Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Rozdíl mezi reklamou a propagací

Jedno staré přísloví říká: "Za reklamu platíš, za propagaci se modlíš". To proto, že publicita, jako důsledek propagace, je nejméně desetkrát spolehlivější než reklama.

Někteří odborníci, jako například Al Reis, autor klasické marketingové knihy "Positioning: The Battle For Your Mind", věří, že většina společností by neměla plýtvat prostředky na reklamu, dokud si nezíská jméno a věrohodnost prostřednictvím např. cíleným zasíláním tiskových zpráv. Jiní se domnívají že obojí, tedy reklama i tiskové zprávy jsou nutné. Všichni se ale shodnou na tom, že nestačí otevřít virtuální obchod, nabízet své zboží a nedělat nic pro získání zákazníků.

Reklama označuje informace, za jejichž prezentaci se platí. Propagace se vztahuje na informace, které se objevují v médiích zdarma a vytvářejí naši publicitu - informace referující o nás. Publicita může rozhodnout, zda článek který napíšete bude publikován, nebo zda informace, které dáte redaktorovi ho přimějí k napsání článku o vás. Časem takové články pomáhají k vytvoření příznivého dojmu.

Průměrný člověk nemá skutečnou představu o způsobu, jakým média vyhledávají své příspěvky. Obecná představa je taková, že reportéři vyjdou do terénu a získají takto všechny své informace. Je to realita? V žádném případě! Na celém světě není dost novinářů na to, aby mohli najít každou informaci, která stojí za zveřejnění. Takže pokud dokážete prezentovat své informace dostatečně přesvědčivě, máte šanci získat zájem médií. Jak to provést? Pokračujme dále:

Internet má svá vlastní pravidla komerce a běda tomu kdo je poruší. Pokud vaše tiskové zprávy, nebo zasílané články jsou nestoudnou sebepropagací, nebo z nich čiší neúměrný prodejní záměr, nebudou publikovány, nebo, což je mnohem horší, riskujete získání negativní publicity. Než se rozhodnete publikovat své sdělení, je dobré si říct "Koho to zajímá?" a zeptat se "Proč by se měl o tyto informace někdo zajímat? Co komu dají?". Pokud nezískáme dostatečnou odpověď, je lepší pokračovat v práci.

Způsoby reklamy www aplikací

Důležitým způsobem k nalezení možností reklamy jsou vyhledávací servery. Zde je možné najít mnoho newsletterů, diskusních skupin, konferencí a zdrojů, které mohou pomoci. Pokud provozujete reklamní systém, můžete platit sponzorům, nebo nechat běžet svou reklamu v nějakém online médiu. Aby bylo dosaženo skutečného výsledku, je nutné reklamu a propagaci opakovat mnohokrát. Proto je dobré mít skutečně velký rozpočet pro úspěšnou online reklamní kampaň. Propagace musí být pravidelně opakována, aby si lidé řekli "O tomto jsem minulý týden četl(a)!"

Uvedu několik případů, kdy je propagace účinnější než reklama:

Online konference

PUBLICITA - Nabídněte hostování v kvalitně navštěvované konferenci s tématem, ve kterém se vy, nebo někdo z vaší firmy cítí silný. Soustřeďte se na poskytnutí kvalitních informací zúčastněným. Správce konference vás představí jako erudovaného odborníka.
DOPAD: Pokud jste nabídli kvalitní informace, získali jste autoritu a pověst odborníka.

REKLAMA - Můžete sponzorovat tu samou konferenci. Lidé si všimnou vašeho jména, ale jen okrajově, protože jsou v konferenci kvůli informacím, ne kvůli reklamě sponzora. Samozřejmě, pokud si můžete dovolit sponzorovat devět z deseti online konferencí, vaše jméno může ulpět v paměti.


Tiskové zprávy

PUBLICITA - Za 250 USD a více, služby jako Internet News Bureau distribuují články více než dvou tisícům online novinářů, mezi nimiž jsou i redaktoři online verzí tradičních médií. Někteří budou ochotni publikovat vaše tiskové zprávy za přijatelnou cenu. Vaše zpráva může být publikována tak jak ji dodáte (pokud je dobře napsaná), nebo s vámi redaktor udělá rozhovor na jehož základě napíše vlastní článek. V každém případě, pokud má dané médium dostatek čtenářů, získáte stovky nebo tisíce návštěvníků vašich stránek.

REKLAMA - Publikovat stejnou informaci jako reklamu, může být více než desetkrát nákladnější a lidé by běželi na vaše stránky pouze v případě, že nabízíte něco revolučního.

Online mailing listy a diskuzní skupiny

PUBLICITA - Staňte se aktivními v mailing listech týkajících se vašich zákazníků. Například pokud vaše firma prodává kancelářský nábytek, zkuste poskytnout rady ohledně zařízení domácí kanceláře. Vyvarujte se okázalé sebepropagace. Časem získáte autoritu a zaujmete zákazníky.

REKLAMA - Pokud pošlete zprávu reklamního charakteru na mailing list nebo diskuzní skupině, bude eliminován nebo ignorován moderátorem, případně vyvolá negativní vášně u zúčastněných. Pokud je ale zpráva chytře a věcně napsaná, časem na vás lidé mohou pomyslet až budou potřebovat služby které poskytujete.

Publikování článků na jiných serverech

PUBLICITA - Pište články z informacemi, které mohou zajímat čtenáře/návštěvníky online médií. Rady, články typu "Jak na to", a "Top 10" seznamy se osvědčily jako nejpopulárnější formáty. Před zasláním si opatřete souhlas redaktora s publikováním informací o autorovi a kontaktních informací.

REKLAMA - Můžete sponzorovat online média, nebo v nich inzerovat. Je to poměrně drahý způsob, ale při dlouhodobějším opakování dostatečně efektivní.

Vizitky v E-mailech

PUBLICITA - Vkládejte upoutávky na vaši firmu společně s podpisem na konec každé zasílané zprávy. Takto se o vás může dozvědět více každý s kým komunikujete. Zvlášť účinná je tato metoda při psaní do konferencí nebo mailing listů.

REKLAMA - Křiklavé reklamy v podpisech se míjejí účinkem. Reklamy typu "Vydělej milion dolarů ve svém volném čase. Volej HNED!" nejsou přijatelné. Naopak je přijatelné požít ve svém podpise upoutávku typu "Poskytujeme kvalitní marketingové služby pomáhající našim klientům zvýšit návštěvnost jejich www aplikací." Dále by měl podpis obsahovat vaše jméno, jméno vaší firmy, URL firemní prezentace, e-mail adresu, telefonní číslo a fax. Celkově by tato vizitka neměla přesáhnout pět kratších řádků.

Průzkumy

PUBLICITA - Zkuste umístit na své stránky pravidelné dotazníky, zkoumající přístup vašich návštěvníků na různé problémy elektronické komerce a nabídněte výsledky médiím. Každý článek pak musí obsahovat "Podle výzkumů vydaného dnes společností XY", navíc v komentáři by měl článek citovat autora výzkumu. Redaktoři milují výzkumy, protože výpověď skutečných lidí jim přináší mnohem větší hodnotu než reklamní tahák v jakékoliv podobě. Proto tedy můžete získat významnější prostor pro výsledky svého průzkumu a navíc, můžete získat dobré jméno jako poskytovatel kvalitních informací.

REKLAMA - Sponzorování pravidelných průzkumů na významných serverech může být dost nákladné, ale může zajistit uznání.

Nejdůležitější pravidlo reklamy je mnohokrát opakovat své sdělení, aby bylo vzato na vědomí, a ještě vícekrát, aby přimělo zákazníky k nějaké akci. Nejdůležitějším pravidlem propagace je dělat ji rovnoměrně delší dobu. Propagace je setrvalý proces s kumulativním účinkem. Pokud lidé začnou říkat "Minulý týden jsem o nich četl zajímavý článek." nebo "Ten člověk řekl něco velmi zajímavého v jedné konferenci.", získáte důvěru a respekt jaké se nedají koupit za žádné peníze.
Autor: B. L. Ochman
Datum: 15. prosince 1999



 Profil autora  

B. L. Ochman



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz