Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Perský trh naruby

V září loňského roku byl spuštěn internetový obchod "Perský trh", který zákazníkům nabízí možnost smlouvat o ceně prostřednictvím "chatového" rozhraní. Protože společnost ShopCenter.CZ, která obchod provozuje, vlastní také rozsáhlý online obchod v rámci iDnes, zajímalo mě, jak Perský trh zapadá do strategie firmy a jestli se zákazníkovi opravdu může podařit usmlouvat výhodnou cenu.

PerskyTrh.cz je samostatný obchod. I když se na stránkách Perského trhu příslušností k ShopCentru netají, podle provozovatelů je s ním spojen pouze provozem.

Ke vzniku projektu Michal Veselý, ředitel ShopCenter.CZ s.r.o., dodává: "Vzhledem k tomu, že lidé jsou hraví a my si také rádi hrajeme, pokusili jsme se vytvořit prostor, kde bychom potencionální zákazníky aktivně zapojili do nákupu zboží. Proto byl vyvinut chatovací modul, kde klient komunikuje on-line s našimi prodejci a smlouvá s nimi o ceně, jako na pravém perském trhu."

Každý zákazník, který se přihlásí do perského trhu může skutečně v reálném čase smlouvat o ceně vystavovaných výrobků. Jedná se tedy o On-line chat s prodejcem, se kterým má možnost domluvit si co nejpříznivější cenu. Obchodník má "absolutní moc" nad cenou výrobku. Má limit pod který se nesmí dostat, současně je finančně motivován výsledkem.


Jak to chodí v praxi

"Smlouvejte, hádejte se, pobavte se a nenechte se odbýt!!! Perský trh je tu jen pro vás a záleží jen na vás jakou cenu si usmlouváte !", vyzývají představitelé Perského trhu na úvodní stránce. Neodolal jsem a rozhodl jsem se tržnici otestovat. Jako pokusný objekt jsem zvolil zrcadlovku Canon - EOS 3000 + EF 28-80DC, nabízený na Perském trhu za 13190 Kč, na ShopCenteru za 10 550 Kč.

Asi po hodině smlouvání, jsme se dostali na cenu 10 900 Kč, což je sice znatelně méně než původní cena, ale stále větší než v "mateřském" obchodě ShopCenter. Trhovkyně trvala na své ceně i když jsem zmínil tento fakt. Po otázce na smysl takového smlouvání se chatovací okno zavřelo.

Záznam smlouvání na PerskyTrh.cz (nutno číst odspodu)
.......
16:53:21 Romana : A tady Vám nabízím 10900,-
16:43:44 Abd Bohmen : No, aktualni cena na materskem ShopCenteru je 10550..
16:42:49 Romana : Co 10900,-
.......
16:10:14 Romana : no tak tedy 11000,-
16:09:26 Abd Bohmen : To uz neni "trochu" svudna beduinko. Na perskem trzisti se přece smlouvá směrem dolů.
16:07:49 Romana : Co trochu víc tak na 11500,-
16:05:48 Abd Bohmen : Trochu.. 8000 Kc
16:03:53 Romana : Dobrý den ano jste na Perském trhu, ale trochu cenu zvedněte.
16:00:22 Abd Bohmen : Jsme na perskem trhu...7 000Kc

Dobrý den, vyčkejte prosím připojení operátora. Zatím nám povězte kolik jste za tento výrobek ochotni dát.

Možná jsem měl být tvrdší, možná ne, trhovkyni jsem do očí neviděl. Prodlužující se intervaly mezi mojí nabídkou a odpovědí ze strany obchodnice se začaly ve vypjatých okamžicích neúnosně prodlužovat, což zrovna nehraje ve prospěch nakupujícího, mnohdy počítajícího každou minutu připojení přes dial-up.

Připomínám, že šlo o pokus ryze subjektivní, jiní zákazníci mohli být mnohem úspěšnější. Na druhou stranu, těžko si dokážu představit pádnější argument než uvedení výhodnější ceny v obchodě stejné firmy... Podle Michala Veselého JE možné dostat se pod cenu uvedenou na ShopCenteru.


Vede tudy cesta?

Metoda prodeje na Perském trhu, založená na osobním kouzlu prodávajícího a chvilkových dojmech nakupujícího, je několik staletí přežitá. Současný zákazník má k dispozici mnohem průhlednější systém tvorby cen a účinné nástroje pro podporu rozhodování při výběru zboží. Jedním z nejvýznamnějších z nich je právě internet, který umožňuje velmi pohodlný a komfortní výběr zboží a porovnávání cenových nabídek. Z toho důvodu mi projekt Perský trh připadá jako velký krok zpátky, i když údajný měsíční obrat 450-500 tisíc Kč po půl roku existence je dostatečným projevem životaschopnosti. Kdo však z principu rád smlouvá a je si za samotné smlouvání ochoten i připlatit, bude na Perském trhu spokojený. Může si pak ale občas připadat jako sluha v jednom kultovním seriálu s Rowanem Atkinsonem: "Tuřín za 250 000 liber?!! Jak si mohl koupit tuřín za 250 000 liber??", "To víte pane, smlouval jsem..."
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 31. ledna 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz