Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

eFACT Group - aplikovaný eBusiness

Někteří podnikatelé zakládají jednu společnost za druhou, jiní se k tomuto kroku odhodlávají dlouho a rozhodne za ně obvykle náhoda. Podobným způsobem vznikla i eFACT Group, založená v podstatě jen proto, že fond rizikového kapitálu poptával projekt, který měli zakladatelé "v šuplíku", ale nepovažovali do té doby za nutné kvůli němu zakládat novou firmu.

Vznik eFACT Group je těsně spjat se společností Venture Group, která podniká v oblasti rizikového kapitálu. Tomáš Bezouška, ředitel eFACT Group vznik stručně okomentoval: "Společnost navazuje na aktivity několika nezávislých osob, které se spojily na základě poptávky po projektech." A protože shodou okolností jeden nápad "v šuplíku" měli a projekt, který sestavili zástupce Venture Group zaujal, dohodly se obě strany na spolupráci.

Projektem, který měl být realizován ve spolupráci se společností 1. Česká internetová líheň, dceřinnou firmou Venture Group, je specializovaný oborový B2B marketplace sMARKET zaměřený na obchod se stavebním materiálem. Celá spolupráce však netrvala dlouho a byla ukončena přeskupením akcionářské struktury především formou odkoupení společnosti jejím managementem. Práce na projektu však pokračovaly i nadále a v současné době je systém připraven k využití. Podle Tomáše Bezoušky se finalizují smluvní podmínky pro první možné nasazení systému v praxi. Nejblíže k ostrému zahájení provozu je využití aplikace jako nadstavby nad statisticko-informačním systémem Potravinářské komory České republiky FOOD Net.

Těm, kteří mají ze spojení Potravinářská komora a stavební materiál "podivný" pocit, je informaci ještě třeba rozšířit. Ostatně sám Tomáš Bezouška řekl: "Ten produkt se oficiálně sice jmenuje sMARKET, ale - stejně jako většina ostatních produktů z naší dílny - je to xMARKET." Univerzální (produkty eFACT Group jsou vždy připravovány jako univerzální - x - a teprve jejich modifikací se produkty přibližují specifickým potřebám toho kterého oboru) B2B marketplace, který se ve spolupráci s partnerem upravuje pro potřeby konkrétního oboru. "eFACT Group nemá ambice stát se tvůrcem trhu, ale dodavatelem technologií a procesů," dodal Bezouška. Trh vytvoří sám partner, který je v daném oboru autoritou. Jako třeba Potravinářská komora. A ve fázi "příprav" je i snaha umístit firemní znalosti v dalších komorách a oborových sdruženích.

Potravinářská komora on-line

O co později vstoupila Potravinářská komora na "trh", o to rychleji se rozvíjí. Přestože většina představitelů komory má k počítačům a internetu nanejvýš uživatelský vztah, jsou ochotní je ve spolupráci s odborníky využívat. eFACT Group, která je tvůrcem systému FOOD Net, proto mohla vytvořit rozsáhlý informační systémem, jehož účelem je publikovat oborové informace a archivovat dokumenty o dění v oboru u nás i v Evropě. Členové Komory zde ale také najdou dokumenty Ministerstva zemědělství a Evropské federace potravinářského a nápojového průmyslu s možností jejich připomínkování v přípravné fázi.

Díky FOOD Netu tak mohou členové Potravinářské komory pracovat s daty, která potřebují, aniž by sami museli tato data vyhledávat a archivovat. Přitom jen málokteré profesní sdružení svým členům podobný servis nabízí. "FOOD Net je ve fázi permanentního rozvoje," řekl nám Tomáš Bezouška: "Jednotlivé funkční celky jsou sice z hlediska vývoje uzavřeny a používají se, neustále však přicházejí nápady na vytvoření dalších modulů, které by mohly funkčnost systému ještě více rozšířit." Například od 10. prosince zde bude v pilotním projektu spuštěno zpravodajství v oblasti potravinářského průmyslu.

Stejně jako u mnoha podobně rozsáhlých a sofistikovaných systémů i v případě FOOD Netu jsou předpokladem úspěšné realizace projektu tři základní předpoklady - odborné znalosti v oboru, programátorské schopnosti a finanční zajištění. Potravinářská komora, jako zastřešující organizace většiny producentů potravin, samozřejmě může odborné znalosti zajistit spolehlivě. Finance jsou ale problémem i zde. Naštěstí ale existují možnosti, jak peníze na podobné projekty získat. Například grant některého z programů Phare, který právě Potravinářská komora pro vybudování svého informačně-statistického systému využila.

Nákupní aukce vydělávají

Jako doplněk k B2B marketplace sMARKET má eFACT Group připravenu také novou aplikaci pro provozování nákupních aukcí. Tomáš Bezouška tuto nabídku vysvětlil: "Podle našeho názoru jsou právě nákupní aukce jedním z mála produktů, které mají reálnou šanci se zaplatit a později i generovat uživateli reálný zisk." Podle výpočtů, které firma provedla - s přihlédnutím k praktickým zkušenostem - je totiž například v rámci subdodávek u projektových výrob ve strojírenství možné uspořit až desítky procent. "A teď si představte, že průměrná strojírenská firma na podobné zakázky vydá třeba 20 miliónů korun," podpořil Bezouška reálnost ziskovosti podobných aktivit.

Tento projekt však zatím v praxi nefunguje. "Nemáme potřebné reference," posmutněle konstatoval Tomáš Bezouška, "a bez nich má náš produkt menší šanci na prosazení se." Možná právě proto, je obchodní politika eFACT Group u tohoto produktu jiná, než u většiny podobně zaměřených firem. Zákazníkovi totiž není účtována pouze fixní platba za produkt. Financování je částečně řešeno i jako podíl z profitu, který firma z implementace a provozu elektronických aukcí bude mít. To částečně přenáší riziko i na dodavatele řešení, což zajisté klientům vyhovuje.

Konkurence Microsoftu?

Společnost eFACT Group nabízí komplexní služby v oblasti vývoje aplikací. Pro zákazníka tak například vznikl kancelářsko-provozní systém xOffice, který v sobě zahrnuje jak manažerské nástroje (diář, databáze kontaktů, faxový a e-mailový software, podporu přímé komunikace ve formě chatu), tak správu dokumentů a možnost jejich připojování k záznamům. Navíc, protože systém byl vytvořen pro společnost z oblasti pojišťovnictví, koresponduje s jejími potřebami a nabízí mimo jiné doplňky nutné právě v tomto oboru. Specializované moduly založené na know-how klienta však nejsou součástí produktu a není je možné koupit. "To je naše filozofie - univerzální produkt modifikujeme podle potřeb zákazníka. V podstatě mu 'prefabrikát přešijeme na jeho míru'," shrnul vše Tomáš Bezouška.

xOffice, stejně jako ostatní produkty eFACT Group je možné využívat jak v podobě samostatné aplikace umístěné na počítačích klienta, tak ve formě ASP, aplikace je umístěna v datovém centru providera a uživatel k ní přistupuje prostřednictvím webového prohlížeče. Tomáš Bezouška uvedl i příklad z praxe: "Právě xOffice provozujeme v obou verzích - zatímco v centrále aplikaci funguje samostatně, pobočky se připojují k datacentru a využívají aplikaci jako ASP."
Autor: David Kozák
Datum: 5. prosince 2001



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Související články  
29.11.2001