Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Firemní prezentace - Grafika nebo text?

Pokud patříte k těm, kteří navrhují komerční prezentace na webu, určitě jste narazili na dilema, zda upřednostňovat před textem nebo obráceně? Před několika málo lety přicházela většina webových grafiků ze světa tištěných médií. Jejich zkušenosti a zvyky z oblasti tištěných médií se zákonitě promítly i do tvorby webových stránek. Výsledkem tak byly více měně stejné webové stránky, ne nepodobné svým tištěným vzorům. Vývoj jde však dál.

Ukazuje se, že v případě internetu čtenáři používají jiný přístup, než je tomu u tištěných médií. O tom v čem je tento přístup odlišný, se nedávno snažili ukázat v magazínu Clickz Studie Poynter institutu, citovaná na stránkách tohoto magazínu, byla o vnímání zpravodajských stránek na internetu. Odborníci využívali kameru pro objasnění toho, jak jednotlivé elementy webové stránky dokáží upoutat pozornost čtenáře. Měřilo se použití určitých stránkových elementů, doba trvání pozornosti čtenáře vyvolaná určitým stránkovým elementem.

Přestože tento výzkum byl zaměřen na zpravodajské webové stránky, lze jeho závěry aplikovat i na stránky týkající se marketingu a komerce.

Text vrs. grafika
Pravděpodobně největším překvapením této studie bylo, že textové elementy jsou pro čtenáře daleko zajímavější a poutavější než samotná grafika a fotografie. Dalším překvapujícím zjištěním je, jak úspěšné mhou být bannery pro vyvolání pozornosti. Mohlo by se předpokládat, že pokud grafika a fotografie mají nižší poutavost než text, tak to samé bude platit i v případě bannerů. Skutečnost je však taková, že bannery poutají daleko více pozornosti než grafika s textem uvnitř.

A zde jsou jednotlivé výsledky úspěšnosti elementů webových stránek.
Jednotlivé elementy webových stránek Procenta čtenářů, kteří je vnímají
Textové články 92%
Textová shrnutí 82%
Fotografie 64%
Bannery 45%
Grafické elementy 22%


Tyto poznatky samozřejmě vyvolávají mnoho dotazů, jak výsledky aplikovat v případě e-komerce a on-line marketingu. Snad nejdůležitější otázkou je, zda čtenáři používají zpravodajské stránky jinak než stránky věnované marketingu a komerci. Pokud vycházíme z toho, že všechny návštěvy webových stránek jsou zaměřeny na hledání informací, pak lze použít určité principy pro komunikaci s cílovým publikem.

Základní techniky

Navigace: V případě kdy grafické odkazy nejsou využívány, použijte textové odkazy.

Čtivost: Používejte grafiku tak, aby nekolidovala s textem.

Scrolling: Před využíváním několika menších samostatných stránek, upřednostněte raději scrolling vašich stránek,

Personalizace: umožněte čtenářům najít všechny články pomocí jednoduchých odkazů.


Doporučení na závěr

Každý člověk je jiný, každý má rozdílné zájmy a preference, a tak určit, co hraje rozhodující roli při vnímání stránky je nesmírně složité. Jsou to však věci, které rozhodují o návštěvnosti vaší stránky, a také o úspěšnosti vaší internetové prezentace. Nezbývá tedy, než podrobně analyzovat data, která internet o svých čtenářích poskytuje. Už jen analýza používaných log. dat mohou být přínosným informačním zdrojem. Přehlížením a nevyužíváním těchto možností můžete sami sebe odsoudit k neúspěchu.
Autor: Karel Baláš
Datum: 27. června 2000



 Profil autora  

Karel Baláš

Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Dalibor Straka
Proti proudu
30.06.2000 04:20