Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Jak je Plzeňsko připraveno na elektronické obchodování?

Vedou si západočeské firmy v elektronickém obchodování lépe než severomoravské? Mají jihočeské podniky náskok v připravenosti na rozvoj e-businessu před jihomoravskými? Až donedávna se odpovědi na podobné otázky nutně pohybovaly v rovině odhadů či hádání z kávové sedliny.

Právě probíhající cyklus výzkumů v regionech, který pro TELE2 a BMI sdružení provádí DEMA, však již po prvních dvou kolech naznačil, že rozdíly v připravenosti firem různých regionů na elektronické obchodování existují.

Výzkumy probíhají souběžně se semináři o e-businessu, které BMI uspořádalo ve spolupráci s regionálními Hospodářskými komorami zatím v květnu v Brně a v červnu v Českých Budějovicích. Zapojeni jsou do nich vždy účastníci semináře a dále navštíví tazatelé společnosti DEMA kolem stovky firem do 100 zaměstnanců v celém kraji.

Rozdíly mezi kraji

Zjištěné rozdíly se týkají už samotného připojení k Internetu a vlastních firemních webových stránek. Ze 132 dotazovaných firem z jižních Čech má připojení k Internetu 73 % a vlastní webové stránky 56 %, ze 136 jihomoravských firem je připojeno k Internetu 82 % a webové stránky má 71 %.

Mimo jiné se při výzkumu ukázalo, že firmy si mnohdy ještě zdaleka ne plně uvědomují všechny možné způsoby využití Internetu v jejich činnosti. Někteří dotazovaní v rozhovorech dokonce přiznali, že určité možnosti, na které byli tázáni, je dosud ani nenapadly. Příkladem může být použití firemních webových stránek k náboru nových zaměstnanců. Tuto funkci plní weby jen 7 % jihočeských a 12 % jihomoravských firem.

Nejčastěji se firemní stránky zaměřují na propagaci výrobků nebo služeb, a to ve 43 % případů v jižních Čechách a 59 % na jižní Moravě. V obou krajích je druhou nejčastější funkcí firemních webových stránek posílení znalostí o společnosti a třetí posílení znalostí o oboru působení. Zajímavé je, že pořadí sedmi funkcí je v obou krajích naprosto stejné, jen míra jejich využívání je na jižní Moravě ve všech případech vyšší. Zatímco ke komunikaci zákazníků s firmou využívá 50 % webových stránek jihomoravských firem, u jihočeských jen 36 %, ke komunikaci firmy s obchodními partnery slouží stránky 47 % jihomoravských a 35 % jihočeských podniků. Na předposledním místě v obou krajích skončila funkce, která by měla být mnohem rozšířenější - prodej výrobků nebo služeb. Stránky jihomoravských firem ji umožňují ve 41 % případů, v jižních Čechách nabízí prodej svých výrobků či služeb pouze 24 % firem.

Na řadě západní Čechy

A jak jsou na tom západočeské firmy, zmíněné v titulku článku? To ukáže třetí kolo výzkumu, které začíná v Plzeňském kraji. Budou do něho zahrnuti i účastníci semináře o e-businessu, který proběhne 20. září v Hospodářské komoře Plzeň. Zájemci na něm budou seznámeni s řadou inspirativních příkladů využití Internetu v různých oblastech podnikání (podrobný program bezplatného semináře je na brezen.cz).

Výsledky výzkumu budou ještě nabývat na hodnotě s každým dalším kolem, které umožní srovnávat se stále více kraji. Celkem se uskuteční výzkum v sedmi regionech a kompletní výsledky včetně analýz budou prezentovány na konferenci, která zakončí projekt TELE2 a BMI v květnu 2002 v Praze. V tu dobu již výzkum obsáhne kolem tisícovky firem.

Graf: Využívá firma elektronickou komunikaci k obchodnímu styku s odběrateli?
Graf

Autor: Jaroslav Winter
Datum: 12. září 2001





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz