Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

smsNow, versus DCCI Mobile Business, aneb mobilní marketing podruhé

Účinným marketingovým nástrojem se mohou někdy stát i prostředky, u kterých by to byl ochoten připustit jen málokdo. I krátké textové zprávy (SMS) byly ještě nedávno považovány "jen" za něco, co teenagerům umožňuje vzájemnou komunikaci. Ovšem jen do okamžiku, než se na trhu objevily dva nové marketingové nástroje využívající právě SMS.

První informace o službách DCCI Mobile Business (podrobněji byla tato služba popsána ještě pod původním názvem JO*mobilem v jiném článku) a smsNow se objevily takřka ve stejnou dobu. Obě služby jsou také založeny na v podstatě shodném principu. V reklamě - v tisku, v televizi nebo třeba na billboardu - se objeví nějaké "klíčové slovo" (například ckturista lastminute) a zájemce toto slovo pošle jako SMSku na telefonní číslo služby. Ta následně pošle zájemci podrobné informace na jeho e-mail či fax, případně je ještě stručně shrne do SMS zprávy.

SMS právě teď

Podle provozovatele služby smsNow, společnosti INFOSET.COM, zvyšuje tato služba dostupnost informací až desetkrát (4 milióny uživatelů mobilních telefonů vůči asi 400 tisícům aktivních uživatelů internetu). I když s uvedenými počty by se dalo úspěšně polemizovat, skutečností zůstává, že počet mobilních telefonů je velice vysoký a navíc je - na rozdíl od počítačů - nosí uživatelé většinou pořád u sebe. Narazí-li tedy uživatel na reklamu, která ho zaujme, nemusí si složitě zaznamenávat kontaktní údaje - což mnohdy navíc ani nejde. Stačí totiž, aby si zapamatoval klíčové slovo a to následně odeslal službě. Ta už se postará o zbytek.

Zajímavý efekt navíc služba nepřináší jen zájemcům o informace. Největší přínos má totiž samozřejmě pro inzerenty. Nejen, že výrazně zvyšuje efektivitu reklamy. Dává také inzerentům poměrně přesné informace o úspěšnosti reklamní strategie jako takové. Z důvodu ochrany soukromí - a samozřejmě i z důvodu důvěryhodnosti služby samotné - nemají inzerenti přístup k datům klientů. Mají však - a to je možná důležitější - přehled o tom, kolik reakcí ta která reklama zaznamenala (kvůli přehledu je samozřejmě vhodné pro každou reklamu zvolit jiné klíčové slovo) a může je hodnotit i z hlediska počtu oslovených zájemců.

SmsNow podle provozovatele nabízí také další výhody. Inzerent využívající tuto službu platí jen za doručení informací, které si někdo vyžádal - reklama jej tedy minimálně oslovila a on chce vědět víc. Náklady na využití této služby jsou prý navíc srovnatelné s náklady na provoz internetové prezentace a jsou znatelně nižší, než náklady na provoz bezplatné telefonní linky. K oslovení zájemců navíc stačí "pouhý" textový soubor použitelný pro poslání e-mailem či odfaxování. Inzerent tak nemusí investovat do nákladných prezentačních materiálů, které by mohl rozesílat případným zájemcům poštou.

Mobilní byznys od DCCI

Ještě minulý týden jsem na tomto serveru referoval o službě JO*mobilem, kterou provozovala společnost DCCI. Dnes však už tato služba de facto neexistuje. Její provozovatel se totiž rozhodl, že technologie vyvinuté pro tuto službu využije v balíku DCCI Mobile Business a nabídne tak firmám způsob, jak automatizovaně do a z firemních aplikací přijímat a odesílat SMS. Na internetových stránkách společnosti DCCI je tato snaha logicky zdůvodněna: "SMS komunikace je nejen populární, ale může být i velmi efektivně nasazena ve firmách a jiných institucích jako komunikační a informační nástroj."

DCCI Mobile Business nabízí tři varianty služeb:

  1. Základní služby, čili přijímání a rozesílání SMS s dostatečnou kapacitou. Uživatel přitom nemusí investovat do vlastního zařízení a personálu a s SMS je možné pracovat prostřednictvím web aplikace či firemního informačního systému.
  2. Mobilní aplikace mApps, zahrnující nejběžnější aplikace pro mobilní komunikační kanál. Aplikace jsou přitom hostovány v datacentru provozovatele a klientovi jsou dostupné přes webové rozhraní. Toto řešení je vhodné například pro informační kanál s možností přihlašování a ohlašování přes mobilní telefon.
  3. Speciální služby, na jejichž vývoji spolupracuje firma s partnerem a jsou zaměřeny na specifické potřeby toho kterého oboru. Některá řešení už má firma připravena. Sem patří například i řešení použité původně ve službě JO*mobilem, ale také aplikace pro realizaci soutěží a her s využitím mobilních telefonů, řešení pro pořadatele výstav a podobně.

Porovnávejte se mnou

Původně na tomto místě mělo být srovnání dvou téměř shodných služeb. V současné situaci bychom ale srovnávali nesrovnatelné. Zatímco smsNow je specializovaná služba zaměřená na podporu efektivity reklamních aktivit, DCCI Mobile Business je balík služeb nabízející komplexní zapojení mobilního telefonu do většiny aktivit firmy.

Výhodou smsNow může být univerzálnost. Tím, že pro všechny inzerenty bude služba využívat jediného kontaktní telefonní číslo, má naději, že se dříve či později stane pro uživatele běžně známým pojmem. Daniel Péder, ředitel společnosti INFOSET.COM navíc předpokládá, že svůj projekt postupně rozšíří i do dalších zemí, kde je využití SMS na podobné úrovni.

DCCI Mobile Business může naopak těžit z komplexnosti. Klientům může nabídnout úplné řešení pro zapojení mobilních telefonů do strategie firmy - od reakce na inzerát, přes soutěže, hry nebo ankety, až po provozování informačního kanálu. Na druhou stranu se ovšem dá předpokládat, že individuální řešení bude také o něco dražší.

Mobilní marketing má podle všeho před sebou velkou budoucnost. O tom, jak se na jeho rozvoji budou podílet dvě výše uvedené služby, rozhodne hlavně zájem klientů. V každém případě se jedná o oblast natolik zajímavou, že se k ní jistě brzy vrátíme znovu.

Autor: David Kozák
Datum: 23. listopadu 2001



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Karel Sasin
smysluplnost?
26.11.2001 20:00
Pavel Hrůza
Levnější řešení
27.11.2001 07:53
David Kozák
Smysluplnost
27.11.2001 21:24