Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Úspora času hlavní zbraní elektronických obchodů

V rámci rozsáhlého výzkumného projektu, na kterém se náš magazín podílí, byla provedena pilotní fáze výzkumu oslovením náhodných uživatelů Internetu. Přinášíme nyní výsledky tohoto úvodního výzkumu.

Prostřednictvím dotazníku umístěného na www stránkách společnosti GfK Praha byly zjišťovány následující tématické oblasti:

· Znalost pojmu e-komerce mezi uživateli Internetu
· Využívání Internetu k posílání e-mailových zpráv, získávání informací o nabídkách zboží a služeb, spojení s bankovním ústavem
· Struktura zboží objednaného přes Internet
· Způsob platby
· Výhody nákupu přes Internet


Na výše uvedené oblasti odpovědělo 228 náhodných návštěvníků www stránky.

S pojmem e-komerce se setkalo 75 % dotázaných uživatelů Internetu. Internet je nejčastěji využíván k posílání e-mailových zpráv (93 %) a získávání informací o nabídkách zboží a služeb (90 %). Polovina dotázaných (53 %) využívá Internet mj. i k objednávání zboží nebo služeb. Nejméně je účastníky šetření využíván Internet k vyřizování záležitostí se svou bankou (24 %).




Zatímco využívání Internetu k zasílání e-mailových zpráv a sledování informací o nabídce zboží a služeb je víceméně univerzálním chováním uživatelů Internetu bez ohledu na věk či pohlaví, odlišný přístup je zřejmý u dalších dvou sledovaných způsobů využívání Internetu. Ženy méně často objednávají před Internet zboží či služby, méně často využívají též tzv. internet banking. Z pohledu věku dotázaných je Internet používán v tomto směru častěji uživateli ve věku 26 – 35 let.

Při on-line nákupech stále dominuje objednávka zboží nad využíváním nabízených služeb. Nejčastějším předmětem nákupu jsou knihy, časopisy, hudební CD, MC apod. Následuje nákup počítačů s příslušenstvím a software, na třetí pozici zájmu kupujících se umísťuje vybavení pro domácnost, především domácí elektrospotřebiče.


Nejčastějším způsob platby při nákupu zboží je stále platba dobírkou - s touto formou platby se při nákupu setkalo 60 % kupujících. 20 % z těch, kteří mají zkušenost s on-line nákupem nějakého zboží, zadalo platbu v bance prostřednictvím PC a spojení s bankou přes telefonní nebo jinou linku, přes Internet.

Naopak při on-line nákupu služeb převažují platby přes PC, Internet (zadání čísla platební karty, zadání platby v bance).

Mezi největší výhody on-line nákupu řadí respondenti jednoznačně časovou úsporu a časově neomezenou možnost nákupu 24 hodin denně – tyto přednosti uvádí tři čtvrtiny dotázaných s osobní zkušeností s on-line nákupem. Téměř dvě třetiny návštěvníků virtuálních obchodů považují za výhodu dodávku zboží až do domu a zároveň možnost provést objednávku z domova. Nižší ceny jako výhodu on-line nákupu uvádí 55 % kupujících. Téměř polovina kupujících považuje za výhodu možnost nákupu výrobků z celého světa. Pro třetinu kupujících je nespornou výhodou možnost nakoupit na poslední chvíli. Pokud jde o časování první zkušenosti s on-line nákupem, 50 % dotázaných si poprvé objednalo zboží přes Internet v r.1999.


Autor: Redakce
Datum: 24. dubna 2000





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz