Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Chcete bojovat proti spamu? Filtrujte "vyžádanou" poštu

Spam, neboli nevyžádaná reklamní elektronická pošta, se stává stále větším problémem. Stále se objevující nové triky spamerů brání poštovním serverům filtrovat nevyžádané zprávy. Antispamové zákony navíc nepřínášejí takový efekt, jaký se čekal. Co s tím? Američtí experti nabízejí řešení: filtrujte "vyžádanou" poštu.

Nevyžádanou reklamní elektronickou poštu asi ve své mailové schránce našel každý. Ne každému přitom taková zpráva vadí. Kupodivu se najdou i tací, jimž občasný spam vyhovuje. Mají totiž pocit, že s nimi alespoň někdo komunikuje. Většina uživatelů Internetu však spamu vůbec nefandí.


Reklama na úkor zákazníka

Přesto je spam mezi prodejci a poskytovateli čehokoliv velmi oblíbenou formou oslovení potenciálních zákazníků. Důvod? Jednoznačný. Vytvořit elektronickou zprávu je snazší než snadné a odeslat ji je možné v podstatě zadarmo. Tím, kdo zaplatí je zákazník.

Zatímco spamer rozešle třeba milion zpráv za cenu jediné, každý příjemce si ji musí stáhnout sám. Pokud je přitom připojen prostřednictvím vytáčeného připojení, nemusí to být zrovna zadarmo. Spamu navíc, díky zvyšující se popularitě Internetu, stále přibývá. Nemálo uživatelů - zvláště těch více aktivních - tak ve své mailové schránce nachází téměř denně nevyžádané reklamní zprávy.

Spam tak příjemce může stát nemalé peníze. Ostatně dokládají to i seriózní průzkumy: Náklady firem na zpracování spamu podle průzkumu analytické firmy Radicati Group dosáhnou v letošním roce celosvětově 20,5 miliardy dolarů. Podle zprávy Anti-Spam Market Trends 2003-2007 by však tyto náklady měly do budoucna nadále růst a v roce 2007 by se měly celosvětově "vyšplhat" až na 198 miliard USD.

Jak je to možné? I když si to většina "obětí" spamu neuvědomuje, poměrně hodně peněz si vyžádá už jen stahování nevyžádaných zpráv. Možná se to nezdá, ale jedna či dvě nevyžádané zprávy denně představují v součtu za rok poměrně slušnou sumičku.

Největší podíl na "spamových" nákladech však mají jednoznačně ztráty pracovního času. Podle výzkumné firmy Nucleus Research způsobil spam americkým firmám kvůli snížené produktivitě práce škodu ve výši 874 dolarů na zaměstnance a rok.


Boj s větrnými mlýny?

Do boje proti spamerům je na celém světě zapojeno poměrně velké množství lidí. Jejich cílem je vytvořit prostředky, jejichž prostřednictvím by bylo možné nevyžádané zprávy odfiltrovat a zabránit tomu, aby se dostali do uživatelských mailových schránek.

Metody, které odesilatelé nevyžádané reklamní pošty používají, aby své nekalé záměry zamaskovali před nejrůznějšími filtry, se však stále zdokonalují. Pročistit přijímanou poštu je proto stále obtížnější. Počet rozesílaných zpráv přitom trvale roste...

Bez antispamové ochrany se proto - zejména větší firmy - neobejdou. Například: Zatímco firma s 10 tisíci uživateli zaplatí podle Radicati Group jen letos za zpracování spamu bez antispamové ochrany svých poštovních serverů 49 dolarů za jeden mailbox, náklady na samotnou ochranu se pohybují "jen" na úrovni 15 až 20 dolarů.

O boj proti spamu se však nesnaží jen odborníci v oblasti informační bezpečnosti. Vysoké náklady na "likvidaci" nevyžádané pošty už vyburcovali i politiky, kteří se snaží hledat "své" cesty, jak omezit distribuci spamu. Bohužel, ani protispamové zákony - byť hrozí vysokými pokutami - zatím nijak zásadní efekt nepřinášejí.


Řešení? Certifikace... odesilatele

Faktický neúspěch valné většiny antispamových aktivit dovedl mnohé softwarové odborníky k zajímavému názoru. Nejsnazší cestou, jak vyčistit mailové schránky uživatelů není "zachytávat" spam, ale identifikovat legitimní elektronickou poštu.

Nico Popp, viceprezident pro výzkum a rozvoj společnosti VeriSign tuto ideu pro The New York Times komentoval: "Lidé utráceli svůj čas na vytváření filtrů, které by hledali ty 'špatné'. My bychom však chtěli najít cestu, jak identifikovat ty 'dobré'".

Záměr expertů je přitom relativně jednoduchý. Do budoucna by měla vzniknout technologie, která by umožnila jednoznačně identifikovat odesilatele - jakousi internetovou obdobu identifikace volajícího, kterou nabízejí digitální telefony. Podobně jako u telefonu by se přitom odesilatel mohl rozhodnout, zda chce zůstat anonymní a nebo zda svou identitu zveřejní.

Navrhované řešení by mohlo vyřešit problémy, na které se dodnes nepodařilo najít spolehlivý "lék". O vyřešení problému se spamem je přitom velký zájem. Zvláště mezi velkými firmami, které ročně vynakládají nemalé prostředky na boj se spamem a toto řešení by pro ně zcela jistě znamenalo výraznou úsporu.

Při této příležitosti bychom vás chtěli vyzvat, abyste nám sdělili vaše zkušenosti se spamem. Oceníme také váš názor na navrhované řešení - myslíte si, že má naději na úspěch a nebo to bude jen další "plácnutí do vody", které v boji proti spamu stejně nepomůže?
Autor: David Kozák
Datum: 9. října 2003



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Pavel Matějka
SpamBayes
10.10.2003 07:10