Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Poskytovatelé ekonomických informací

Podnikání s informacemi patří mezi nejvíce se rozvíjející odvětví elektronického podnikání u nás i ve světě. To přináší značné konkurenční prostředí. Uspět může jen nejlepší. Podmínkou je kvalita obsahu a kvantita informací. Podívejme se nyní na české poskytovatele ekonomických informací o podnikatelských subjektech.

Mezi nejstarší patří Evropská databanka, zkráceně EDB. Byla založena v roce 1991 Romanem Schwanzerem. Ten ve spolupráci s německý partnerem realizoval projekt EDB v České a Slovenské republice. Zprvu tvořil distribuční kanál pouze telefon a CD-ROM. K těm se v polovině 90. let přibyl internet. Dle slov generálního ředitele Romana Schwanzera ovšem telefon zůstává nadále nejpoužívanějším prostředkem. Nyní tvoří jádro EDB katalog firem se základními informacemi o firmě. Přidanou hodnotou je důraz na předmět činnosti, specialitou jsou obchodní kontakty do zahraničí. Příjmy plynou z prodeje služeb (hledání a ověřování informací) a z prodeje záznamů v databázi EDB. V lednu tohoto roku došlo k prodeji Slovenské pobočky firmě Hoppenstedt Bonnier Information s.r.o.

Ve stejné době začala podnikat s informacemi firma Albertina Data. Ta se soustřeďuje především na filtraci informací a jejich získávání z různých nezávislých zdrojů. Nespoléhá tedy až k nim informace přijde, ale sami aktivně vyhledávají. Distribučním kanálem je v prvé řadě internet, dále pak CD-ROM. Albertina Data též poskytuje konzultační služby, analýzu trhu, monitoring tisku a přímý marketing. To jsou též hlavní zdroje příjmů.

Společnost ČEKIA prodává informace s vysoce žádanou přidanou hodnotou. Dá se specifikovat jako informační agentura zpracovávající informace z ekonomiky a kapitálových trhů. Od roku 1999 je stoprocentním vlastníkem agentury Česká tisková kancelář (ČTK). Pro koho je určena informace o ekonomické situaci podniku? Obchodníci s cennými papíry, poradenské společnosti, auditoři, ekonomická média, podniková sféra, státní správa a řada dalších, jež chtějí o svých partnerech vědět maximum pro podporu investičního rozhodování. Finanční výsledky firem, struktura akcionářů, účetní uzávěrky, ekonomické charakteristiky podniků, finanční výkazy. Kompletní kurzy cenných papírů na veřejných trzích. Tyto informace jsou vysoce specifické a tomu odpovídá i jejich cena. Příjem plyne z prodeje těchto informací. Chcete-li přesto získat základní přehled z kapitálových trhů a nemáte mnoho peněz, naťukejte si do adresy jméno serveru i-point.

Trochu jakoby mimo tento proud se ocitají portály. Nepřinášejí sice potřebnou kvalitu a rozsah informací, na druhou stranu jde o informace poskytované zdarma. Zajímavá je spolupráce portálu s firmami zabývající se prodejem firemních dat. Například NetCentrum s.r.o. provozující portál Centrum.cz kolaboruje s firmou Albertina Data. Seznam.cz pak s databází Inform Net Partners. Možná se ptáte, kdo komu platí. U nás je situace taková, že poskytovatelé firemních informací jsou v roli služebníků. Ve světě se však uplatňuje model, kdy portály platí za konkrétní výpisy informací z databází. Je jasné, že profitovat tam mohou obě strany.

Vývoj v této oblasti se nezastavil a to je dobře. Jak tedy poznat toho správného poskytovatele ekonomických informací? Důležité je vědět, jak častá je aktualizace dat v databázích, je-li prováděna vícestranná verifikace dat atd. Určitým vodítkem mohou být záruky poskytované distributory informací. Ručení za data ve smyslu 100 % záruky pochopitelně nikdo nabídnout nemůže. Budoucnost má služba, jež bude velmi dobře filtrovat informace a třídit je uživateli dle jeho přání.
Autor: Martin Žalmánek
Datum: 12. února 2002



 Profil autora  

Martin Žalmánek

Student ekonomie a managementu na MZLU v Brně
CEO a zakladatel or2be.cz


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz