Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Co je to virální marketing (viral marketing)?

”… customers do the selling…” Jurvetson and Draper
”… stripped of its aura, viral marketing is nothing more than word of mouth advertising…” Zhenya Gene Senyak
”… any advertisement that propagates itself the way viruses do…” Jeffrey Dean
”… allowing people to give-away and use your free product or service in order to multiple your marketing quickly over the internet…” Larry Dotson


To bylo jen několik názorů na nové “buzzword”, bez kterého se žádný moderní podnikatel neobejde a online marketér zvlášt. Jaký je tedy přínos tohoto fenoménu?

Viral marketing (VM) vzniknul v USA, konkrétně na ničím neomezovaných sítích amerických univerzit, které mají k dispozici rychlé pevné připojení, a tak není problém, rozesílat spolužákům legrační emaily s nejnovějším spotem společnosti Apple, která před časem zaplavila internetové uživatele převratným modelem iMac. Protože každý spolužák má další spolužáky, video se může šířit podobně jako virus a brzy zamoří všechna emailová konta v okolí, což v případě internetu může být klidně i celý svět. Humor je většinou srozumitelný mezinárodně, nebo lépe řečeno v anglosaském světě, ale pokud je třeba překlad, postará se o něj některý ze “spolužáků” na cestě, který spravuje server jako fudge.cz.

Jejich základem je dobrý nápad, vtip nebo aktuální odkaz na současnou (nejlépe politickou) situaci, který lze zprostředkovat písemně (SMS, email) nebo obrazově (email, internet, do budoucna mobil).

Jako jeden z mnoha, většinou veřejně nepublikovatelných, příkladů nám poslouží následující SMSka: “Oznamuji Vam, ze jste v tomto roce odeslal(a) nejmene SMS. Proto Vam bude z vaseho telefonu ihned odecteno 200 Kc. Vas operator.” Je vidět, že jedním z příznaků “virálního marketingu” rozhodně není nadčasovost - stačí, aby v danou chvíli byl dostatečně zábavný pro co nejširší masu lidí. Mimochodem, opravdu velké množství podobných legrácek najdete třeba na serveru A1 crazy.

Jiným příkladem je reklamní, který už asi znáte – reklama na lososové konzervy John West, kde se nebojí “Podstoupit to nejhorší, aby získali to nejlepší.” Doporučuji shlédnout na serveru AdCritics: opravdu se pobavíte.

Nebo si stačí vzpomout, co se na dělo v souvislosti se sporem v České televizi, kdy jsme v emailech nacházeli žádost paní Bobošíkové o pracovní pozici v epoše, kdy aktivní činnost v organizaci SSM znamenala významné plus.

VM je tedy spontánní reakce uživatelů, kteří přistupují na pravidla hry a z nízkorozpočtového “Blair Witch Project” klidně udělají trhák. VM tak mění podstatu marketingu, kdy plánování médií a pečlivé průzkumy trhu stojí proti síťovému efektu virtuálních komunit, které spojuje smysl pro humor, sociální zkušenost a hlavně snaha bavit se! Proč jí nevyužít ve svůj prospěch?
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 4. dubna 2001



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Marek Prokop
opravdu virální a opravdu jen vtípky?
23.04.2001 14:49
Jiří Rýdl
Nejen vtipky
24.04.2001 10:19