Marketing a Internet I.
Tento seriál se bude svým zaměřením snažit najít způsoby využití marketingu v médiu zvaném internet.Dnes je už bez diskuse, že Marketing se stal nezbytnou součástí podnikové strategie. Zavádění nových služeb či výrobků bez použití tohoto nástroje se rovná téměř jistě neúspěchu. Proč tomu tak je si vysvětlíme v tomto seriále.
Definice Marketingu
Marketing je moderní filosofie podniku. Činnosti, jež zahrnuje, počínají od prvotní analýzy trhu či potencionálního zákazníka přes zpracování celkové filosofie podniku a jeho činností až po propagační aktivity a strategie obchodu. Marketing tedy není jakousi samostatnou vědní disciplínou, ale využívá syntézy výsledků ostatních předmětů jako je podniková ekonomie (hodnoty Cash Flow, Výsledovka), managementu, statistiky či operačního výzkumu. Nutno zdůraznit, že Marketing se nezabývá ani tak matematickým zpracováním údajů jako jejich následnou interpretací a uváděním v praxi.
Marketing jako manažerská koncepce
Marketingová filosofie je součástí koncepce řízení firmy. Vychází z cílů organizace a z poznání trhu na jejímž základě stanovuje firma marketingovou strategii. Musíme si ovšem říci, že obecný recept na marketing neexistuje a vždy se jedná o konkrétní uplatnění v čase a prostoru. Základy a principy jsou ovšem platné všeobecně. Jedná se například o marketingový mix – jako jednotlivé nástroje marketingu.
· Product – výrobková politika/v případě internetu portfólio služeb
· Price – politika v oblasti úhrad
· Place – distribuce
· Promotion – komunikační politika
Ještě dříve než se zaměříme na jednotlivé nástroje tak si povíme jak stanovit cíle podniku a jak přitom využít marketing.
Cílem podniku všeobecně by mělo býti zvýšení jeho tržní hodnoty. Dosáhnout toho lze maximalizací zisku, minimalizací nákladů, ale především uspokojením potřeb zákazníka.
Ať už zakládáme novou firmu či restrukturalizujeme firmu stávající, musíme si definovat jednotlivé příčky podnikové hierarchie.
· Smysl podniku – určuje jeho právní formu, velikost firmy, zaměření výrobkové řady či portfólio služeb.
· Osobnost podniku – struktura managementu, image podniku.
· Vyšší podnikové cíle – dlouhodobá strategie, vize.
· Cíle jednotlivých podnikových oblastí.
· Obchodní cíl.
· Marketingový mix.
Příště se podíváme na analýzu trhu.
Autor: Martin Žalmánek
Datum: 14. února 2001
Martin Žalmánek
Student ekonomie a managementu na MZLU v Brně
CEO a zakladatel or2be.cz
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006