Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Maloobchodní prodej roste

Pamatujete? "Maloobchodní prodej zboží na internetu ztrácí svou budoucnost. Krach firmy Boo.com znamená zásadní neúspěch pro celé toto odvětví. E-tailingové firmy zvolili špatnou marketingovou strategii." - V podobném duchu se v poslední době nesla většina úvah o budoucnosti maloobchodního prodeje na internetu. Přes veškeré skeptická očekávání, však e-tailing, neboli prodej koncovým zákazníkům, roste!

Alespoň ve Spojených státech. Dokladem tohoto, pro někoho možná smělého, tvrzení budiž zpráva amerického úřadu Census Bureau (obdoba našeho Statistického úřadu). Jeho zpráva hovoří jasně: ”on-line maloobchodní prodej za třetí čtvrtletí tohoto roku vzrostl oproti předcházejícímu období o 0,4 procenta.”

Otázka zní, je to málo nebo hodně? Málo, když si vzpomeneme jaká velká očekávání a jak velký procentuální růst byl tomuto druhu e-komerce přisuzován. Hodně, když si uvážíme, co všechno způsobil této branži krach Boo.com (o této události jsme již informovali). Ostatně, co jaký úspěch asi znamená přírůstek 0,4 %, když se jedná o magický ukazatel HDP. Ale ke zprávě úřadu Census Bureau.

Co znamená tento vzrůst? Dle mého názoru naznačuje, že zákazníci chtějí daleko více pohodlnější způsob nakupování. Asi bude pravdou, že ono ”user friendly” má něco do sebe. A to nejen v oblasti software a hardware, ale i internetových obchodů.

Co s tím?
Dříve než budeme činit nějaké závěry, je nutné si uvědomit, že by bylo velikou chybou srovnávat růst prodeje na webu s celkovým maloobchodním prodejem. Nezapomínejme, že on-line prodej stále tvoří jen skromnou část celkového maloobchodu. V ČR pak značně nepatrnou.

Při pohledu na zmíněné výsledky si také musíme uvědomit, že mnoho produktů a služeb které jsou zahrnuty ve výsledku celkového maloobchodního prodeje nelze jen tak snadno ”převést” do on-line obchodování.

Kdo slaví úspěch?
Snad nejdůležitější otázka, která Vás může napadnout je, kdo patří mezi ty šťastné? On-line knihkupectví, automobilky a zásilkové firmy. U prvně jmenovaných by se to dalo snadno pochopit. Přeci jen třetí čtvrtletí a následující předvánoční období je pro knihkupectví vždy požehnáním. Konečně, i samotný šéf Amazonu Jeff Bezos označuje toto čtvrtletí pro svůj obchod, (po kolikáté už) za zlomové. Osobně jsem proto zvědavý, jak se tento rok vedlo “české štice” Vltavě.

Ale proč i automobilky? Důvody mohou být celkem jednoduché. Stále více lidí začíná chápat výhody nesoucí nakupování automobilů on-line. A to i přes skutečnost, že prodej automobilů přes internet je stále ještě něčím novým. Proto ať už obchody dělají firmy typu “car brokers” nebo přímo jednotlivé automobilky, mají jejich výsledky pozitivní efekt na růst celkového ukazatele on-line obchodování.
A konečně proč i zásilkové firmy? Jejich úspěch je výsledkem jednak dobře vybudované infrastrukturu a dobré marketingové strategie. Nezapomínejme, že dobírka je na internetu stále tím nejrozšířenějším způsobem platby, nejen u nás, ale i za oceánem.

Na závěr ještě jednu důležitou poznámku. Citovaná zpráva Census Bureau zahrnuje pouze výsledky prodeje těch firem, které se primárně angažují v oblasti retailového prodeje. Jsou tak vynechané například on-line cestovní kanceláře, finanční firmy a firmy zabývající se prodejem vstupenek po internetu.
Autor: Karel Baláš
Datum: 8. prosince 2000



 Profil autora  

Karel Baláš

Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz