Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Je možné měřit míru zefektivnění podnikových procesů způsobené novými technologiemi?


Pavel Hrdlička

Manager pro e-business a zákaznická řešení, IBM ČR, divize Global Services
Poměření obchodních výsledků nemusí vždy přesně mapovat efektivitu nových informačních technologií...


Pro korektní poznání míry dosažení jakéhokoliv cíle je nejdůležitější precizní zadání a popsání tohoto cíle. To platí zejména u efektivity podnikových procesů neboli efektivního "chodu" jakékoliv organizace (nemusí to být nutně pouze podnik, ale kupříkladu i organizace veřejné správy). Špatný nebo neúplný popis cíle bývá základním kamenem úrazu neúspěšných reorganizací směřovaných k využití moderních technologií výpočetní techniky. K preciznímu popisu "co vlastně chceme" a co je pro podnik měřítko efektivity nasazení těchto nových technologií slouží první krok procesní analýzy, která slouží nejen k dosažení optimálního využití procesů v podniku, ale má i nástroje k přesnému popisu cíle. Z této analýzy je také možné následně odvodit měřitelnost efektivity nasazení nových IT technologií. Jednoduché poměření obchodních výsledků (náklady, zisk, obrat ...) nemusí vždy totiž přesně mapovat efektivitu nasazení nových informačních technologií, jelikož na tyto výsledky mají v daném čase vliv samozřejmě i jiné a často silnější vlivy. Od procesní analýzy však můžeme bez obav vyžadovat výstup, jak danou efektivitu hodnotit.



Jan Kubát

Ředitel společnosti Logica
V podstatě každá IT firma má nějakou metodu hodnocení přínosů pro zákazníka, úspor, dopadu na obchodní aktivity atd.



Zjednodušeně řečeno, všechno se dá měřit. Způsob tohoto měření musí ovšem odpovídat nasazené technologii. Když se vrátíme do let 1991 - 97, kdy se zmíněné "nové technologie" představovaly většinou integrované provozně-ekonomické (ERP) systémy, byla často využívána metoda Business Process Reengineering, která umožnila na jedné straně navrhnout změny procesů v organizaci a na straně druhé definovala způsoby hodnocení těchto změn.

Obdobné metody, byť někdy propracovanější, se používají i dnes. V podstatě každá IT firma má nějakou metodu hodnocení přínosů pro zákazníka, úspor, dopadu na obchodní aktivity atd. Zdaleka ne všichni se ovšem mohou vykázat konkrétním úspěšným projektem. Chceme-li hovořit o konkrétním příkladu, mohu uvést třeba implementaci e-Procurement řešení v Českém telecomu. Před zahájením projektu konzultanti společnosti Logica zpracovali konkrétní odhad finančních úspor, které nový systém přinese. Fungování systému v reálném provozu pak potvrdilo správnost tohoto odhadu.




Martin Holečko

Obchodní ředitel společnosti ET NETERA
Otázkou je spíše správně určit s jakou přesností se o to snažit a uvědomit si proč to dělám.



Určitě to možné je a společnosti jako ET NETERA to musí umět, protože je to základní argument pro rozhodnutí nakoupit naše služby. tedy Otázkou je spíše správně určit s jakou přesností se o to snažit a uvědomit si proč to dělám. Pokud tohle vím a umím popsat výchozí stav, můžu ho porovnávat se stavem cílovým, který jsem si určil po nasazení nových technologií. Z těchto dvou "obrázků" vedle sebe lze pak oblíbenou metodou z reklam na posilovací náčiní "předtím-potom" vyčíst ledacos - zvýšení počtu úspěšně vyřízených hovorů operátorkou callcentra za hodinu, zkrácení doby zpracování jednoho publikovaného inzerátu, snížení nákladů na distribuci marketingových materiálů mezi dealery mých výrobků - to jsou všechno příklady z praxe našich klientů.



Související články


Celý archiv názorů >>