Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Komentáře ke článku "Sedm nejčastějších důvodů selhání projektů e-komerce"


Jméno:
Předmět:
Důvody selhání trochu jinak
Datum:
16.06.2000 07:22:32

Dobrý den,
musím trochu oponovat. V zásadě nic ze sedmi jmenovaných důvodů nelze napadnout, ale některé z nich jsou skutečně podstatné, zatímco jiné mohou trošku potrápit, ale to je asi vše. Zato tam něco velmi důležitého chybí.

Nejvážnější chybou je ta první: přetechnizovanost, kladení technického řešení na první místo. K tomu bych přidal i šestou chybu: příliš dokonalý, ale v praxi nepoužitelný design, který se dlouha natahuje a funguje jen s nejnovějšími verzemi browserů. Obojí bych shrnul do jedné věty:
Zaměření se na dokonalost projektu místo na zákazníky.

Téměř stejně tak vážnou, v praxi ještě častější chybou, je nezvládnutí propojení světa on-line a reality, a to v nejširším slova smyslu. Jedná se jak o individuální zákaznickou podporu, tak o rychlé a bezproblémové vyřizování objednávek (včetně objednávek s nějakým neobvyklým specifikem), reklamací atd.

Ostatní chyby jsou buď obecné pro jakékoli odnikání (velké sousto, kvadratura kruhu), diskutabilní (všechno sám), nebo nepříliš důležité.

Naprosto mi ale v článku chybělo to, co považuji za nejpodstatnější chybu: chybný výběr potencionálních zákazníků. Myslím, že téměř všechny české obchody udělaly obrovskou chybu ve výběru orientace: zaměřují se na početně velmi slabou skupinu. I za českými hranicemi totiž žijí lidé!

Jméno:
Předmět:
Bravo !
Datum:
16.06.2000 10:20:25

Článek je velmi výstižný.
Pouze bych zdůraznil to, že uživatel, návštěvník stránek či jejich čtenář není nikdo jiný než zákazník a jako zákazník se také chová.
Pokud si chce někdo získat jeho přízeň, musí mu splnit všechna možná přání a tužby, musí se zamýšlet nad jeho připomínkami a reagovat na ně, musí mu prostě vycházet vstříc.
Tím narážím pouze na to, že v e-komerci rozhodně neplatí jiná pravidla než v běžném obchodě, pouze jsou zákazníci opatrnější a důslednější a mají větší prostor pro to odmítnout něco, co jim nevyhovuje - je to jejich výsostné právo.
U všech projektů a tedy i u projektů v oblasti e-komerce se musí na jejich počátku na prvním místě objevit zákazník, protože on je ten, který má ve finále zaplatit.
To je vše, takže ještě jednou bravo!

Jméno:
Pavel Ždych
Předmět:
8.důvod
Datum:
23.06.2000 09:27:35

7x souhlasím.
8.důvod - bohužel drtivou většinu českých managerů ani nenapadá že nějaký e-business existuje. Neschopnost osob s rozhodovacími pravomocemi uvědomit si že se zásadním způsobem mění povaha businessu odsuzuje e-business prejekty k zániku ještě dříve než se dostanou "na papír".

Jméno:
Předmět:
obchod
Datum:
27.06.2000 13:36:15

Často jde taky o to, že e-prodejna je zase jen klasický obchod, pouze prodejní kanál je odlišný. Provozuji e-business už rok a hlavní starosti jsem měl ne s výrobou, během web-stránek, evidencí objednávek apod., ale především s tím, že je třeba zboží několikrát objednávat, přiobjednávat, protože ne vždy vše mají výrobci skladem, že je třeba vynaložit velké úsilí na balení balíků, jejich zasílání, lítat na celnici, hlídat zahraniční platby v bance a spousta a spousta dalších věcí, které jsou však běžnou obchodničinou, kterou informatik při zřizování e-businessu nevidí až tak reálně. Věřím, že na podcenění vlastního obchodního oběhu může dost prodejen skončit.

Jméno:
Předmět:
Obchod II.
Datum:
28.06.2000 15:45:14

Dobrý den,

plně souhlasím s autorem článku Obchod. Můžete mít všech sedm bodů podle článku paní Domanové naprosto v pořádku, můžete mít skvělý design vašeho webu, ale pořád je to jen obchodování, alespoň u nás v České republice. Určitě platí, že ve všech oblastech je trochu rozdílné, ale víceméně všude narazíte na stejný problém. Objednat zboží u výrobce či distributora. Teď nebudu vůbec přehánět, někdy jde řádově o měsíce. Mnohokrát ne jeden či dva.
rozhodně si nemyslím, že patřím k e-komerce skeptikům, ale u nás se ještě stále nemůžeme odpoutat od reality a věnovat se designu stránek, jejich jednoduché ovladatelnosti. Mnohem důležitější je podle mně ta "omáčka" kolem. Přesně tak, jak psal autor článku Obchod.

Jméno:
Předmět:
"Normální" obchody mají stejné dodavatele!
Datum:
28.06.2000 18:29:44

Autoři příspěvků Obchod a Obchod II : máte absolutní pravdu!
Dodavatelé (výrobci) svojí schopností dodávat zcela nepochybně ovlivňují možnost obchodů prodávat svým zákazníkům, to co zákazníci žádají.
Tento problém je ale stejný u všech obchodů (elektronické nevyjímaje) a nedá se řešit jinak než výběrem dodavatelů!
Dodavatel (výrobce) má přeci v obchodníkovi svého zákazníka a měl by se tedy k němu dle toho chovat!
Když se k němu podle toho nechová, tak se každý rozumný zákazník dle mého názoru snaží najít dodavatele, který se k němu chová tak, jak mu to vyhovuje.
Elektronický obchod, jeho kvalita a prezentace takového webu je ale ekvivalentem prodejny "normálního" obchodu, ve které dojde k obchodu pouze tehdy, je-li zákazník obchodníkem (úplně jedno jakým) přesvědčen.
Když se zákazníkovi něco nelíbí nebo se mu jenom něco nezdá a má pochybnosti, tak většinou k obchodu nedojde.
Proto si myslím, že je důležité mít nejenom dobré dodavatele, ale především znát své zákazníky a umět je přesvědčovat.
Tady je důležité si také uvědomit, že prodejní technologie "normálních" obchodů stojí statisíce spíše miliony, což je cena za to, že jsou zákazníci obsluhováni, tak jak potřebují.
Myslím si, že by bylo dobré se v této diskuzi zaměřit především na to, co zákazníci elektronických obchodů očekávají a potřebují a výsledky se snažit aplikovat do webů konkrétních obchodů, což zákazníky určitě mile překvapí a odmění se za to svým nákupem v takto reagujícím obchodě.
Obchodník, který nevyhoví zákazníkům, nemůže nic prodat, a to stejné se přeci týká také dodavatelů, ne?!