Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

EBM system - vlastní cestou

Mediálně ne příliš protěžovaná společnost EBM svého času vytvořila jedno z prvních internetových tržišť u nás. Na platformě své první služby B2BWebManager postupně postavila několik projektů, mezi nejznámější z nich patří populární autobazar TipCars.

Historie firmy sahá do roku 1994, kdy vzniká "Sdružení E.B.M.", jako sdružení fyzických osob Ing. Stanislava Havrana a Ing. Stanislava Vostárka. Stanislav Havran před založením firmy pracoval jako řídící pracovník materiálově technického zabezpečení ve Vítkovice a.s. a Stanislav Vostárek jako programátor ve firmě Microdata Ostrava.

Stanislav HavranV roce 1996 je založena firma EBM system s r.o. ve Frýdku - Místku, jejíž vlastníky jsou výše uvedení. V témže roce je také založena slovenská pobočka firmy v Popradě, s názvem EBM system SLOVAKIA s.r.o.. Základní vklad obou společností byl financován z vlastních zdrojů, se všemi problémy, které s tím souvisí. Za zmínku stojí úsměvná historka Stanislava Havrana z počátků společnosti: když požádal s poslední pětisetkorunou v kapse právníka o pomoc při zakládání s.r.o., právník mu nechal tento honorář na horší časy. - Zkušenost v právní branži tuze vzácná. Rozvoj firmy a produktů je financován ze zdrojů, které přináší prodej produktů. Společnost stále vlastní oba zmínění majitelé.

B2BWebManager

Stěžejním produktem firmy je od r. 1994 "Systém EBM" (Electronic Business Manager), který slouží k podpoře obchodování mezi průmyslovými podniky. Z počátku systém fungoval tak, že jeho uživatelé zasílali své nabídky zboží k prodeji do společnosti EBM, kde byly kumulovány a souhrnná databáze pravidelně rozesílána uživatelům.

Z technického hlediska je "Systém EBM" tvořen programem "EBMAT", který mají uživatelé nainstalovaný na svých PC a který slouží k zapisování jejich nabídek a poptávek, k prohlížení souhrnné databáze s nabídkami a k přenosům dat. Existuje v české a slovenské verzi. Od roku 1998 je k dispozici také internetové prostředí systému na adrese www.B2BWebManager.com. Přechod systému na internet má symbolizovat také změna jeho názvu z původního "EBMAT" na "B2BWebManager". Stránky funguji v češtině, slovenštině, angličtině, němčině a ruštině, systém je z větší části přístupný pouze platícím uživatelům. Server stojí na linuxové platformě, využívá technologií SQL serveru a PHP. Klientská část hojně využívá možností JavaScriptu a DHTML.

V současné době má B2BWebManager přes 500 uživatelů v České republice a přes 150 uživatelů na Slovensku. Velikost databáze nabídek se pohybuje mezi 105 tisíci až 130 tisíci položek. Počtem uživatelů a počtem nabídek "Systém EBM" fakticky nemá ve svém oboru v České a Slovenské republice konkurenci. Systém je jedinečný tím, že dokáže vyhledávat strojírenské výrobky a materiály dle normy i jakosti.
Stanislav Vostárek
K výhodám B2BWebManageru dodává Ivo Lepiarz, marketingový manažer EBM následující: "Výhoda i 'nevýhoda' B2BWebManageru je v jeho zaměření na strojírenství. Jde sice o úzce profilovaný strojírenský systém, který nabízí např. vyhledávání konkrétních hutních materiálů dle jakosti, rozměru, normy, ale v tuto chvíli žádné jiné české B2B tržiště nenabízí možnosti, které má náš produkt, což je jeho nesporná výhoda. Navíc je systém na trhu od roku 1994, což znamená jeho značný náskok před konkurencí, která vyrostla v posledních letech."

TipCars.com

Mezi širší veřejností je nejznámějším produktem společnosti EBM system server TipCars.com, motoristický inzertní server, jehož hlavní náplní je nabídka vozidel autobazarů a autosalónů, které jsou jeho platícími uživateli (kupující mají přístup zdarma).

Server byl spuštěn v roce 1998 pod názvem Cars 2000 a později byl přejmenován na TipCars.com. V současné době má 235 platících uživatelů v České republice, na Slovensku je ve zkušebním provozu. Databáze nabídek neustále roste, aktuálně je zde přes 11 000 vozidel. Návštěvnost kolem 2.3 milionů shlédnutých stránek měsíčně (45 tisíc UIP, iAudit 02/2002), jej činí nejnavštěvovanějším motoristickým inzertním serverem v ČR .

Provozovatel se v této oblasti cítí natolik silný, že se rozhodl vstoupit na trh s "papírovými" inzertními periodiky. Koncem letošního března vyšlo první číslo tištěného časopisu TipCars, což je inzertní motoristický časopis stavějící, jak jinak, na přehledné nabídce inzerátů ojetých či nových vozidel.

Ivo Lepiarz k tomu dodává: "Cílem tohoto časopisu je nabídnout českým motoristům, kteří nemají přístup na internet nebo preferují tištěnou inzerci, co nejaktuálnější a nejširší nabídku vozů.".

Každé číslo časopisu TipCars obsahuje více jak 2600 fotografických inzerátů, členěných podle značek vozů, modelů a ceny. K dostání je v současné době v síti čerpacích stanic. Připravuje se také distribuce prostřednictvím supermarketů, stánků a trafik.


Cíl: Evropa

Oba zmíněné projekty, ač zatím funkční pouze v České a Slovenské republice, jsou provozovány primárně na .com doméně, před vstupem do uživatelské části je návštěvník vyzván k výběru jazyka a regionu. Vše nasvědčuje tomu, že EBM system chystá expanzi a to hned na několika frontách. Ivo Lepiarz mi dává za pravdu a dodává, že není ve vlastních silách EBM prorazit na zahraniční trhy vlastními prostředky, proto společnost hledá vhodné strategické partnery.

Na stejné technologii použité u projektů B2BWebManager a TipCars vybudovala společnost několik dalších projektů, které jsou v současné době v testovací fázi (tzn. bez významnějšího obsahu). Je to realitní server TipReality, a personální TipJobs.


Čerstvě v černém

Kvůli specifičnosti svých produktů sází EBM zejména na přímý marketing. "Hlavní důraz klademe na přímý marketing. Ten je pak podporován mediálním mixem (tisk, internet, rádio, TV). Marketingové aktivity firmy řídíme přímo, nepoužíváme prozatím žádnou agenturu.", říká Ivo Lepiarz.

Příjmy společnosti generují z největší části poplatky za využívání systémů klienty. B2BWebManager se v minulém roce podílel na příjmech 60 procenty, TipCars 40 procenty. V letošním roce se poměr příjmů obou produktů bude srovnávat na 50%.

Graf: Vývoj tržeb EBM system s r.o.




V loňském roce společnost zaměstnávající v Čechách 16 lidí dosáhla při obratu kolem 10 milionů Kč. zisku, obrat slovenské pobočky se třemi zaměstnanci činí kolem dvou milionů Sk.

Autor: Pavel Hrůza
Datum: 17. dubna 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Související články  
16.08.1999
18.07.1999