Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Weby velkých firem a interní problémy!

Pokud pracujete ve velké společnosti (řekněme od 200 zaměstnanců a více) a poznáte některý ze zde popsaných symptomů, které souvisejí s internetovou přítomností vaší firmy, pak je ten správný čas pro změnu!

Možnost první – interní IT oddělení či tým dělá a chce dělat všechno

Stav: Situace je nejspíše taková, že interní IT je přehlceno požadavky z ostatních oddělení (od lidských zdrojů, přes marketing k PR). V IT existuje vlastnický vztah k firemnímu webu, protože ho mělo na starosti od počátku. Chlapíci z marketingu ale stále vymýšlejí nějaké hlouposti, které vůbec nejsou důležité a určitě mohou počkat! Pokud se do toho IT oddělení skutečně pořádně obulo, tak váš web nejspíš hýří technickými finesami, flashem a jinými pohyblivými libůstkami. Pochopitelně, IT zajímá především technická dokonalost, ale většinou to nejsou nejlepší správci obsahu a ani designéři. Možná už jste se snažili přizvat na pomoc externí firmu, ale zvedla se vlna nevole! Současní “majitelé” vašeho webu se bouří! Nikdo nezná firmu lépe než oni, nikdo neví jak je web postaven, firma kterou jste doporučili dělá mizernou práci a nic neumí a nakonec je tu otázka bezpečnosti! Musíme chránit naše data a tak není možné nikoho připustit ani na kilometr daleko k našim databázím a systémům. Je zajímavé, že největší světové firmy využívají služeb externích firem poskytujících internetový servis a k žádným únikům či poškozením dat nedochází!? Vždyť je to otázka přežití pro každou firmu poskytující profesionální služby v této oblasti! Síla interního IT tkví především v tom, že málokdy někdo doopravdy rozumí tomu co ti hoši dělají; říkáme si - možná mají pravdu, zatím odváděli dobrou práci, a budu od nich ještě potřebovat to a to, nechci si je rozhněvat!

Příznaky: oprava překlepu v textu či ceníku trvá týden, technologická vyspělost, flash, spousta blikajících a pohybujících se textů, nikdo není schopen provést změnu na home page bez asistence IT.

Základním problémem je, že firemní web se z informativního média přesouvá do funkce média transakčního a interaktivního a začíná se více a více využívat. Interní IT oddělení nemůže růst stejným tempem jako rostou požadavky na nový firemní komunikační a transakční kanál. To si musí uvědomit všichni zúčastnění. Proto je téměř nezbytné v této fázi vývoje, a přechodu webu od malého ke střednímu a velkému, využití třetích stran. Bývá to také jedinná možnost jak nezpomalit vývoj a nezastavit se.

Toto zmiňuji hlavně proto, že někdy nastává i opačná situace – IT oddělení chápe, že nemůže stihnout vše a rádo by předalo starosti o web někomu jinému a věnovalo se interním IT systémům, příp. napojením interních systémů na web, ale vedení chce šetřit a trvá na tom, že vše se bude dělat za jedny peníze doma. To se ale stává pouze u firem, kde management ještě není přesvědčen o tom, že by se web mohl stát důležitou a nedílnou součástí podnikání.

Možnost druhá – web je v zajetí marketingu

Stav: V této situaci marketing právě převzal (od IT) kontrolu nad firemním webem a “strká” na web veškeré firmení dokumenty, které lze najít. Každá divize firmy má svou vlastní strategii pro přípravu obsahu, protože každá má své marketingové oddělení, každá divize chce svůj design. Ve chvíli kdy se marketing ujme správy webu, musí neustále dokazovat jak je tvořivý a kreativní, takže na podobných stránkách můžete najít několik virtuálních světů – od online universit, výstav, vesniček, přes nákupní centra po online tématické parky! Tyto projekty jak jednou začnou, už se těžko zastavují a přitom jen málo z nich je motivováno tím, co návštěvníci/klienti skutečně chtějí.

Příznaky: složitá struktura menu, dlouhé dokumenty, uniformní a nezajímavé případové studie, spousta tiskových zpráv, barevná struktura kopíruje firemní brožury, neexistuje necenzorovaná možnost, jak by návštěvník mohl vyjádřit svůj názor na výrobky/služby dané firmy.

Šance, že u vás ve firmě prožíváte jednu ze dvou zmíněných situací je dle mých zkušeností velmi velmi vysoká. Minimálně 80%, což je pěkně velké číslo. Zhruba tolik procent manažerů považuje e-business za prioritu v nadcházejících dvou letech, takže je čas pro změnu! Neodkládejte ji! Příznaky jsou zřetelné a kdo s nimi nezačne včas bojovat, zastaví se a těžko se pohne kupředu.

Cesta není snadná, protože musíte nejprve zpracovat firemní kulturu a pak vaší strategii pro internet, nikoliv obráceně! To je ale zase jiná kapitola. Polovina problému je vyřešena, pokud je někdo schopen ho pojmenovat (řekl jeden velmi moudrý praktik)!

Přeji vám odvahu a vytrvalost.
Autor: Petr Palán
Datum: 19. září 2000



 Profil autora  

Petr Palán

Nezávislý eBusiness konzultant pracující pod značkou NALAPNET.COM
Působil mj. v Samba Digital Media, PricewaterhouseCoopers, Arthur Andersen
Zaměřuje se na využití moderních technologií v podnikové sféře pro zefektivnění informačních toků (interně/externě), logistiky a marketingu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

mono
Trefa! První fáze je však ...
19.09.2000 07:45
mk
trefa II
19.09.2000 11:58