Internet už vyrostl z dětských střevíců
Já pevně věřím, že tomu tak je i v České Republice. Minimálně vyrostl z plenek. Dnes už neuslyšíte komentáře typu ”dělám do internetu”. Tedy, abychom byly přesní – uslyšíte, ale je to záruka, že dotyčný asi nebude patřit mezi budoucí hvězdy na českém internetovém nebi.
Dnes už internet vykazuje charakteristiky vyspělého oboru podnikání. Naprostou nezbytností se stává specializace oboru u profesionálů, jelikož jeden člověk absolutně nemůže zvládnout celou komplexní oblast internetu. Pokud to někdo tvrdí, znamená to, že zůstává velmi na povrchu. Podobná je situace i u firem. Zkrátka, internet je velmi schopný a dospívá s rychlostí jemu vlastní.
Já jsem měla to štěstí pozorovat vývoj internetu (a zúčastnit se jej) od samého počátku. V roce 1995 tvrzení ”dělám do internetu” bylo naprosto opodstatněné a mělo velmi přesný obsah: znamenalo to, že jste jedním z odvážlivců, kteří založili tzv. ISP, aby do ČR zavedli novinku která fanatizovala vyspělý svět. Ze začátku také, jako všude, uzurpovali internet akademici a šlo hlavně o přístup k informacím zvenčí. Potvrzoval to provoz těch samých ISP, většina trafiku šla ven z ČR.
Jak zájem o internet rostl, objevovalo se stále více českého obsahu (zase dle osvědčeného vývoje ve světě), a to mělo za následek, že se o internet začalo zajímat více neakademiků, a trafik, jak potvrzovala čísla ISP, už zůstával doma.
Jakmile světový věhlas podnítil, a určitá kritická masa uživatelů dovolila, ujala se internetu i v ČR podnikatelská obec. Ze začátku, jako všude, se jednalo o internet sobě, to znamená věci potřebné pro tvorbu internetového obsahu, jeho rozšíření, počítačové vybavení, atd.
V této fázi se víceméně internet v ČR nachází dnes. Pokud chceme zjistit, kterým směrem dál, stačí zase pohled do světa: opravdový komerční boom nastane, až se internet ”polidští”, to znamená přesvědčí o své užitečnosti tradiční business a širokou veřejnost, a nejen úzkou skupinu ”interneťáků”. Momentálně totiž značně převažuje nabídka nad poptávkou většiny internetových služeb. Trochu varující je tendence, že se nůžky ve vývoji internetu u nás a ve světě rozevírají. V dobách ISP jsme byli velmi dobrým světovým průměrem, v některých oblastech dokonce velmi pokrokoví.
Nemám pochyb o tom, že jsme velice schopnými žáky, a už dnes vývoj naznačuje, že jsme se tím směrem vydali. Jak postup urychlit můžeme zase zjistit u sousedů: snižováním nákladů, výukou ve školách, ale především protěžováním nových technologií vládou a podnikatelskou obcí.
Takže nám všem, interneťákům i těm ostatním, přeji nejen v Březnu, měsíci internetu, hodně úspěchů a dobrých nápadů. Třeba budeme zase jednou vývoj nejen dohánět.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 28. března 2000
Ľubica Domanová
Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006