenčního prostředí v ČR bych nevsadil ani zlámanou grešli - stačí sledovat vývoj cen tam, kde by se konkurence měla projevovat a kde bylo deklarováno, jak příznivě se vše projeví pro koncové zákazníky - stačí uvést příklady zdravotních pojišťoven, pojištění motorových vozidel, ceny benzinu, atd. - ale to je opět jiné téma.
Mimochodem, velice pěkný článek k této problematice je na http://www.dfens9.wz.cz/kartel.htm
Když už jsem u odkazů, tak v souvislosti s bankovním socialismem doporučuji článek M.Tučka - http://www.cepin.cz/cepin/asp/clanek.asp?id=OXDJDfEdSKJu.

Na otázky, které jste položil, by měli odpovědět spíše odpovědní pracovníci bank, pokud vůbec články na tomto serveru čtou.
Nejsem pracovník banky, ale pro porovnávání našich (v současné době vlastně rovněž zahraničních bank) a bank na západ od nás, by možná bylo dobré odpovědět si na následující otázky:
- jsou podmínky pro poskytování úvěrů stanovené ČNB pro banky v ČR obdobné pravidlům určovaným bankám v zahraničí?
- opravdu banky v zahraničí nezískávají značnou část svých příjmů cestou poplatků?
- jaký je poměr mezi investicí do výpočetní techniky k průměrnému platu bankovního pracovníka (přesnější by bylo k průměrnému platu koncového bankovního pracovníka - protože ten by měl být novou technologií nahrazen)v ČR a v zahraničí? Např.: PC/měsíční plat v ČR je cca 3, v SRN je cca 0,3.....
- může banka bez kamenných poboček (pokud nechce působit jen v Praze) získávat zdroje - tj. vklady (existují velice přísná pravidla jak velkou část úvěrů může banka poskytnout s ohledem na vklady, které získala)?
- jaké jsou u nás obecně podmínky pro masovější rozšíření bezhotovostního platebního styku (toto by mohlo být rozvedeno do x dalších podotázek)?
- další otázka je obsažena v článku - generuje hlavní část příjmů bank firemní či soukromá klientela? - a nejsem si jist, zda implicitně naznačená odpověď v článku odpovídá skutečnosti.
Můj komentář neznamená, že se mi současný stav v internetovém bankovnictví u nás zamlouvá, ani jím nechci omlouvat politiku bank.
Chtěl jsem jen upozornit na širší souvislosti problému nastoleného v článku. Pokud článek rozběhne diskusi s bankovními pracovníky a povede k zlepšení poměrů - nebylo psaní článku a komentářů ztraceným časem.