Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Na českém Internetu vznikly dva nové vyhledávače zboží

Mezi uživateli, nakupujícími on-line, roste obliba vyhledávacích serverů, které umožňují najít poptávané zboží a nabídnout nejvýhodnější cenové či jiné podmínky. Na českém Internetu se v těchto dnech objevily hned dva nové "přírůstky".

V dobách, kdy počet internetových obchodů byl velmi nízký, měli jejich potenciální zákazníci velmi jednoduchou volbu - buď nakoupit v nich a nebo se spokojit s klasikou, tedy s nákupem v "kamenném" obchodě. To už je ale dávno. Dnes se potenciálním zákazníkům nabízí nepřeberné množství možností, z nichž mohou vybírat. Situace on-line zákazníků tak paradoxně může být horší, než v dřevních dobách e-komerce.

Na většinu problémů však existuje nějaké řešení. Také nadbytek internetových obchodů (v těch segmentech trhu, kde nadbytek internetových obchodů hrozí) je možné vyřešit. Jednou z možností jsou vyhledávací servery, které uživatelům umožňují prohledávat obsah katalogů internetových obchodů a porovnávat cenu konkrétních produktů.

V těchto dnech se na českém Internetu objevily hned dvě nové služby odpovídající výše uvedené charakteristice...


NAAkup.cz

Portál NAAkup.cz vytvořil tým pod vedením Marka Soldáta a Michala Kandra, tedy odborníků, kteří se dosud specializovali spíše na projekty v oblasti tvorby internetových projektů. Původně měl být projekt řízen lidmi z různých firem z oboru. Tento záměr se však realizovat nepodařilo a proto byl původní projekt pozměněn a v nové podobě realizován.

Portál tvoří čtyři části:

  • vyhledávání v internetových obchodech
  • vyhledávání ve zboží
  • katalog obchodů
  • katalog zboží

Registrace internetových obchodů je bezplatná.


Jyxo.cz Zboží

Druhým nově spuštěným vyhledávačem zboží je sekce "zboží" vyhledávače Jyxo.cz. Vyhledávání je možné realizovat prostřednictvím volby "zboží" pod vyhledávacím oknem na titulní straně vyhledávače. Vyhledávač využívá ověřené technologie vyhledávače Jyxo.cz, jejímž prostřednictvím je možné prohledávat dodané databáze, přičemž dotazy je možné dále specifikovat - např. rozmezím hledané ceny.

Na rozdíl od prvního projektu nabízí vyhledávač - jak už název napovídá - pouze možnost prohledávat dodaná data. Na druhou stranu však nabízí vysoce sofistikovaný vyhledávač, který zcela jistě dokáže uspokojit i uživatele katalogů.

Registrace internetových obchodů je rovněž bezplatná.


Služby vyhledávačů budou s velkou pravděpodobností využívat on-line zákazníci. Je totiž nepravděpodobné, že by byli v dnešní uspěchané době ochotní procházet ručně jednotlivé e-shopy a zjišťovat, který z nich nabízí poptávaný výrobek za nejvýhodnější cenu. Ale jak už to tak bývá, nic není dokonalé. V tomto případě to znamená, že ne každý z vyhledávačů zboží nabízí obsah všech internetových obchodů. Hledající zákazníci tak v některých případech mohou zjistit, že výsledky, které jim vyhledávač nabízí, nejsou nejúplnější.

Předpokladem úspěchu vyhledávačů zboží je přístup ke katalogům co největšího počtu internetových obchodů. Bez tohoto předpokladu je naděje na naplnění cílů vyhledávače mizivá. Pro uživatele je totiž vyhledávač nabízející omezený výběr zboží a obchodů jen obtížně využitelný. Proč by měli využívat zdroj informací, který jim není schopen nabídnout všechna možná řešení.

Dostat se ke kompletnímu katalogu zboží ale není tak snadné jako indexovat obsah textových stránek, ať už statických a nebo generovaných z databáze. Ptáte se proč? Z prostého důvodu - vyhledávač zboží by měl nabízet aktuální informace. To je ovšem jen obtížně splnitelné, jsou-li využívány standardní způsoby indexování obsahu. V takovém případě totiž není vyhledávač schopen aktuálně reagovat na změny.

Vyhledávače zboží proto zpravidla importují katalogy internetových obchodů prostřednictvím speciálních datových souborů (například v univerzálním formátu XML), díky nimž mohou pružně reagovat na změny, které se bleskurychle projeví i ve výsledcích vyhledávání. Nezbytným předpokladem samozřejmě je spolupráce obchodníků, kteří provozovateli vyhledávače dodají potřebný exportní soubor.

Vyhledávače zboží čeká jistě velmi lákavá budoucnost. Pokud se jejich provozovatelům podaří navázat spolupráci s co nejširším spektrem internetových obchodníků, budou pro on-line nakupující velmi zajímavým zdrojem informací a na tom už se jistě dá stavět. Bez splnění této podmínky však bude jejich situace asi hodně složitá.

Autor: David Kozák
Datum: 3. února 2005



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

maxim
vyhledávače
03.02.2005 13:23
David Kozák
Vyhledávače
03.02.2005 14:16
Radek Šmach
www.shopy.cz
18.02.2005 20:50
Vaclav
www.iobchody.com
18.06.2005 02:26
marty
www.bezvaceny.cz
14.07.2005 13:31
Miroslav Prosecký
Nový vyhledavač ezbozi.cz
10.11.2005 04:09
marty
ezbozi
19.11.2005 19:25
Rejfíř
Szbozi.cz
21.11.2005 21:12