Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

E-komerce po česku

Často se hovoří o elektronickém obchodu jako o záležitosti, jenž je stále ještě na počátku. Nic na tomto faktu nemění skutečnost, že i v České republice existují podnikatelské subjekty, které již do této oblasti neváhaly proniknout. K těmto průkopníkům patří bezesporu mladoboleslavská Škoda Auto. Podnik, který i přes své nesmělé počátky razantně vstoupil do oblasti e-komerce.

Jak ale bude reagovat na tento vstup tradičně konzervativní český trh? Na otázky z oblasti využívání internetu při prodeji aut, ve Škodě Auto a.s. jsem se zeptal pana ing. Petra Podlipného, vedoucího prodeje v regionu Česká republika a Slovenská republika.

E-komerce: Internetová prezentace Škody Auto je u odborné veřejnosti vysoce hodnocena. Jakou roli internet hraje ve vztahu k vaší dealerské síti?

Podlipný: "Vnímáme internet jako nástroj, který by měl obchodníkům pomoct oslovovat zákazníky, respektive chceme jeho prostřednictvím zajistit kontakt našich obchodníků se zákazníkem tak, aby obchodníci byli posléze schopni finálně realizovat samotný prodej nového vozu. Ostatně to vyplývá z naší obchodní strategie, která počítá s dealerskou sítí, jako s klíčovým prodejním kanálem. Zatím nepředpokládáme, že by internet mohl převzít tuto roli. Otázkou totiž zůstává nejen nabídka vozu a akvizice klienta, ale také skutečná realizace objednávky vozu, jeho doprava a předání zákazníkovi, provedení předprodejní přípravy, následné poskytování servisu a dalších služeb, které hrají čím dál tím větší roli. Nechceme internetem nahrazovat roli našich obchodníků. Chceme ale zákazníkovi umožnit jednodušší a lepší přístup k informacím, snadnější přístup k naší nabídce. A tady aktuálně vidím hlavní roli internetu jako důležitého informačního zdroje."

E-komerce: Pro mnoho z vašich dealerů je internet stále nová věc. Má Škoda Auto nástroje, kterým by u svých dealerů zvýšila včasnou akceptaci objednávek prostřednictvím internetu.?

Podlipný: "To je úkol, na kterém pracujeme již několik měsíců společně jinými odbornými útvary ve firmě a řídíme tímto směrem také naší obchodní síť. Pořádáme celou škálu workshopů zaměřených na toto téma. Naši obchodníci dostali za úkol, přizpůsobit svoje systémy a procesy objednávkám přicházejícím z internetu. Tím myslím to, aby objednávka byla jimi včas vyslyšena a byla na ní odpovídající reakce. "

E-komerce.cz: Jak je to v případě samotné objednávky vozu prostřednictvím internetu?

Podlipný: "Pokud si zákazník objednává vůz prostřednictvím internetu, je mu přístupný seznam všech obchodníků v České republice a může si zvolit místo resp. obchodníka, kde by chtěl vůz odebrat. Zde musím zdůraznit jeden velmi důležitý fakt. Zákazník se musí rozhodnout pro jednoho z obchodníků, protože bez toho nejde učinit závazná objednávka."

E-komerce: Mohou se v této souvislosti objevovat snahy prodejců získat určitou exkluzivitu v souvislosti se zmiňovanou nabídkou a prodejem vozů prostřednictvím internetu?

Podlipný: "Myslím si, že něco takového není možné. My máme v České republice 240 obchodních partnerů, s nimiž máme uzavřeny obchodní smlouvy. Tyto jim zaručují navzájem rovnocenné postavení vůči Škodě Auto a definují tzv. odpovědnostní území, v němž se starají o zájemce a klienty značky Škoda. Samozřejmě, že internet je médium, které nemá hranice. Proto si myslím, že princip, který zavádíme s určitou centrální prezentací značky a centrální nabídkou je plně vyhovující. V případě, kdy si zákazník vybere produkt, logicky se bude ptát, kde si ho koupí, nebo kde bude jeho nejbližší partner, který mu bude schopen vybraný produkt fyzicky předvést a nabídnout. Tak se zákazník dostává na prezentace jednotlivých obchodníků. Tím každému obchodníkovi pomáháme plnit jeho prodejní úkoly a pracovat se zákazníkem."

E-komerce: Lze to chápat tak, že Škoda Auto nevytváří žádnou variantu konkurence ke své klasické obchodní síti?

Podlipný: "Přesně tak. Nevytváříme žádnou paralelní konkurenci. Ostatně současné trendy ve světě ukazují, že se podnikání v našem oboru ještě nějakou dobu rozhodně neobejde bez klasické prodejní sítě “kamenných obchodů a servisů”. Samozřejmě nevylučujeme, že to ve vzdálenější budoucnosti bude vypadat trošku jinak…… "
Autor: Karel Baláš
Datum: 5. září 2000



 Profil autora  

Karel Baláš

Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz