Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Internet a Media

Jedním z témat, která jsou momentálně hodně diskutovaná a populární, je otázka propojení mediální sféry a internetových služeb.  Už samotný vznik termínu New Media – nová média dokazuje jasnou spojitost.  Důležité ovšem je si ujasnit, co je nového a v jakém rozsahu se jedná o média.

Nepochybně dnes už každý chápe, že samotný internet je nové médium.  Jako takové má vlastní logiku, organizaci, sféru využití a dosah.  Ovšem internet nemalou měrou mění i pohled na klasická média, jako je tisk, televize a rozhlas.
 
Prvními náznaky propojení internetu a klasických oblastí mediální sféry bylo šíření obsahu internetovými kanály.  Prakticky to znamenalo, že si místo rádia nebo televize člověk mohl pustit počítač.  Hlavně v Evropě však tato možnost nebyla, není  a asi nebude (při stávajících nákladech a technických možnostech) příliš praktická a tudíž rozšířená.
 
Daleko zajímavější se stala prezentace mediálních subjektů na webových stránkách.  O serverech a stránkách takových gigantů jako je CNN (www.cnn.com)  asi už slyšel každý, ale ani komerční televize typu VOX  (www.vox.de)  či Pro 7 (www.pro7.de)  nezůstávají pozadu.  Většinou se na jejich stránkách prezentují oblíbené pořady a moderátoři, registrovat se můžete v klubech a pod.  To samé se týká tisku, většina deníků a periodik má vlastní stránky, na kterých se čtenář může dozvědět podrobnější a širší informace o aktuálních tématech, získávat informace z archivů a podle fantazie poskytovatele využít spoustu dalších služeb.
 
V Čechách máme rovněž poměrně širokou nabídku  těchto serverů, nejpopulárnější asi jsou servery typu www.trafika.cz , www.ihned.cz , www.tv-nova.cz .
 
Jednou z velkých výhod inernetu v porovnání s klasickými médii je možnost interaktivního zasahování uživatele do obsahu.  Prvními vlašťovkami jsou personalizované webové stránky a e-mailové rozesílání informací dle zadání uživatele.
 
Opravdová revoluce ale v mediální sféře nastane v době, kdy se v našich domácnostech usídlí vysokokapacitní internetové linky.  Až ty totiž umožní kvalitní přenosy videa a zvuku.  Pak se můžeme těšit na slibované osobní televizní programy a osobní periodika.  Ty budou znamenat, že si uživatel sám sestaví program pořadů a článků, o které má zájem (např. žánrovou orientaci, oblíbené herce, fotbalový klub kterému fandí) a poskytovatel nové generace mediálních služeb mu již bude automaticky vybírat obsah splňující tyto parametry.
 
Pokud se někomu bude zdát tato vize hudbou daleké budoucnosti, tak ho mohu uklidnit.  Většina mezinárodních telekomunikačních firem pracuje na nabídce vysokokapacitních linek cenově dostupných i pro privátní klientelu (British Telecom, Nortel Networks, GTS atd.), dokonce jsou momentálně v Evropě optické kabely nedostatkovým zbožím.  Pozadu nezůstávají ani kabelové televize, velmi zajímavou alternativou jsou i energetické distribuční společnosti. 
 
Takový vývoj prý bude znamenat novou dimenzi mediálních služeb a konec nadávání na televizní program, či obsah novin.  Jen si nejsem jista, zda takové služby budou využitelné v masovém měřítku a opravdu pro běžného uživatele přinesou jenom výhody :-) Klasická média podle mě zdaleka nedosloužila a zůstanou i nadále našimi životními společníky, ale osobně se už těším na svůj vlastní deník a televizní program.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 3. května 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz