Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Internet na veřejně dostupných místech

Internetové kavárny a městské knihovny jsou nejčastějším veřejně dostupným místem, které umožňuje přístup k Internetu. Hodně pozadu jsou hotely, jen výjimečně tuto možnost nabízejí okresní a městský úřad a vůbec ne pošta, autobusové a vlakové nádraží. Ukázal to výzkum ve 13 budoucích krajských městech, organizovaný sdružením BMI za podpory společností Cisco Systems a IBM, kterým skončila první fáze projektu BMI Sondy do českého Internetu.

Jedna část výzkumu, kterou provedla společnost DEMA, zkoumala metodou tzv. utajeného nákupu nabídku. Tato metoda nejlépe umožňuje simulovat situaci, do které se může dostat běžný občan v případě, že potřebuje ať už jako obyvatel města nebo jako jeho návštěvník využít Internet. Ve druhé části společnost Markent dotazováním 884 náhodně vybraných občanů v těchto 13 městech zjišťovala, jaká je u nich poptávka po využití Internetu, na kterých veřejně dostupných místech by jej očekávali, o který typ informací se nejvíce zajímají.

Společnost DEMA zjistila, že ve všech 13 městech existují internetové kavárny, které disponují množstvím od jednoho do 14 počítačů, nabízejí širokou škálu služeb a ochota a kvalita jejich personálu jsou na vysoké úrovni. Podobné velmi dobré hodnocení obdržely také městské knihovny, které umožňují přístup k Internetu ve 12 městech, v jednom byla knihovna v době výzkumu v rekonstrukci. V největším hotelu v centru města je možné použít Internet v pěti městech, na okresním a městském úřadu jen v jednom městě.

V hodnocení nabídky služeb, zahrnující rychlost nalezení informující osoby, ochotu a vstřícnost personálu, profesionalitu, znalost věci, úplnost odpovědí na dotazy a zájem o dotazujícího se jako o zákazníka, dopadla nejlépe městská knihovna s průměrným hodnocením 1,10, následována internetovou kavárnou (1,36), hotelem (1,42), okresním úřadem (1,78), městským úřadem (1,82). Nejhorší ohodnocení získaly pošta (2,22), vlakové nádraží (2,44) a autobusové nádraží (2,98).

Z měst na tom byl v průzkumu nejlépe Zlín, který nabízí možnost přístupu k Internetu ve čtyřech z osmi zkoumaných typů veřejně dostupných míst. Na třech typech míst bylo možné se dostat k Internetu v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ostravě a Praze, na dvou v Jihlavě, Karlových Varech, Olomouci, Plzni, Ústí nad Labem, Liberci a pouze na jednom v Pardubicích, kde byla městská knihovna v rekonstrukci.

Při zkoumání poptávky po informacích se společnost Markent mimo jiné dotazovala, jak často a jakým způsobem občané v posledních šesti měsících vyhledávali různé typy informací. Informace o dopravě a o ubytování a stravování zjišťovali občané nejčastěji telefonicky, osobně a z webových stránek. Osobní způsob vyhledávání, následovaný telefonickým a webovými stránkami, byl nejčastější u obchodních a u občanských záležitostí, u informací o objednávkách a nákupech a u informací o kultuře. U informací o volném čase a hobby bylo nejpreferovanější vyhledávání osobní před webovými stránkami a telefonem. Teprve na dalších místech se u všech typů informací vyskytovalo jejich získávání písemně podatelnou, poštou, e-mailem, z informačního kiosku či jinak.

Podstatně jinak však vypadalo pořadí způsobů vyhledávání, jaké by si respondenti přáli. Zde byly webové stránky nejvíce preferovány u informací o ubytování a stravování, o kultuře, o volném čase a hobby a o obchodních záležitostech. Pouze u informací o dopravě bylo nejžádanější telefonické vyhledávání a u občanských záležitostí osobní kontakt, v obou případech těsně následovány webovými stránkami.

Ze sedmi kritérií při získávání informací byly pro tazatele nejdůležitější konečná spokojenost (3,76) a profesionalita (znalosti) poskytovatele informací (3,76), spolu s ochotou a vstřícností poskytovatele (3,75) před rychlostí nalezení poskytované informace (3,62), pořizovací cenou informace (3,52), diskrétností při získávání informace (3,30) a technickou nenáročností získání informace (3,28).

(Pozn.: Údaje v závorkách vyjadřují průměrné hodnocení na stupnici od zcela nepodstatné (1) až po velmi důležité (4).

Výzkum přinesl nejen množství podrobných údajů mapujících informační potřeby občanů a současnou nabídku, jak je lze uspokojit na veřejně dostupných místech prostřednictvím Internetu, ale také řadu konkrétních doporučení, která bude možné využít při vybavování těchto míst přístupem k Internetu. Výsledky výzkumu byly dnes během jejich prezentace v Praze předány představitelům Úřadu vlády ČR a Úřadu pro veřejné informační systémy. Zainteresované organizace jej poskytly bezplatně k využití veřejné správě jako svůj příspěvek k iniciativě Public – Private Partnership, vyhlášené ministrem Karlem Březinou.
Autor: Redakce
Datum: 29. listopadu 2000





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz