Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Zásady úspěšného využití Internetu, 1. část

Pro řadu firem je hlavním důvodem k vytvoření internetové prezentace fakt, že na Internetu je i konkurence. Nikdo se přitom nezamýšlí nad tím, zda bude mít internetová prezentace pro firmu vůbec nějaký přínos a co je pro to třeba udělat. Výsledek takových "hurá" akcí ovšem, bohužel, obvykle za moc nestojí. Postupně vám proto představím několik základních bodů, které by měl každý potenciální provozovatel webu zvážit dřív, než se pustí do jeho realizace.

Vytvořit kvalitní a funkční internetový projekt (úmyslně nepíšu prezentaci, protože prezentace je pro většinu firem pouze jednou z e-komerčních aktivit) není snadné. Vymyslet strategii, zpracovat projekt, vytvořit a odladit potřebné aplikace a nakonec to všechno ještě marketingově ošetřit, to stojí spoustu času. Nenahraditelné přitom jsou znalosti a zkušenosti. A to všechno něco stojí (pokud si necháte firemní web zpracovat za "pár korun" od nějakého studentíka, který je sice dobrý kodér, leč mizerný marketér, pravděpodobnost, že se vám podaří uspět je velmi malá a řada příkladů z praxe to dokazuje). Před rozhodnutím o vstupu na Internet by proto měl každý podnikatel či firma uvážit, zda se mu podobná investice vůbec vyplatí.


Impulzivní rozhodnutí, strategické řešení

Když se "rozhlédnete" po Internetu, jistě začnete dříve nebo později nacházet firemní internetové prezentace, které svým "provozovatelům" namísto užitku přinášejí spíš problémy. Jsou to obvykle právě prezentace, které vznikly na základě impulzivního rozhodnutí. Příčin přitom může být celá řada, jen ty nejobvyklejší pro příklad - podnikatel (manažer firmy):

  • má mezi příbuznými mladého snaživého internetového nadšence, který do něj tak dlouho "hučí", až ho přesvědčí, že bez internetové prezentace nemůže dál existovat
  • na Internetu narazí na web konkurence, zhrozí se, jak daleko už konkurence pokročila a okamžitě jedná
  • zaslechl (dočetl se) o možnostech Internetu cosi v médiích, je nadšen a musí tuto "novinku" využít i ve své firmě.

Podobných příkladů bychom jistě našli desítky. Problém je v tom, že výsledky takových impulsivních rozhodnutí obvykle bývají tragické. Ať chceme nebo ne, Internet, stejně jako každé jiné prostředí, vyžaduje určitou "kvalitu". Prostě a jednoduše - nestačí něco "zbastlit" a spoléhat se na to, že to nějak dopadne. I při realizaci internetového projektu je nutná kvalitní strategie.


Je to vůbec nutné?

Prvním krokem, který by měl následovat po zjištění, že je tady jistá zajímavá možnost, jak rozšířit svou komunikaci se zákazníky, by mělo být zhodnocení významu Internetu pro danou firmu či podnikatele. Ono to sice tak nevypadá, ale mnohé z firem, které do vlastního internetového projektu investovaly mnohdy i tisíce, ba desetitisíce korun, tuto investici vůbec nepotřebovaly. Jejich charakteru totiž tato "cesta" prostě a jednoduše nevyhovuje.

Každý podnikatel (firma), který se rozhodne vybudovat si na Internetu své virtuální sídlo, by si měl odpovědět na několik podstatných otázek. Teprve v okamžiku, kdy si potvrdí, že takové rozhodnutí může přinést nějaký užitek, by měl začít připravovat další kroky.

Při hodnocení, zda začít internetový projekt připravovat by mělo mimo jiné zaznít:
  • Mohu prostřednictvím Internetu oslovit své zákazníky?
  • Mají vůbec zákazníci k Internetu přístup?
  • Bude pro mé zákazníky možnost komunikovat se mnou po Internetu zajímavá?
  • Co mohu zákazníkům nabídnout díky Internetu nového?
  • Mám co na Internetu publikovat?

V řadě případů se přitom zjistí, že Internet je sice zajímavá možnost, ovšem ne pro daného podnikatele (firmu). Třeba prostě proto, že jeho působnost je omezena na malý region a ten má dostatečně dobře "pokrytý" stávajícími prostředky komunikace.


Ano, jdeme na to...

V případě, že i po zvážení situace zůstane původní rozhodnutí v platnosti, je možné začít na projektu pracovat. A čím začít? No přece rozhodnutím, jaký typ a formu by projekt měl mít. O tom ale víc zase příště...

Autor: David Kozák
Datum: 8. dubna 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz