Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Zdroj příjmů: Techno.cz

Přinášíme Vám rozhovor s Danem Kafkou, obchodním ředitelem První Multimediální a majitelem serveru techno.cz - úspěšného internetového projektu zaměřeného, jak už z názvu domény vyplývá, na taneční hudbu.

Techno.cz jsi jistě spouštěl čistě jako nadšenecký projekt v dobách počátků české taneční scény. Za léta tvrdé, ač asi stále zábavné práce, se ti podařilo vybudovat nejnavštěvovanější server o hudbě v ČR. A nekončí to pouze u návštěvnosti, daří se vám generovat i slušné tržby za reklamu. Můžeš v tomto ohledu poodkrýt pokličku? Jsou vaše tržby pouze tvořeny reklamou, nebo derivujete peníze i z jiných aktivit?

Samozřejmě příjmy z reklamní činnosti jsou pro nás nejdůležitější. Zajímavá je jejich skladba: cca 70% příjmů z reklamy jde "přímo ze scény", tedy od promotérů akcí, festivalů a klubů. Zbylých 30% je rozděleno na "korporátní a brandovou reklamu", kterou u nás nakupují mediální agentury pro své klienty a naše dlouhodobé komunikační klientské projekty. Jsou jimi napříkald fotografická soutěž pro značku Puma, další fotografická spolupráce se společností Panasonic, filmová sekce vzniklá ve spolupráci s Village Cinemas, on-line flashové hry Červený a Black Drak vytvořené pro Starobrno a další.

Na rozdíl od ostatních online médií je pro nás léto dobou, kdy máme vyprodáno a téměř musíme zájemce o reklamu odmítat… A za zmínku jistě stojí i obchodní model u některých velkých akcí, kdy fungujeme na principu "success fee" a jsme odměňováni na základě reálně dosaženého ekonomického výsledku. Díky tomu promotéři získávají kampaň o objemu, kterou by si normálně nemohli dovolit a my za ně přebíráme riziko neúspěchu reklamní kampaně.

Další aktivity jsou minoritní, jedná se hlavně o pořádání vlastních akcí ve spolupráci s předními regionálními promotéry a kluby a prodej merchandisingu (klíčenky, trička apod.). Ale tyto aktivity jsou spíše doplňkové.

Do budoucna uvažujeme o placených nadstandardních PR službách pro pořadatele akcí a další B2B služby.


To je zajímavé, že aplikuješ tzv. affiliate marketing, já mu říkám teleshopping marketing, i na pořadatele festivalů. Nezneužívají toho někdy? Předpokládám, že si vždy účtujete alespoň minimální fix?

Samozřejmě minimální fixní sazbu účtujeme, přece jenom nejsme úplná charita a musíme z něčeho žít. O zneužívání se snad mluvit nedá, tenhle způsob kooperace praktikujeme jen s partnery, ve které máme důvěru a tak nám to i celkem funguje. Navíc za ta léta mám počty návštěvníků a produkční náklady celkem v oku, tak se celkem dobře dá odhadnout, zda je akce zisková nebo ne. Takže nějaké pokusy o "nalakování" můžu docela dobře odmítnout. Tenhle business je dost o důvěře, standardní obchodní metody a právo tu moc nefungují a tak si musím dávat pozor, s kým do podobného rizika jdu.


Většina vašich inzerentů patrně tvoří promotéři akcí. Začínají u vás ale inzerovat i "tradiční" společnosti jako např. Škoda Auto, Village Cinemas nebo Puma. Čím si myslíš, že to je? Uvědomují si firmy, že hudba není už jenom Helena Vondráčková a její estrády, ale že z taneční hudby se více méně už také stala masovka?

Těch příčin je samozřejmě více. Za prvé se z taneční hudby už opravdu stala část mainstreamu, tak zvaná masovka. Za druhé se na pozice marketingových odborníků v některých společnostech dostali lidé, kterým taneční scéna není cizí a vidí v ní možnou cílovou skupinu a v nás pak efektivní komunikační kanál.. Za třetí máme navázanou spolupráci s většinou hlavních internetových mediálních agentur a techno.cz nabízí unikátní profil návštěvníků, který je poměrně těžko zasažitelný ostatními médii. A za čtvrté se snažíme sami přicházet za našimi partnery s projekty dlouhodobé komunikace, které přinášejí ovoce jak zadavateli, tak nám jako médiu, potažmo i našim čtenářům (výhry vstupů, oblečení a podobně).


Jaké jsou vaše provozní náklady a co je zejména tvoří?

V letošním roce jsme optimalizovali náklady na prostory, rozpustili jsme standardní kanceláře a techno.cz funguje velmi dobře jako virtuální kancelář. Takže nám zbývají náklady na šéfredaktora a hlavního webmastera v jedné osobě (jediný člověk, který je plně hrazen z provozu serveru), náklady na hosting a provoz, náklady na HW (server, digitální fotoaparáty a další záznamová technika) a v neposlední řadě výdaje na redakci a cesty po akcích. V letošním roce chceme ještě více zprofesionalizovat redakci a většina výdajů asi půjde tímto směrem.


Jsou tedy již dnes autoři za své články honorováni, nebo to je až další krok v "profesionalizaci" redakce? Neberu-li tedy v potaz šéfredaktora...

Za články vyžadující větší přípravu typu pořádně zpracované rozhovory, témata týdne a podobně jsou autoři honorovaní. Dále jsou samozřejmě placeni lidé, kteří se starají o aktualizace obsahu serveru, jako je například partylist a podobně. Není to určitě žádná sláva, ale aspoň něco...


Stále diskutovanějším tématem je krize české taneční scény, která zažívala největší boom před rokem, kdy přijely takové hvězdy jako Underworld nebo Chemical Brothers. Do velké míry je to dáno saturací trhu, na akce již nechodí tolik lidí. Je tento úpadek viditelný z tvého pohledu? (např. co se týče poklesů inzerce).

Naprosto ne. Objem inzerce na sto procent neklesá, má dlouhodobě vzestupný charakter. A krize taneční scény? Teď jsem slyšel krásné přirovnání, že krizí trpí ti, kteří o této krizi sami mluví :-). Podívejme se na to takto: letošní léto přilákalo historicky nejvíce lidí na velké festivaly, bohužel ale o jednoho velkého hráče přišlo. Navíc byly festivaly v první polovině léta (Go Planet Roxy, Open Air Field a Creamfields) postiženy nižší návštěvností, než by si jejich pořadatelé přáli a potřebovali. Ale sumárně - lidí letos bylo určitě více než loni a to nepočítám fenomén free parties, kde jen na CzechTekku bylo cca 25-30.000 lidí (ne 40.000, jak informovala masmedia). Krizí trpí "klubová" taneční scéna, do klubů opravdu chodí méně lidí. Nicméně i tam cítím změnu k lepšímu danou lepší dramaturgií klubů a snahou poslouchat, co opravdu návštěvníci chtějí - tedy levnější akce, zajímavější program, žánrové přesahy.


Jsi spolumajitelem přední internetové reklamní agentury První Multimediální, která patří k zakládajícím členům Asociace.biz. Jaká je je tvoje funkce? Jak se doplňuje První Multimediální a Techno.cz?

V První Multimediální pracuji na pozici obchodního ředitele, mám na starosti client servis pro naše klíčové zákazníky (např. Import Volkswagen Group - Audi, Volkswagen, Auto-plus, Nokia Česká Republika, dceřinnou společnost Léčiv Green Planet, pojišťovny Allianz a Aviva životní pojišťovna, Českomoravská stavební spořitelna, ČSOB Leasing, Metrostav, Becherovka a další), stále řídím projekt internetového tržiště ojetých vozů auto-plus.cz a starám se průběžný provoz společnosti a o její technické zázemí.

Techno.cz bylo dlouhou dobu integrální součástí První Multimediální jakožto "vývojový projekt", na kterém jsme si zkoušeli různé koncepty. I v současné době jsou oba subjekty velmi propojeny nejen personálně a vzájemně si vypomáhají. Zodpovědně mohu říci, že bez podpory První Multimediální by techno.cz určitě nebylo a de facto by těžko fungovalo i dnes.


Neuvažovali jste někdy o tištěném časopise jako to udělal např. Rave.cz? Nebo Tomáš Zilvar z imedia publishing nahání strach se svým XMAGem, který je dnes nejprodávanějším hudebním časopisem v ČR?

Po pravdě řečeno nás nikdy tištěná periodika nelákala. Snažím se respektovat přísloví o ševci držícího se vlastního kopyta…Trh je přece jen omezený a když vidím ten přetlak časopisů - XMAG, BE, Rave, částečně Ultramix a Živel, tak je jasné, že někdo bude muset z kola ven. A jsem rád, že to nemusíme být my :-)

Navíc bych asi psychicky ani fyzicky nezvládl uzávěrky časopisů… Na Internetu pracujeme průběžně a případné chybky se dají rychle odstranit. Ve chvíli, kdy je v tisku 30ti tisícový náklad, to už jde špatně. A s Tomášem Zilvarem a jeho Imedia Publishing poměrně úzce spolupracujeme na rozličných projektech a naše síla je právě ve spojení nejsilnějších subjektů taneční scény v oblasti printu i on-line médií.


Kdo tedy půjde z kola ven?

Z promotérů už z kola ven šli Lighthouse, další subjekty se přeorientovaly na pořádání "komerčních akcí", tedy různých večírků nebo marketingových eventů produkovaných na zadání klienta. Z časopisů si myslím, že dlouho nepřežijí Rave a BE (bývalý Bassline). Je ale možné, že se mýlím a budu tomu jenom rád. Internetové servery vznikají a zanikají jako houby po dešti, ono to držet na nějaké úrovni více než rok, rok a půl je celkem obtížné. Ale díky minimálním nákladům se při troše píle mohou udržet, nicméně bez většího ekonomického efektu.


Nějakou uvolněnější otázku na závěr: co teď aktuálně posloucháš? Předpokládám, že nic jiného, než techno ani nemůžeš :-)

Dobrá otázka. Popravdě řečeno techno doma moc neposlouchám, přece jenom jsem si ho přes léto užil více než dost a doma mám rád klid. Poslouchám pomalejší věci, ambientní záležitosti, minimal techno (tak zvané click'n'cutz), breakbeat, drum'n'bass. Občas mi ale přehrávačem nějaké svižnější, inteligentní techno prosviští, hlavně pak při delší cestě autem...
Autor: Jan Barta
Datum: 16. prosince 2003



 Profil autora  

Jan Barta

Jan Barta je obchodním ředitelem agentury B3net, přední společnosti působící v oblasti mobilního marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

wizzi
Vyborny clanek
16.12.2003 11:57
Jiri Rydl
Pekny clanek!
17.12.2003 15:22
Ondra Riha
Hmm...
06.01.2004 21:13
Noel
taky zajímavý web..
19.01.2004 14:25