Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Internetové obchody v Čechách – mezihra

Dnes bych se rád na chvíli zastavil. Do dnešního dne jsme společně prošli 35 obchodů. Ať se dívám na jejich seznam zleva nebo zprava, označení obchod snese možná 7 z nich. Jednoduchou matematikou zjistíme, že kdyby 80% (!) těch, kteří se rozhodli vybudovat internetový obchod, vůbec nezačalo, nebyla by to žádná škoda.

Když jsem se pustil do prvních řádek tohoto seriálu, netušil jsem, že toto číslo bude tak vysoké. Pořád ještě doufám, že podíl skutečných internetových obchodů s časem vzroste. 35 obchodů netvoří reprezentativní vzorek, protože jen na Seznamu je registrováno 225 odkazů na internetové obchody. Znamená to, že jsme zatím navštívili pouze 15% z nich. Přesto se mi stále honí hlavou proč je toto číslo tak vysoké.

Chyby, kterých se autoři dopustili
Podívám-li se na všechny navštívené obchody, je zarážející, jak časté jsou ty nejzákladnější chyby: absence popisů Jak nakupovat, Platební a dodací podmínky, úplná adresa prodávajícího včetně IČO, DIČ, telefonu, nedostatečný popis zboží, chybějící ceny, neexistence aplikace, která by byla schopna spočítat výslednou cenu, vyčíslit DPH, připočítat cenu v závislosti na zvoleném typu dopravy atd. Tyto chyby jsou podle mého názoru neomluvitelné a ukazují na základní neznalost pravidel v obchodě.
Druhou kategorií jsou chyby v jistém smyslu omluvitelné. Grafické zpracování je věcí názoru, faktem však je, že většina navštívených obchodů grafika v realizačním týmu neměla. Budiž, je to jejich věc. Dalším, často viděným nedostatkem, je nesmyslné až chaotické uspořádání nabízeného zboží a nesnadný přístup k němu. Svědčí to o nedostatečné pozornosti, která byla této problematice věnována.

Důvody?
Osobně jako hlavní důvod současného neutěšeného stavu vidím ve zkreslených představách autorů a naprosto nedostatečných investicích. Jestli si někdo z vás myslí, že obchod jako je amazon.com (http://www.amazon.com ) nebo české Vltava (http://www.vltava.cz), shop.cz (http://www.shop.cz), Autocont ( http://shop.autocont.cz) nebo Spotřebák (http:// www.spotrebak.cz) vybuduje za pár korun, je načase ho vyvést z omylu. Jestliže vás lákají čísla, o kterých píše Jirka Hlavenka ve svém článku Tajná čísla o internetových obchodech u nás (http://zive.cpress.cz/r-art.asp?id=4292), pak musíte počítat s investicí v řádu stovek tisíc korun. A další desítky až stovky tisíc korun spolknou roční náklady na provoz takového obchodu. Zdaleka to totiž není jen server, připojení a aplikace. Nejdražší na celém projektu bývá lidská práce ! Kolik lidí se musí starat o databázi 51 tisíc titulů, které nabízí Vltava?Kolik se jich stará o databázi shop.cz, kde je údajně 35 tisíc položek? Jak velký tým zaměstnává Autocont a jak často musí měnit ceny na spotrebak.cz, nechtějí-li při tak nízkých cenách v době kurzovních výkyvů prodělat?


Můžete sice namítnout, že existují jednoduché a hlavně levné varianty. Nabízí je například firma Casablanca INT (http://www.casablanca.cz ), s jejíž aplikací Virtual Market jsme se setkali dokonce několikrát, nebo firma ZONER software v projektu inShop ( http://www.inshop.cz), ale i Software 602 (http://www.sw602.cz) s produktem 602WebCatalog. Ve všech případech firmy lákají zákazníky na nízké pořizovací náklady. Netvrdím, že tato řešení jsou nepoužitelná nebo špatná. Tyto firmy ale záměrně nehovoří o tom, jak dlouhá a trnitá cesta vede k vybudování pořádného internetového obchodu. A ještě jeden drobný argument, ani jeden špičkový český internetový obchod neběží na levné krabicové aplikaci.

A tak než se rozhodnete otevřít si také internetový obchod, přemýšlejte. Pečlivě vše naplánujte, proberte s několika odborníky, případně požádejte o radu autory některého z úspěšných obchodů. Pak si sedněte a počítejte. Nejen náklady na pořízení, ale také náklady na provoz, náklady na lidskou práci. Počítejte s reklamou a zjistěte si, co stojí. Čísla, která vám vyjdou pro jistotu zvedněte o 50%. Jestli se vám výsledné číslo zdá velké, zapomeňte na to, že by jste někdy byli majiteli obchodu jako je např. Vltava.
Autor: Přemysl Vok
Datum: 16. února 1999



 Profil autora  

Přemysl Vok



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz