Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

On-line reklama by se konečně měla začít prosazovat

Internetová reklama měla podle představ vizionářů přinést do oblasti marketingových komunikací řadu novinek. Díky nim měla postupně začít "likvidovat" ostatní formy reklamy a získávat tak pro provozovatele internetových médií stále více peněz. Jenže doba snění je pryč a i ti největší optimisté už pochopili, že žádný zlom nenastane. Snad se ale přeci jen začíná blýskat na lepší časy...

Podle průzkumů společnosti Forrester Research by měly výdaje na internetovou reklamu v Evropě v roce 2008 poprvé překročit hranici 1 miliardy eur. To je jistě obrovská suma. Ve skutečnosti je to ale pouhopouhých 1,5 procenta z celkových předpokládaných inzertních výdajů v roce 2008. V současné době přitom má on-line reklama zhruba 1 procentní podíl.

Internetová reklama je v oblasti marketingových komunikací stále ještě popelkou a podle všeho není velká šance, že by se situace brzy nějak radikálně změnila. Inzerenti jsou zvyklí využívat především klasická média. Přesto, že se stále častěji objevují průzkumy, které zpochybňují jejich reálnou efektivitu. Přesto, že pro většinu těchto lidí je Internet zajímavým a často používaným zdrojem informací.

Důvodem nezájmu mnoha inzerentů o on-line reklamu je neznalost. Zatímco televizního diváka či čtenáře časopisu nebo novin si dokáže docela dobře představit kdokoliv, uživatel Internetu je pro mnohé "nečitelný". Přestože počet uživatelů připojených k Internetu roste, mnozí lidé si pod tímto pojmem stále představují "počítačové šílence". A ti - jak známo - kromě pizzy a kávy v podstatě nic jiného nepotřebují. A proto nejsou pro inzerenty zajímaví.

Přesto investice do on-line reklamy rostou. Podle Forrester Research se on-line inzertní výdaje v Evropě letos meziročně zvýší o 12,5 procenta. Což jistě není vůbec špatné. Zvláště když si uvědomíme, že reklamní výdaje obecně spíše stagnují a on-line reklama tak může pomalu navyšovat svůj podíl.

Pro provozovatele internetových serverů, pro které je reklama často jedinou možností, jak na jejich on-line aktivitách (o něž je často až nečekaně velký zájem) něco vydělat, jsou ale všechny tyto předpovědi jen "sladkým mámením". Jejich šance na získání podílu z těchto investic jsou velmi malé.

Problém internetové reklamy však není jen v proklamovaném malém zájmu inzerentů. Často jsou totiž na vině i sami provozovatelé webů, kteří přemýšlejí především nad dokonalostí technického řešení svého díla. Obchodu však často vůbec nerozumí. A to je problém, neboť inzerenti je nepovažují za partnery, s nimiž by byli ochotní jednat.

Výdaje na internetovou reklamu by možná mohly být výrazně vyšší. Nezáleží to ale jen na inzerentech. Důležitým faktorem jsou také sami provozovatelé serverů - médií, která by se inzerentům měla nabízet, často to však nedělají. "Programátoři", kteří za mnoha internetovými projekty stojí, totiž neznají potřeby svých potenciálních zákazníků a, bohužel, ani nemají zájem je pochopit.

Internetová reklama podle většiny odborníků poroste. Pokud se však nezmění vztah některých provozovatelů serverů k inzerentům, projeví se růst inzertních výdajů pouze u těch serverů, za nimiž stojí obchodníci, kteří umí pochopit potřeby zákazníka a uspokojit je. Ostatním zůstanou i dál jen "oči pro pláč".
Autor: David Kozák
Datum: 3. prosince 2003



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz