Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Volba domény – otázka „života či smrti“ projektu

Když nepočítačová firma vstupuje na internet, vše většinou vzniká jaksi za pochodu. Volbu domény pak někdy bere spíše jako nutné zlo, po jehož překonání teprve vstoupí do toho pravého „internetového ráje“. Na volbě domény ovšem může z velké části záviset úspěch či neúspěch celého webu.  Proto se pojďme v této problematice trošku porozhlédnout.

Základní členění domén

a) domény prvního řádu ( .cz , .com , .org  .de )
Český zákazník nejčastěji dosazuje všude .cz. Pokud není vysněný název v doméně cz volný, nabízí se i možnost hledat v doméně .com. Výsledek však u ryze českých firem může být sporný a matoucí. Něco jiného je to u nadnárodních firem, nebo firem věnujících se zahraničnímu obchodu, kde by .com mohlo být naopak ku prospěchu. Pokud chci expandovat do jiné země, mohu samozřejmě zabrousit v doménách právě tam.
b) domény druhého řádu ( mohou vypadat např. nějak takhle:  www.firma.cz )
c) domény třetího řádu  ( třeba takhle:  obchod.firma.cz  )
d) stránky u poskytovatele připojení  ( www.poskytovatel.cz/www/firma ) Poněkud zdlouhavý název, ne?
e) nejhorší variantou je umístit firemní stránky na nějaký server, poskytující masově www prostor zdarma. (www.mujweb.cz/www/firma)
 
Kolik jenom firem chtělo na začátku ušetřit a vše rozjíždělo se zdlouhavou adresou kterou mohli snadno získat u svého poskytovatele připojení? A kolik z nich pak celý web přesouvalo na doménu 2. řádu, když na vlastní kůži okusili všechna úskalí? Kolik firemních papírů a vizitek bylo kvůli tomu vyhozeno? Kolik zákazníků bylo uvedeno ve zmatek? Volte tedy jednou, a dobře.
 

A co dát doprostřed?

Tady nastávají hlavní problémy. Náš vysněný název už má zaregistrován někdo jiný, a nebo vůbec netušíme co by bylo nejlepší zvolit ... je přeci tolik možností .... nebo tak málo?  A není nejjednodušší použít jméno firmy – je-li volné ?  Je to sice nejjednodušší, ale jen v málo případech to je optimální. Podívejme se níže jaké tedy máme možnosti:
 
1) Název firmy
Vhodné pokud je firma natolik známá, že většina lidí bude automaticky hledat stránky přímo pod názvem firmy, a i veškeré produkty jsou úzce se jménem firmy spojeny a v obecném povědomí. Typickým příkladem nechť je nám  www.telecom.cz
 
2) Jméno majitele firmy
U rodinné firmy to může být za jistých okolností vhodné, zvláště pokud je jméno zároveň názvem firmy a došly vám nápady.
 
3) Název výrobku či služby, případně skupiny produktů
Pokud se jedná o klíčový a známý produkt, usnadní umístění názvu tohoto produktu v doméně zařazení na lepší pozice v některých vyhledávačích. V případě skupiny produktů ulehčí zákazníkům vyhledávání a zapamatování adresy. (např skupina produktů www.reality.cz   nebo  v případě výrobku www.winamp.com )
 
4) Slovní hříčka
Vhodně zvolená slovní hříčka může být někdy to pravé ořechové, zvláště když „chytne“ a vejde do obecného povědomí. Reklama se už pak dělá skoro sama. (např. prodej prasat www.prasarna.cz ).
 
5) Kombinace dvou či více slov
Zde máme několik možností jak slova spojit (pomlčkou, slepit dohromady rovnou). Má to však několik háčků a zas tolik povedených výtvorů tohoto typu po Čechách nechodí (jsou však i výjimky). Doména se tímto kouzlením natáhne, a někdy přestává být snadno zapamatovatelná. Jindy jsou lidé uvedeni do rozpaků a nemohou si vzpomenout, jak že se to přesně psalo, jestli s pomlčkami nebo dohromady. Některá slepená slova vypadají otřesně a pomohla by jim pomlčka, jindy je pomlčka ke škodě. Hodně to záleží na tvůrci a na jeho citu pro jazyk český. Někteří „slepenci“ trochu připomínají německý styl psaní a jejich typická slova přes celý řádek. Dbejte při výběru i na to, aby čeština netrpěla.
 
6) Něco úplně jiného (např. zkratka)
 
  
Závěrečné testování zvolené domény

Před definitivním rozhodnutím doporučuji provést krátký test:
 

  • Je doména dostatečně zapamatovatelná? Řekněte ji několika přátelům a vyzkoušejte je zda si ji ještě druhý den pamatují.
 
  • Čím méně chyb lze při psaní konečné internetové adresy udělat, tím lépe. Nadiktujte ji několika nezůčastněným lidem a zjistěte zda není doménové jméno náchylné k chybám. Neobsahuje například nějaká cizí slova jinak se píšící a jinak se vyslovující? (např. Schulz, Šulc ...). Představte si přitom, kolikrát ji v budoucnu budete muset někomu po telefonu diktovat ... a kolikrát byste se museli případně rozčílit.
 

A ještě něco ...

Volbu domény by mělo ovlivnit i to, co chcete vstupem na internet dosáhnout, zda chcete oslovit hlavně stávající zákazníky a poskytnout jim nové služby či více informací, nebo zda chcete získat především nové trhy. Existují i další možnosti, jako zaregistrovat si pro jistotu více domén a počkat která se chytne, ale to už nechám na vaší fantazii.
 
Zatím je ještě slušná šance vybrat si pěkné doménové jméno, ovšem s růstem českého internetu to bude čím dál náročnější.  Když není volná vaše vysněná doména, nesnažte se jí za každou cenu protlačit s něčím pochybným, co přidáte před či za. Odstrašujícím příkladem nechť je  třeba www.cznabytek.cz    .... A proč? No protože každý druhý se snadno splete, zapomene na cz a HOP – už je u konkurence. :-)

Autor: Erika Pončíková
Datum: 1. září 2000



 Profil autora  

Erika Pončíková



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Martin Suchy
Koupili jsme domenu za 324 tis. Kč
10.09.2000 21:00
Jan Schneedorfer
Re: Koupili jsme domenu za 324 tis. Kč
12.09.2000 13:48
Pavel Drozdek
Dobrý nápad
16.09.2000 18:47
Pavel Hrůza
Re: Dobrý nápad
18.09.2000 09:33
Jan Schneedorfer
Re: Dobrý nápad
19.09.2000 16:57