Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

M.I.A. končí! Bez náhrady.

Český Telecom dnes oznámil, že konec roku 2003 bude zároveň koncem existence mediální internetové agentury M.I.A. Telecom neplánuje, že by aktivity společnosti převedl na jinou součást své skupiny.

Společnost M.I.A. vznikla v roce 1997 a v roce 2000 se stala dceřinnou společností Českého Telecomu. Důvodem k převzetí firmy byla snaha monopolního telekomunikačního operátora využít své pozice a nabídnout klientům přidanou hodnotu v oblasti e-komerce. Teď se ale situace změnila - trh telekomunikačních služeb se pomalu, ale jistě otevírá - a Českému Telecomu nezbývá než se soustředit na aktivity, které jsou pro něj nejdůležitější. Vedlejší, málo ziskové či dokonce ztrátové aktivity postupně ruší nebo odprodává.

M.I.A. není v rámci Českého Telecomu první zrušenou aktivitou související s Internetem. K poslednímu lednu tohoto roku oficiálně skončil provoz serveru Svět Namodro (neoficiálně to bylo již o něco dříve, když byl z Telecomu "odejit" jeho duchovní otec Daniel Dočekal), který Český Telecom převzal jako součást společnosti M.I.A. Důvodem byly samozřejmě peníze - Svět Namodro byl pro Český Telecom komerčně nezajímavý. A protože se ho nepodařilo prodat, musel skončit.

Podobný osud jako Svět Namodro v únoru potkal i internetový reklamní systém Kvantum. Český Telecom jej převedl pod společnost CP Online, dceřinnou firmu Computer Pressu a provozovatele konkurenčního výměnného reklamního systému NewLinx. Podle některých informací zhruba za 1,5 milionu impresí. Projekty Svět Namodro i Kvantum přitom patřily do aktivit společnosti M.I.A.


Internetová reklama nevydělává?

M.I.A. působila v poslední době na trhu především ve třech základních oblastech: zajišťování a poskytovaní reklamy na Internetu, komplexní marketingové a PR služby na Internetu a prodej reklamy do Sponzorovaných SMS pro mobilního operátora Eurotel.

Vzhledem k tomu, že se Český Telecom rozhodl činnost firmy ukončit, mohlo by se toto rozhodnutí také vykládat tak, že firma nevydělávala dost a nebo dokonce vůbec. Pokud by totiž byla komerčně úspěšná, Telecom by ji jistě raději prodal než zlikvidoval. O prodělečnou firmu obvykle velký zájem není. Svět Namodro je toho dodnes důkazem.

M.I.A. přitom měla téměř čtyři roky oproti konkurenci jednu nezanedbatelnou výhodu - byla součástí skupiny Českého Telecomu. To samo o sobě je pozice, na které se dá dobře stavět. Nejen, že mohla nakupovat internetovou reklamu pro svou mateřskou firmu a brát za to provize, ale také prodávala reklamní pozice na serverech, které Telecom provozoval - již zmíněném Světě Namodro, ale také na portálu QUICK.cz. Jenže internetové aktivity pod novým vedením, které do agentury dosadil Telecom, postupně umíraly a M.I.A. se s poklesem tržeb vyrovnávala jen velmi obtížně.

V březnu tohoto roku "dostala" M.I.A. novou příležitost. Stala se exkluzivním prodejcem reklamy do sponzorovaných SMS Eurotelu. Ani to ji ale nezachránilo. Možná proto, že o tuto formu reklamy není mezi inzerenty takový zájem, jaký se čekal. Ostatně ani v tiskové zprávě, v níž Český Telecom oznámil ukončení činnosti agentury, se o pokračování tohoto produktu nezmiňuje. Dá se tedy předpokládat, že se dočasně "ukládá k ledu".


Efektivita především

Český Telecom postupně odbourává aktivity, které přímo nesouvisejí s jeho hlavní činností. To je kategorie, do které patří i aktivity agentury M.I.A. Probíhající restrukturalizace přitom s velkou pravděpodobností úzce souvisí s připravovaným prodejem státního podílu ve společnosti. Podíl v silné telekomunikační firmě bez nevýdělečných vedlejších aktivit se jistě prodá lépe a za lepší cenu.

Důvody, které v souvislosti s ukončováním internetových aktivit prezentuje, vypadají přesvědčivě a seriózně. Možná by ale bylo efektivnější, kdyby tyto projekty namísto jejich likvidace Český Telecom postupně prodával. Jenže to by se musel najít někdo, kdo by je koupil.

M.I.A. proto končí - asi ji nikdo nechtěl...
Autor: David Kozák
Datum: 5. prosince 2003



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz