Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Hudba na Internetu? Hvězdy říkají ano!

Internet je ideální místo k distribuci hudby. Tvrdí to alespoň Peter Gabriel a Brian Eno, hudebníci par excellence, kteří před několika dny představili svou iniciativu na podporu využití Internetu. Jejich aktivita přitom není zajímavá jen tím, že podporuje využití Internetu. Poprvé totiž svou podporu Internetu vyjádřili osobnosti, od nichž by většina lidí očekávala spíše opačnou reakci. Že by to byl první náznak nového směru?

Možná si ještě pamatujete na dobu, kdy každý, kdo "ochutnal" Internet tvrdil, že jeho "objev" bude mít na vývoj lidstva podobný vliv, jako objev knihtisku. Že nic už nebude takové, jako "před Internetem". V té době se také často mluvilo o zkrácení distribučního procesu, o přiblížení výrobců koncovým spotřebitelům. Jenže pak se něco nepovedlo, internetová bublina splaskla a z optimistů - jak už to tak bývá - se rázem stali pesimisté. Naštěstí obecné skepsi nepropadli všichni.

I v době, kdy Internet nepatřil právě k hitům, se našli lidé, kteří za něj "bojovali". Objevovali se stále nové a nové služby a možnosti, rostl počet uživatelů a nakonec se začali vracet i "profesionálové" z nejrůznějších oborů. A protože jednou z oblastí, v nichž se Internet velmi úspěšně prosadil, je distribuce hudby, mnozí lidé očekávali, že ho začnou využívat i velká vydavatelství. Leč, nestalo se. A tak přišla řada na muzikanty...


Umělci pro Internet

Peter Gabriel a Brian Eno, osobnosti hudební branže, představili na hudebním festivalu MIDEM iniciativu MUDDA (Magnificent Union of Digitally Downloading Artists). Jejím cílem je změnit přístup umělců k využití Internetu. Na rozdíl od velkých vydavatelství přitom Gabriel a Eno oceňují možnost přímého kontaktu s posluchači a samozřejmě i další výhody, které s této vazby vyplývají.

Na první pohled se může iniciativa MUDDA jevit jako pokus stárnoucích hvězd o zviditelnění. Ve skutečnosti se ale jedná o velmi dobře promyšlenou aktivitu. Argumenty, které Gabriel a Eno při prezentaci vyslovili, totiž vycházejí z jejich vlastních dlouholetých zkušeností. Ani jeden z nich přitom nevyzývá k unáhleným radikálním krokům, pouze popisují skutečný stav věcí. Mimo jiné se přitom inspirují také u začínajících muzikantů, kteří Internet zhusta využívají k šíření svých písniček už dnes.

Z vyjádření obou hudebníků vyplývá, že v Internetu nevidí jen cestu ke snížení cen nahrávek. I když i tento argument má jistě svou nemalou váhu. Pokud by však Gabriel a Eno svou prezentaci postavili výhradně na něm, vyzněla by celá prezentace asi hodně populisticky - zvláště z úst lidí, které jejich hudební tvorba už dávno finančně zajistila.


Přímá vazba s posluchačem

Největší výhodou, kterou Internet hudebníkům nabízí, je přímá vazba s jejich posluchači. Jistě, tento argument už tady byl a navíc - netýká se jen hudby. Naopak, zkrácení distribučního řetězce je přínosné skoro pro všechny typy aktivit - podnikatelských, uměleckých i soukromých.

Pro hudebníky je přímá vazba s posluchači výhodná nejen z finančních důvodů. Mohou jim také například nabízet jednotlivé skladby, a to fakticky hned poté, co je dokončí, aniž by museli čekat než "naplní cédéčko". Něco podobného je v současném systému nereálné. Navíc mohou muzikanti "do oběhu" pustit v podstatě všechno, co zkomponují. Dnes řada songů zůstává autorům v šuplíku, protože se nehodí do koncepce vydavatelství.

Autoři také díky Internetu mohou začít více experimentovat. Zatímco na oficiální alba vydávaná ve spolupráci s vydavatelstvím si mohou dovolit dát pouze takovou hudbu, jakou od nich jejich posluchači očekávají, na Internetu mohou nabízet i žánrově zcela odlišné skladby. Náklady na publikování jsou přitom velmi nízké.


99 centů za skladbu? A proč ne!

Rychlost, dostupnost, minimální náklady. I tak by se daly stručně a jasně popsat hlavní výhody Internetu pro muzikanty. Mnoho uživatelů už dnes disponuje natolik rychlým připojením, že pro ně není problém si stáhnout obsah celého cédéčka ve formátu MP3 během několika desítek minut. Přístup k Internetu přitom má skutečně velmi široké publikum. A náklady? O tom je snad zbytečné mluvit...

Skladby (ale i jakékoli jiné zboží) prodávané prostřednictvím Internetu je možné nabízet za velmi zajímavé ceny. Odpadají totiž náklady na "vedlejší" aktivity, které se samotnou hudbou mají pramálo společného. Pro vydavatelství jsou ale nezbytné. Bez nich by jen stěží dosahovali takových výsledků, jakých dosahují nyní.

Jednu skladbu za 99 centů v současné době nabízí například firma Apple. A to je možné najít i levnější "dodavatele" - například obchodní řetězec Walmart nabízí na svém webu hudbu za 88 centů za písničku. Obě firmy jsou přitom zprostředkovateli, pravděpodobně tedy očekávají, že jim tato aktivita přinese zisk. Navíc nespolupracují přímo s muzikanty, ale s jejich zástupci - tedy jednotlivými labely.

Internet pro hudebníky představuje velkou příležitost.


Není to válka s labely

I když se může iniciativa MUDDA jevit jako radikální krok, stěží ji lze - alespoň v této fázi - považovat za vyhlášení boje vydavatelstvím. Jedním z důvodů je to, že - především pro ty nejlepší - vydavatelství stále ještě znamenají určitou výhodu. Přece jen se v oboru pohybují už nějakou dobu a mají bohaté zkušenosti například s realizací marketingové podpory. Navíc svým "ovečkám" zajišťují rozsáhlý servis, který by za ně musel zabezpečit někdo jiný.

Iniciativa Petra Gabriela a Briana Ena je zajímavá především z jiného důvodu. Naznačuje totiž muzikantům, že existují i jiné způsoby kontaktu s posluchači, než ty, na které byli zatím zvyklí. A protože jsou iniciátory dva zkušení harcovníci z hudební branže, dá se předpokládat, že má MUDDA šanci na úspěch - úspěšnému muzikantovi se bude jeho názor vyvracet přeci jen hůř než "šílenému ajťákovi".
Autor: David Kozák
Datum: 10. února 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz