Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Hírek: sonda do nejrychleji rostoucí středoevropské IT firmy

Maďarská internetová společnost Hírek Média és Internet Technológiai Kft. s přehledem zvítězila v žebříčku Fast 50 společnosti Deloitte&Touche mezi zeměmi střední a východní Evropy. Tato maďarská společnost s účastí německého a rakouského kapitálu dosáhla za poslední tři roky celkového růstu 1853%. Pokusil jsem se zjistit co stojí za úspěchem této společnosti a jak se podniká v zemi jejího působení.

Přední maďarská technologická společnost Hírek byla založena v roce 1998. Vlastnictví firmy je částečně v rukou maďarského managementu, částečně v rukou německého (bmp AG) a rakouského (COM partners) kapitálu. Portfoliem jejich služeb, zahrnující online media, online komunikace a e-komerční řešení, pokrývá celou tamní internetovou komunitu, od profesionálů po internetové "newbies". Je to patrně rozsah služeb, který firmě umožnil dosáhnout čísla, které ji vyneslo na vrchol prestižního žebříčku Fast 50 (o tomto projektu píšeme podrobněji jinde).

Patří mezi ně Maxima.hu - sofistikovaná služba pro online direct marketing, e-komerční řešení Depo.hu, server pro online personalistiku Jobmonitor.hu, informační weby Hírek.hu, Terminal.hu a Webmania.hu, web Tom's Hardware Guide, úspěšný mailing listový web Lx.hu a zábavný server 1perces.hu. Servery společnosti Hírek navštěvuje celkem 100 000 návštěvníků denně, kteří si prohlédnou přes čtvrt milionu stránek, také denně. To je velice slušný kapitál.


Start-up fáze

Společnost Hirek Media and Internet Technology, jak zní její mezinárodní název, začala jako malá vývojářská firma, provozující informační web zaměřený na IT oblast Terminal.hu. Ten je od roku 1998 lídrem ve svém oboru. Během tří let se z malé firmy stala v rámci regionu vedoucí společnost zaměřená na Internetová média. V létě roku 2000 přišli s investiční nabídkou kapitalisté z COM Partners, kteří ocenili rychlý vývoj firmy a její značný potenciál. Na jaře roku 2000 do firmy zainvestovali také němečtí bmp AG.

Kromě již zmíněných serverů, z nichž většina má ve svém oboru vedoucí postavení na Maďarském trhu, provozuje Hirek také v regionu největší mailing listový server, který denně rozešle přes 100 000 e-mailů. Hírek tak poskytuje kompletní řešení pro internetovou komunikaci. Ve společnost v současné době pracuje tým více než 20 zaměstnanců.

Většinu příjmů společnosti tvoří klasická internetová reklama. V této oblasti má společnost solidní bázi stálých klientů, mimo jiné z řad velkých nadnárodních společností zvučných jmen. Nové online direct marketingové služby tvoří zatím menší část příjmů, ale v Hirek věří, že tento sektor v budoucnosti zaujme mnohem významnější podíl.

Je poměrně zajímavé, že nejrychleji rostoucí středoevropská IT firma těží hlavně z internetové reklamy, která je globálně v recesi. Na situaci internetové reklamy v Maďarsku jsem se zeptal obchodního a marketingového ředitele společnosti, Krisztiána Szávulyho: "Některé společnosti se k internetové reklamě pořád staví nepřátelsky, což stěžuje situaci. Věříme, že dříve nebo později poznají skutečnou sílu internetové reklamy - chceme být jedni z prvních, kteří demonstrují jak dobře internetová reklama a multimedialní komunikace funguje.".


Jak se podniká v Maďarsku

Krisztián SzávulyÚspěch maďarských společností ve Fast 50 reflektuje fakt, že tamní internetový business zažívá boom a recese jej patrně teprve čeká, ale také značná podpora internetového sektoru ze strany vlády. V první fázi programu této podpory, která odstartovala loni, vláda např. zdarma rozdala osobní počítače v hodnotě 125 milionů forintů (asi 425 000 USD) do 1400 rodin. V loňském roce měly přístup k Internetu pouze 4% domácností. Krisztián Szávuly k tomu dodává: "Jelikož Maďarsko bylo vždy dobře známé svými IT profesionály, vláda tento sektor značně podporuje: jednak lákáním investorů, jednak přímou pomocí start-upům. Například plán "Széchenyi Plan" nabízí několik možností pro maďarské společnosti a organizace rozvinout svůj byznys.".

Stejně jako jinde ve světě, ani Maďarsku se nevyhnula vlna krachů internetových firem, "Některé společnosti začaly hodně rychle a horlivě, bez zvážení výhod bezpečného a stabilního růstu - samozřejmě, šance se musí využít, ale jedině profesionální cestou, s ohledem na reálnou situaci. Některé společnosti se staly obětí recese. Některé z nich našly dobré investory, kteří jim poskytli bezpečnější finanční zázemí, ale situace nebyla lehčí, pokud si nevybraly ty správné profesionály."

Co chystá Hirek Media and Internet Technology do budoucna? "Hirek bude neustále vyvíjet své produkty, ale bude také odpovídat na nové obchodní možnosti. Vstup na burzu, ani expanze do jiných regionů není pro nejbližší období v plánu.". Celé portfolio serverů a vývojářské oddělení zůstane podle Krisztiána Szávulyho nadále pod jednou střechou, neboť "pro lepší účinek kombinujeme propagaci v médiích s přímou marketingovou komunikací a poskytujeme tak kompletní komunikační řešení pro naše klienty. Myslíme si, že všechny sektory Hireku musí projít společným vývojem.".
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 19. listopadu 2001



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz